Учора опівночі згідно з рішенням Національного агентства із запобігання корупції (НАЗК) почала працювати система електронного декларування. З часу її старту дається 60 днів, щоб подали декларації високопосадовці: Президент України, Прем’єр-міністр і міністри, народні депутати, керівники департаментів виконавчих органів — загалом майже 50 тисяч осіб, які відповідно до статті 50 Закону «Про запобігання корупції» займають відповідальне та особливо відповідальне становище. Інші держслужбовці звітуватимуть про свій майновий стан з початку наступного року.

Також цей самий день — 15 серпня — визначено офіційним початком діяльності НАЗК.

Нагадаємо, брак системи е-декларування, а також роботи НАЗК був перепоною, з одного боку, для отримання чергового кредитного траншу МВФ, а з іншого — гальмом для впровадження безвізового режиму з країнами ЄС. Отже, тепер ніби все гаразд. Адже й одну й другу перепони знято.

Вчасно не встигли

Але… систему е-декларування запустили без належного в такій ситуації атестата відповідності захисту інформації, який мала б видати Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України. Саме те, що атестата немає, спричинило серйозну дискусію цими вихідними, йшлося навіть про те, що е-декларування не розпочнуть. Але почали. «Ну що ж, дорогі друзі, як бачите, без політики і без істерики, рівно о 00.00 ми вчасно запустили електронне декларування, система працює. Тепер розробникам потрібно сконцентруватися на усуненні недоліків і отримати сертифікацію», — написала на своїй сторінці у Фейсбуці голова НАЗК Наталія Корчак. Президент України Петро Порошенко днями зауважив, що повноцінне електронне декларування доходів посадовців неодмінно розпочнеться 15 серпня, і недосконалість закону чи програмного софт-забезпечення не може бути підставою для перенесення початку декларування.

Однак Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей подання службовими особами декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру у 2016 році», яким передбачається подача е-декларацій, було ухвалено ще в березні, до того ж, спершу початок роботи системи е-декларування було заплановано на 1 липня. Тож здавалося, до 15 серпня вже є час підготуватися належно. Але вочевидь хотіли як краще, а вийшло як завжди, тобто не встигли.

Що ускладнило експертизу?

Держспецзв’язку пояснила свою позицію щодо відмови у видачі атестата в заяві щодо проблематики початку роботи системи електронного декларування: «13.08.2016 р. Адміністрація Держспецзв’язку офіційно передала НАЗК рішення про результати державної експертизи комплексної системи захисту інформації (КСЗІ) Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі Реєстр) та експертний висновок. Голова Держспецзв’язку закликав якнайшвидше усунути виявлені недоліки для повторного проведення експертизи та отримання атестата відповідності. Нагадаємо, що розробником програмного забезпечення системи електронного декларування, відповідно до угоди, укладеної з Програмою розвитку ООН, виступає ТОВ «Міранда». Згідно з актом приймання-передачі, підписаним НАЗК, ПРООН та ТОВ «Міранда» 27. 07. 2016 р. фактично прийнято розроблене програмне забезпечення системи електронного декларування України в обсязі тільки трьох результатів з п’яти, визначених договором (це орієнтовно 60% передбаченого обсягу робіт, які мали завершитися у повному обсязі ще 30 червня). За наявною інформацією, згідно з додатковою угодою, завершення робіт із розроблення програмного забезпечення передбачено восени 2016 року», — йдеться в заяві й зауважується, що все це значно ускладнило проведення експертизи. Фактично державну експертизу КСЗІ реєстру проведено за 2 доби проти двох місяців, необхідних для таких експертних досліджень. У Держспецзв’язку зазначають, що навіть за таких умов було виявлено значну кількість невідповідностей реалізованих рішень із захисту інформації, а також не підтверджені спроможності системи гарантувати безпеку окремих задекларованих функцій.

