ДОЗВІЛЛЯ

Позашкільна освіта має стати найкращою профілактикою проти підліткової злочинності
та бездоглядності

Дзвоник з останнього уроку — і хлопці й дівчата залишають стіни школи. Та куди вони потім прямують, як проводять вільний час, коли заняття вже скінчилися, а батьки ще не повернулися з роботи? Грають вдома в комп’ютерні ігри, «тусуються» з однолітками у дворі, можливо, з пивом та цигарками, чи вчаться малювати, співати, танцювати, займаються спортом тощо?

— Кожна дитина має право на змістовне дозвілля, розвиток своїх талантів і здібностей. І саме тому наприкінці минулого року Президент підписав указ про проголошення 2013-го Роком дитячої творчості, — повідомив Уповноважений Президента України з прав дитини Юрій Павленко.

Рішення таке було не випадковим, адже, на жаль, протягом багатьох років рівень охоплення дітей та підлітків позашкільною освітою сягає всього 37-40%. А тому  протягом цього року мають відбутися кардинальні покращення у цій сфері.

Лідери й аутсайдери

Президент дав завдання МОНмолодьспорту та Мінкультури удосконалити цільову програму розвитку позашкільної освіти, яка була прийнята на період до 2014 року. Її реалізація дала змогу торік відновити роботу 17 таких закладів: 3 в АР Крим, по 2 в Одеській, Полтавській та Київській областях, по 1 у Житомирській, Івано-Франківській, Луганській, Хмельницькій, Запорізькій та Чернігівській. Більше дітей стали присвячувати дозвілля культурі та спорту на Житомирщині, Кіровоградщині, Полтавщині, Рівненщині, Сумщині, Хмельниччині. Лідери тут Сумська область — 63% дітей відвідують гуртки і клуби — та Кіровоградщина — 55% молоді.

Водночас 16 студій і шкіл — 4 у Харківській області, по 3 на Львівщині та Волині, по 2 в Донецькій і Черкаській областях та по 1 на Тернопіллі й Херсонщині — торік було закрито. Пасуть задніх у цій сфері Закарпаття — лише 27% юних мають змогу не гаяти час, а віднайти та розвивати свої таланти, а також Львівщина: тут показник ще нижчий — 21%.

Головна причина, за спостереженнями Уповноваженого з прав дитини, — недостатнє фінансування. Саме тому через зміни у бюджетному кодексі позашкільна освіта має бути переведена з другого до першого — пріоритетного кошика фінансування. Як на державному, так і на місцевих рівнях.

Також заплановано розширення географії розташування музичних шкіл, спортивних клубів, секцій, гуртків, центрів дитячої творчості. Їх необхідно наблизити до юні, особливо тієї, що проживає у сільській місцевості. Адже нині із 4,5 тисячі позашкільних навчальних закладів 85% працюють переважно у великих містах. І лише 15% — у невеликих містечках та селах. Але ж саме в останніх проживають понад 55% дітей та молоді. А позашкільна освіта, змістовне дозвілля мають стати найкращою профілактикою підліткової злочинності та бездоглядності.

Серед пріоритетів також будівництво нових та реконструкція клубів і центрів, які вже існують. Адже більш як половина з них давно потребує капітального ремонту. А ще — оновлення інвентарю (спортивних тренажерів, музичних інструментів тощо).

Створити рівні можливості для всіх

Але чи зацікавлені у цьому самі діти? Всеукраїнське дослідження, проведене торік, доводить, що понад 70% юних висловили бажання займатися у різних гуртках і секціях. Але реально мають таку можливість лише 40% молодих українців. Отже, запит дітей на позашкільну освіту значно переважає пропозицію. Так, займатися у спортивних секціях хочуть у півтора раза більше хлопців і дівчат, ніж мають можливість. Співати хочуть у два рази більше дітей, а вчитися фотографувати і знімати кіно — у шість разів більше юнаків та юнок, ніж нині є вільних місць у будинках творчості й палацах дітей та юнацтва.

Самі діти виокремили три основні проблеми, які заважають їм цікаво та корисно проводити вільний час: немає клубів та гуртків (на жаль, є області, де, переважно у селах, немає жодного закладу позашкільної освіти); в містах вони є, але більшість молоді вважає їх нецікавими; а ті гуртки і секції, де цікаво, зазвичай платні й досить дорогі. Батьки з багатодітних та малозабезпечених родин просто не мають грошей, щоб за них платити.

Попри все, в Україні є багато талановитих дітей і молоді, які торік стали переможцями різноманітних як національних, так і міжнародних олімпіад, конкурсів, чемпіонатів. І здебільшого заслуга в цьому їхніх педагогів, людей, відданих дітям та власній справі, які нерідко працюють, спираючись лише на власний ентузіазм, без будь-якої допомоги від держави. А отже, вкрай потрібно підвищити статус  і професійний рівень викладачів і педагогів з позашкільної освіти, престижність цієї професії, а також їхнє матеріальне заохочення.

І саме тоді батьки не будуть непокоїтися, чим займаються їхні нащадки у вільний час, а молодь зможе повністю виявити та реалізувати свої таланти.