ЗБЕРІГАННЯ ДОКУМЕНТІВ. Останнім часом робота працівників архівів полягає не тільки в зберіганні документів, а й має більш вагому місію соціально-правового характеру. Деякі власники нових підприємств зовсім не замислюються, які проблеми створять у майбутньому для своїх працівників. Зарплата у конвертах та покинуті напризволяще документи, безграмотне ведення документації, незнання основ діловодства тощо призвели до того, що багато людей, не зумівши підтвердити стаж роботи, розміри фактичної зарплати, можуть розраховувати лише на мінімальну пенсію.

Так могло б статися і під час ліквідації рік тому потужного та відомого в радянські часи заводу «Кристал». Тоді документи з особового складу підприємства були просто покинуті. Порушені права та законні інтереси навіть не сотень, а тисяч працівників. Але завдяки зусиллям органів місцевого самоврядування та виконавчої влади проблему розв’язали. Хоч довелося витратити на відновлення «паперів» 100 тис. грн міського бюджету. Хоча за законом, передачу та збереження документів мали б здійснити уповноважені особи, які проводили процедуру ліквідації підприємства. Тоді ці сто тисяч пішли б на інші потреби міста.

Чому виникають подібні ситуації, розповіла начальник управління архівної роботи та урочистих подій Миколаївського міськвиконкому Людмила Бондар.

— Документи особового складу належать  до особливої категорії, — пояснює Людмила Володимирівна. — У період СРСР, коли всі підприємства та організації були державними, зі зберіганням документів не виникало особливих проблем. Кожне підприємство самостійно зберігало документи. Вели стандартизоване діловодство із суворо встановленими та єдиними для всіх формами документів. А процедура отримання відомостей для нарахування пенсій була простою і зрозумілою. Людина зверталася до архівного підрозділу або відділу кадрів свого підприємства й отримувала потрібний документ. Однак із переходом до ринкової економіки, появою великих та малих приватних фірм і компаній, життя яких часто було нетривалим, гостро постала необхідність в обліку та збереженні документів, накопичених за час їх діяльності.

Спочатку під час ліквідації підприємств документи передавали на зберігання до архівних відділів відповідних рад або районних адміністрацій. А в 1998 році колегія Головного архівного управління при Кабінеті Міністрів ухвалила рішення про створення трудових архівів.

За архівними документами підтвердять трудовий стаж. Фото з сайту rabochee-mesto.com

Одним із перших такий архів був створений саме в Миколаєві у 2001-му. Його робота з особового складу розпочиналася з 24-х фондів (5637 справ), переданих Державним архівом Миколаївської області. Нині тут 566 фондів, у яких  понад 20 000 справ. На підставі документів, що тут зберігаються, щорічно видають майже 1200 архівних довідок. Люди звертаються з різних питань: за підтвердженням трудового стажу (у тому числі у воєнні роки), стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, за підтвердженням розміру зарплати.