Та голова НАЗК налаштована оптимістично. «На сьогодні Україна має систему е-декларування, яка відповідає вимогам антикорупційного законодавства і світовим тенденціям із запобігання корупції. Розуміючи та усвідомлюючи всю відповідальність, НАЗК не перестане працювати над запровадженням і вдосконаленням системи е-декларування, а також у боротьбі з усіма перепонами, які стоять на шляху до отримання сучасної захищеної ефективної системи декларування осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування. Усунення недоліків залежить від усіх суб’єктів, які пов’язані зі створенням і запровадженням е-декларування. Саме зараз треба відійти від емоцій і спільними зусиллями забезпечити ефективну роботу основного механізму запобігання корупції в Україні», — зауважує Наталія Корчак.

Думки розділилися

Проте від експертів лунають різкі закиди з приводу роботи не атестованої системи. Старший аналітик «Transparency International Україна» Олександр Калітенко зауважив, що початок роботи системи електронних декларацій, програмне забезпечення якої не отримало атестата відповідності, дасть змогу чиновникам приховати реальні доходи, оскільки декларацію потрібно буде подавати тільки раз на рік. «Першими інформацію внесуть ті, хто хотів би приховати статки, і повторну подачу, коли вже буде атестат відповідності, ми не зможемо вимагати від них, тому що вони вже виконали вимоги законодавства», — зазначає експерт.

Такої самої думки дотримується і народний депутат Єгор Соболєв. «На сьогодні система електронного декларування не має визнання Державної служби спеціального зв’язку в тому плані, що вона надійна. Це означає, що корупціонер, якого спіймає суспільство, НАЗК, інший правоохоронний орган на тому, що він набрехав, потім прийде до суду і скаже, що це комп’ютер переплутав. Зараз завдання — не казати, що все добре, а терміново виправити сумніви в тому, що система надійна. Як голова Комітету з питань протидії корупції утримаюся від подання своєї декларації найближчими днями, доки проблему не буде розв’язано. Пропоную всім нардепам і посадовим особам разом вимагати, щоб систему було сертифіковано і вона стала офіційним доказом для правосуддя», — підкреслив він під час прес-конференції.

Та не всі посадовці настільки категоричні у судженнях. Зокрема віце-прем’єр-міністр Павло Розенко зауважує, що законом для е-декларування передбачено 60 днів, і сподівається, що за цей час буде вирішено проблемні питання. Він пообіцяв своє майно задекларувати належно.

Отже, недоробки системи е-декларування виправляти доведеться вже, так би мовити, у процесі її роботи. І великий громадський резонанс, і гостра дискусія, які спричинило введення в дію електронного декларування, свідчать про те, наскільки цікава антикорупційна тема для суспільства і наскільки важлива відкритість і чесність чиновників. А це дає сподівання на те, що всі огріхи буде усунуто і система запрацює справді прозоро і з належним ступенем захисту, адже люди триматимуть це питання під своєю пильною увагою.

ОФІЦІЙНО

Володимир ГРОЙСМАН,
Прем’єр-міністр України:

— Усі рішення для повноцінної роботи системи електронного декларування слід прийняти у найкоротші терміни. Отже, система електронного декларування сьогодні запрацювала, хоч, на жаль, поки що тільки в тестовому режимі. Як стверджує НАЗК, програмне забезпечення має достатні програмні модулі для подання, зберігання і оприлюднення декларацій, як цього і вимагає законодавство, і може працювати.

Щодо того, чого забракло, щоб система працювала в повноцінному вигляді. По-перше, всі необхідні рішення, щоб виправити цю ситуацію, потрібно прийняти і реалізувати в найкоротші терміни. По-друге, відповідно до мого доручення, Національне агентство України з питань державної служби проводить службову перевірку щодо встановлення осіб, причетних до того, що система електронного декларування не запрацювала своєчасно. За її результатами робитимемо висновки. Все одно система електронного декларування в Україні буде!