ВІРТУАЛЬНА РЕАЛЬНІСТЬ

 Соціальні мережі намагаються проникнути з «кухні» в політику

«Подобається, йди обідати!» — схоже,  саме так за кілька років кликатиме доню до столу одна ізраїльська матуся. Адже півроку тому  подружжя — завсідники соціальних мереж, які стверджують, що шукали сучасне та інноваційне ім’я для свого первістка, назвали дитину Лайк, що в перекладі з англійської  якраз і означає «подобається».  А надихнула батьків поширена  команда у Фейсбуку, яку активують, коли подобається фотографія, статус чи повідомлення іншого користувача.

Згаданий приклад не поодинокий. Адже політичні події на Близькому Сході і в Білорусі  привернули увагу ЗМІ та громадськості до тієї ролі, яку можуть відігравати соціальні мережі не лише в особистому, а й у  суспільно-політичному житті держав чи,  якщо доведеться, — і в кардинальних його змінах.

Агов, аудиторіє!

Такий спосіб роботи — ідеальний варіант для молодих некомерційних рухів та організацій, хоч би які завдання та напрямки діяльності вони перед собою ставили. Адже для «розкрутки» в соцмережах не потрібно ні фінансових витрат, ні навичок програмування, лише базові знання роботи в Інтернеті та ентузіазм. До того ж, тут набагато швидше можна знайти однодумців, ніж за допомогою простого сайта, завдяки функції «дружба», яка означає фактично підписку на всі публікації з «дружнього» аккаунту.

Приміром, громадянська мережа «Опора» має сторінку у Фейсбуку, яку використовує у боротьбі з корупцією та порушеннями при вступній кампанії до вищих навчальних закладів. Громадянський рух «Відсіч» створив власний аккаунт, який додало у друзі вже майже 4000 користувачів. Організація використовує соціальну мережу для публікації новин, координації акцій тощо.

Здавалося б, ніколи й ніде не існувало такого простору для громадської діяльності, тим більше, що на сьогодні  влада (принаймні наша) не тільки не має засобів контролю над соціальними мережами, а й не досить активно  представлена в них: сторінки Кабміну і  Верховної Ради  оновлюються вкрай нерегулярно. А на  особисті сторінки у високопосадовців, за їхнім зізнанням,  не завжди є час.

Водночас, за даними опитування, проведеного Міжнародним кадровим порталом hh.ua, 84,4% українців, що користуються соцмережами, спостерігають за життям своїх знайомих, 23,11% — шукають однодумців, 16,5% займаються саморекламою, 12,3% шукають любовних пригод, 6,3% користуються соціальними мережами, тому що це модно. Залишається  і питання про те, яку ж аудиторію зустрінуть борці за зміни на краще у тих соціальних мережах?

Зібрати ужгородців на флешмоб «Небесні ліхтарики в ім'я життя. Чорнобиль — Фукусіма» допомогли заклики у соціальних мережах. Фото Укрінформу

Важелі впливу

Славетна «заполітизованість», на яку так модно скаржитися в Україні, напевно,  ще не досягла цього сектору інтернет-простору. Натомість домінує не просто аполітичність, а суцільна соціальна апатія  та відсутність громадянської позиції. І що найгірше, такий стан речей нічим виправдати. Всі письменні, в Інтернеті цензури не існує, як такої (є лише пародія на неї, коли на деяких сайтах просять вказати власний вік, мовляв, чи досягли ви повноліття, чи можна вам показувати таке і таке?), а соціальними мережами володіють великі  зарубіжні компанії, на які ніхто в нашій державі не має важелів впливу.

А тим часом світ не стоїть на місці, і потужні держави, такі як США, Китай, Російська Федерація, Німеччина, Великобританія, Франція тощо, не можуть змиритися з тим, що Інтернет перетворився на своєрідний куточок анархії, де процвітає хакерство і піратство. В аналітичній доповіді, розміщеній на сайті Національного інституту стратегічних досліджень, йдеться, зокрема, про намагання провідних держав посилити контроль над внутрішнім кіберпростором. Методи різні: від високотехнологічних засобів стеження до електронної паспортизації. Подібні заходи проводяться під гаслом боротьби з тероризмом та піратством.

Практиці поступової актуалізації участі державних органів у функціонуванні мережі Інтернет та посилення їх моніторингових та контролюючих функцій вже не опираються навіть у тих країнах, де існує активний контроль за дотриманням демократичних свобод. За результатами опитування компанії Sophos, більшість американців не бачать проблем у тому, що уряд застосовує технології для моніторингу та фільтрування мережевого трафіку, а також має доступ до поштових серверів. Опитані стверджують, що не проти доступу спецслужб до їхньої  пошти.

