ЗМАГАННЯ

Учасники єдиної в Україні екологічної регати причетні і до створення Національного парку

«Ми не беремо від природи нічого, крім відзнятих фотографій, не залишаємо нічого, крім слідів на піску, та не вбиваємо нічого, окрім власного вільного часу», — такі принципи озвучив директор Південної філії Інституту екології НЕЦ України Олег Деркач, співголова екологічної регати пам’яті відомого яхтсмена та еколога Сергія Шаповалова, яка стартувала з Миколаєва вдев’ятнадцяте, змагаючись за «Кубок Кінбурнської коси».

55 яхт — це менше, ніж торік, коли було 72 човни, але більше, ніж у будь-якій іншій українській регаті. Таке скорочення кількості учасників співголова її оргкомітету, яхтсмен із 45-річним стажем Сергій Ісаков пояснив двома причинами: «По-перше, дехто вибрав чемпіонат України серед крейсерських яхт, який стартує в Одесі одразу по завершенні екологічної регати. По-друге, враховано торішній досвід, коли яхти потрапили в шторм, що стало непростим випробуванням для багатьох екіпажів. Тому цього року організатори посилили вимоги до безпеки. П’ять яхт не допустили до змагань за підсумками контрольного техогляду на відповідність вимогам правил ISAF для гонок IV категорії».

За три дні подолано понад сто морських миль. Саме шлях у відкрите Чорне море вирізняє цю регату та приваблює її учасників: маршрут Миколаїв—Очаків—Кінбурнська коса—Тендрівська коса—Очаків охоплює одразу три заповідні об’єкти. Спочатку яхтсмени огинають Кінбурнську косу Національного парку «Білобережжя Святослава». Потім проходять уздовж островів Довгий та Круглий і Ягорлицьку затоку на території Чорноморського біосферного заповідника. Нарешті потрапляють до колишнього мідійно-устричного комбінату в зоні регіонального ландшафтного парку «Кінбурнська коса», де їх зустрічають господарі (яких відтепер два — дирекції регіонального ландшафтного та Національного парків) і частують традиційною «кінбурнською» юшкою.

До речі, саме яхтсмени разом із громадськістю області зверталися до керівництва країни, щоб прискорити створення Національного парку. Тож безперечною заслугою екологічної регати Олег Деркач вважає і таке: «Завдяки яхтсменам нам вдалося зберегти і не дати розпаювати 60 гектарів унікального в Європі поля диких орхідей. Нині воно увійшло до Національного парку, зі створенням якого з’явилося більше можливостей зберегти цей унікальний куточок природи». Тепер яхтсмени борються проти роздачі земель на Кінбурнській косі.

Гонка цього разу була непростою. Якщо торік яхтсменам дошкуляли шторм та поривчастий вітер, то цього літа їх очікував повний штиль. Понад сім годин чекали учасники змагань старту поблизу Очакова.  Штиль після нічної грози нікому не давав шансів знятися з якоря і поставити вітрила. Головний суддя змагань Леонід Шумілов навіть хотів дати відбій другого етапу «Кубка Кінбурнської коси», але до обіду легкий вітерець таки з’явився, і старт відбувся.

На жаль, після тривалого, до пізнього вечора, фінішу яхтсмени не змогли побувати на запланованій екскурсії  Національним парком, але вони не засмучувалися. «Будуть нові старти, і ми знову повернемося на наш улюблений Кінбурн та обов’язково помилуємося його красотами», — сказав капітан «Ківі» Олег Астахов. Саме його яхта перемогла в одній із груп.

А головний приз та Кубок Кінбурнської коси завоював екіпаж миколаївської крейсерської яхти «Союз-М» на чолі з капітаном Андрієм Давидовим.