ЗАСІДАННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ

На модернізацію промисловості й структурну перебудову економіки вперше
акумулюються величезні кошти 

Мало не в півтора раза більше журналістів зібралося вчора для висвітлення урядового засідання. Медійники ніби відчували, що почують від очільника Кабміну та його підлеглих про кардинально нові речі, покликані в осяжному майбутньому змінити життя країни.

І Прем’єр-міністр Микола Азаров виправдав сподівання, зрозумівши, що постійне обговорення одних і тих самих проблем без прийняття рішень чи їх відкладання позбавляють країну перспективи подальшого повноцінного розвитку.

От і проголосив Прем’єр початок нового етапу, складнішого й напруженішого, попередивши своїх підлеглих: «Простих рішень більше немає… Кожному члену уряду доручено певний напрям реформ. Кожен відповідає за виконання конкретних позицій Національного плану дій. Виконання цієї роботи буде оцінкою і кожному персонально, і уряду в цілому».

Безвихідь від сповідування ще донедавна дієвих економічних принципів зрозуміли і в інших країнах світу, по яких криза завдала доволі дошкульного удару. Що ж треба зробити? Загалом позицію свого уряду Микола Азаров окреслив так: «Ми вже почали поглиблений аналіз практики реформ. Щоб негайно напрацювати необхідні корективи нашої політики. Нам слід знайти нестандартні рішення та організувати їх втілення в життя. І в ході втілення безкомпромісно усувати перепони для розвитку країни: чи то системні недоліки, чи опір некомпетентних, консервативних  чиновників».

Амбітна мета

Водночас усі розуміють, що перетворення доведеться «кувати» на чинній структурі економіки. Змінити ж її за порухом чарівної палички не вдасться нікому. Тож лише реальна база здатна забезпечити грандіозні плани належними для цього ресурсами.

Втім, нині питання вкотре ставиться ребром, але іншою його частиною: не скільки треба вкласти в економіку, а на який саме результат ми розраховуємо в остаточному підсумку. Одним із таких конкретних критеріїв, визначених Президентом, є завдання увійти до сотні країн за рейтингом економічної свободи та ефективності інвестицій. Важливо отримати позитивну міжнародну оцінку кредитної та інвестиційної привабливості вітчизняного реального сектору.

На це, власне, й спрямовано Програму активізації розвитку економіки на 2013—2014 роки, розробкою якої займається профільне міністерство. Крім виробничого сектору, на її появу давно очікує й бізнес. Йдеться, зокрема, про понад 180 мільярдів гривень державних капіталовкладень, чого за часів незалежності ще ніколи не закладалося у жоден подібний проект. Але найконструктивнішим моментом є системність перетворень. Уперше уряд концентрує такі значні кошти безпосередньо на завданнях модернізації промисловості та структурної перебудови економіки. І вперше в рамках однієї програми системно доповнює державні інвестиції низкою стимулів економічної свободи.

Метою уряду, за словами його глави, є створення державного бізнес-плану нарощування обсягів внутрішнього виробництва (насамперед у високотехнологічних секторах і виробництві споживчих товарів) і розвитку внутрішнього ринку.

Інструментами досягнення такої амбітної мети Микола Азаров вважає такі: прямі бюджетні інвестиції; державне замовлення на вітчизняні товари; державно-приватне інвестиційне партнерство; податкові й митні стимули; здешевлення кредитування реального сектору економіки; державні гарантії для пріоритетних проектів.

Що більше вітчизняних товарів ми купуємо, то краще почувається наша економіка. Фото Володимира ЗAЇКИ

Небагато, зате показово

Ось де слід згадати принцип: не скільки вкласти, а що отримати. Які показники обсягів випуску товарів, у яких галузях, на який фінансовий результат очікувати, і як створені ресурси знову вкласти в інноваційні проекти, що своєю чергою піднесуть економіку на новий щабель.

«Гадаю, що попри всі несприятливі світові економічні умови Україна може досягти в 2013 році зростання ВВП на рівні 3—4% за інфляції близько 3%, — спробував спрогнозувати ситуацію Микола Азаров. — А у 2014 році вийти на вищі, якісніші темпи розвитку».

Реальність запланованого не викликає у глави уряду жодних сумнівів, у чому він не перестає переконувати журналістів. Скажімо, після зменшення фіскального навантаження на ІТ-галузь нині вона демонструє мало не третинні темпи зростання. Та й ємність світового і внутрішнього ринків програмного забезпечення є майже неосяжною. А зі стапелів Керченського суднобудівного заводу «Залив» сьогодні сходять два сучасних судна, збудовані на замовлення іноземних компаній. Самі по собі ці факти ніби й не дуже промовисті, але є доволі показовими у плані перспективності задуманого й можливості його втілення в життя.

Говорити правду

На засіданні заслухано також виконання програми соціальних ініціатив Президента України, хід реалізації програми «Доступне житло», планові показники у цьому напрямку на 2013 рік, забезпечення молоді роботою і житлом, а інвалідів — ліками, протезами, візками, транспортом, питання принципового поліпшення роботи соціальних служб, поширення практики референтних цін на ліки тощо.

«Для нас дуже важливо, щоб система соціального захисту працювала без збоїв, — наголосив Микола Азаров. — А якщо вони трапляються, негайно виправляти ситуацію». Як це трапилося із затримкою виплат державної допомоги одиноким матерям. Держказначейство вчасно й стовідсотково перерахувало відповідні кошти на місця. І там через бюрократичну тяганину деякі органи праці та соціального захисту «забули» про потреби людей. 

Обуренню глави уряду не було меж: «Вимагаю від глав регіональних адміністрацій, де сталися такі випадки, жорстко покарати винних чиновників. А міністру соціальної політики Наталії Королевській доручаю тримати на особистому контролі кожен випадок збоїв у виплаті допомог і доповідати уряду про вжиті заходи.  Щоб у принципі таке не могло повторитися».

Застеріг Прем’єр і від спекуляцій на тему підвищення комунальних тарифів для населення. «Хто це готує підвищення тарифів, я хочу запитати? — суворо звернувся Микола Азаров до міністрів. — Хто це? Немає таких».

Саме тому він зобов’язав кожного члена уряду докладно інформувати суспільство про реальний стан речей, втілення урядової політики, не допускаючи поширення неправдивої інформації. 

ЩО РОЗГЛЯНУТО НА ЗАСIДАННI УРЯДУ

♦ Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення молоді першим робочим місцем (постанова Кабінету Міністрів);

♦ Про затвердження Порядку видачі ваучерів для підтримання конкурентоспроможності осіб на ринку праці (постанова Кабінету Міністрів);

♦ Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери (постанова Кабінету Міністрів);

♦ Про затвердження Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу (постанова Кабінету Міністрів).