У висновках доповіді зазначається, що панівний до останнього часу неоліберальний підхід до розуміння мережі Інтернет (так звана «каліфорнійська ідеологія») зазнає кардинальних змін, а заступає її «технореалізм» з його ставленням до ІКТ як «технологій подвійного призначення» та ключовою роллю держави у розвитку мережі Інтернет. Самі судіть, дорогий читачу, чи має шанси Україна вести власну незалежну політику в таких реаліях, коли не існує ні національної операційної системи, ні програмного забезпечення, ні техніки, а все це закуповується в зарубіжних виробників у готовому, «запакованому» вигляді навіть державними спецслужбами. Тож скільки ще Інтернет, а з ним і соціальні мережі залишатимуться такими, якими ми їх знаємо? І чи врятує українську інтернет-спільноту її «аполітичність», коли в нашому кіберпросторі запанує хтось інший і візьметься промивати мізки по-своєму?

 

ДОВІДКА «УК»

Кількість користувачів мережі Інтернет в Україні продовжує зростати, і сягає вже понад 15 мільйонів; за цим показником Україна посідає 9-те місце в Європі (дані Internet World Stats за березень 2011). 

 

КОМПЕТЕНТНО

Віктор  АНДРУСІВ,
директор Інституту ДемАльянсу
ім. Р. Шумана, кандидат політичних наук:

— Вважаю,  Facebook  не здатний змінити країну, оскільки, на жаль, не має до цього стосунку. Можна було б говорити  радше про зміну людей, але, на мою думку,  він навпаки допомагає їм залишатися такими, якими вони є. Фактично, політично- і громадськонеактивні громадяни вибудовують собі замкнуту комунікаційну сферу. Тобто вони ще більше занурюються в той спосіб життя, який вели до цього.

З іншого боку, Facebook може виступати інструментом змін (скорше революційних) для тих, хто вже ними займається. Він дає можливість швидко організовувати і шукати прихильників, комунікувати на відстані тощо. Гадаю,  зміни не можуть початися у соцмережах і настати завдяки їм. Але, безумовно, соцмережі можуть стати  інструментом, який використовуватимуть разом з іншими. Необхідно розрізняти поняття зміни влади і змін у країні. В першому випадку Facebook дає широкі інструменти для діяльності. В другому — він жодним чином не може впливати на покращення чи реалізацію політики, яка несе реальні зміни.

 

ДУМКА ЕКСПЕРТА

Дмитро ДУБОВ,
завідувач відділу досліджень
інформаційного суспільства
та інформаційних стратегій
Національного інституту стратегічних досліджень,
кандидат
політичних наук:

— Сама по собі активність у соціальних мережах, без її виходу в реальне життя є малозмістовною діяльністю. Хоч би що казали, та соціальні мережі складно вважати джерелом, з якого виходять перетворення. Вони в кращому випадку є засобом, причому засобом недостатньо надійним. Вони можуть допомогти поширити те, що вже існує (глибинний протест), однак навряд чи можуть його «народити» самі.

Щодо ситуації в Україні, то напевне зарано говорити про істотні  можливості соціальних мереж як драйверів суспільних перетворень. Незважаючи на те, що за різноманітними підрахунками в Україні від 6 до 15 млн інтернет-користувачів, реальні можливості соціальних мереж доволі обмежені (в сенсі соціальних поштовхів). Одна з вітчизняних реалій: у нас «революційним класом» (тобто тими, хто готовий виходити на вулиці і досягати поставлених цілей) є пенсіонери. При цьому за соціологічними дослідженнями, лише 3% з них мають доступ до мережі Інтернет і швидше за все значно менша частина уміє ним користуватись, а тим більше — соціальними мережами. Для України такі явища, як 97-річна блогерка з Іспанії, чий «живий журнал» був серед лідерів іспанського сегменту за кількістю читачів, чи 104-річна блогерка з Великобританії —  незрозуміла  екзотика.

Вітчизняну молодь вкрай важко підняти на соціальний вибух – соціальні мережі для них це насамперед ентертеймент: можливість спілкуватися з друзями, ділитися з ними цікавими новинами (переважно розважального характеру). У більшості своїй у молодіжному середовищі склалось доволі цинічне ставлення до будь- якої громадянської активності (тим більше – пов’язаної з політичною діяльністю): скільки мені заплатять? Навіть таке популярне у світі явище як флеш-моб не набуло в Україні значного поширення, а це саме той перехід від «віртуального» до «реального», який свідчить про можливість дійсної соціальної мобілізації. Так само варто зазначити, що українські молоді інтернет-користувачі виробляють вкрай мало новинного контенту, а отже більшою мірою споживають продукцію традиційних медіа. «Мережева журналістика» — все ще нове явище на українському Інтернет-ринку.