АДМIНРЕФОРМА

Президент подав до Верховної Ради проект закону «Про державну службу»

Заради історичної справедливості зауважимо, що Віктор Янукович уже втретє пропонує законодавцям визначитися з осучасненням одного з наріжних каменів будь-якої державності - вітчизняного інституту державної служби. Уперше він зробив це 2006 року як глава уряду, затим у 2008-му - як лідер опозиції і нині як Президент України.

За словами міністра юстиції Олександра Лавриновича, який у понеділок, 4 квітня презентував цей документ журналістам, зміст його змінився мінімально, і саме цей законопроект стане заключним акордом адміністративної реформи. Головне його призначення: забезпечити діяльність професійної, політично нейтральної державної служби, здатної ефективно здійснювати управління всіма процесами в країні.

Дрес-код: партійно незаангажовані

Положення про політичну нейтральність "білих комірців" також не нове, та безперечно викликає посилену увагу суспільства. Відповідно до президентського законопроекту (стаття 11), під час виконання посадових обов'язків державний службовець не матиме права демонструвати свої політичні погляди та вчиняти інші дії, що свідчитимуть про його особливу прихильність до тієї чи тієї політичної сили. Це вже усталена європейська норма. Але ще не випробувана на наших теренах. Хоча, до речі, відповідними законодавчими актами така засторога визначає безпартійність на службі для суддів, прокурорів, співробітників СБУ, військових, митників та прикордонників.

Як зауважив міністр, треба припинити політизувати державну службу і захистити чиновників від політичного впливу. Отож законопроект чітко зафіксував: держслужбовець не має права бути членом політичних партій. Цій категорії громадян забороняється також організовувати страйки та брати в них участь, "світитися" у передвиборній агітації, крім випадків їхньої реєстрації кандидатами на виборну посаду.

Державне регулювання та проведення державної політики в цій сфері покладається на спеціально уповноважений державний орган з питань держслужби. Щоправда, зазначив урядовець, допоки назва і статус його чітко не визначені. Розглядається кілька варіантів. Принаймні, як принагідно завважили представники ЗМІ, Головдержслужби, яка була центральним органом виконавчої влади, в реформованій системі державного управління не передбачено.

Зате запроваджено поняття "керівник державної служби в органі державної влади" - посадова особа, котра обіймає вищу посаду державної служби, до обов'язків якої, як ми зрозуміли, і входитимуть ці управлінські функції. Утім, яка конкретно, розробники ще достеменно не пояснили. До таких радикальних дій, як запровадження (чи відновлення з огляду на вітчизняний досвід) посади державних секретарів у центральних органах влади, на жаль, не йдеться. А відповідно до чинного законодавства віднедавна посади міністра та його першого заступника є політичними, тож вони не зможуть керувати політично нейтральним складом державних службовців.

Резерв себе не виправдав

Якщо ви стояли в резерві на якусь державну посаду, тепер намарне сподіватися на просування по службі - цей інститут відмінено, за словами міністра, "через його неефективність". Право на посаду, сказав він, виборюватиметься лише шляхом відкритого конкурсу на зайняття вакантних посад, умови якого також описані в законопроекті.

Змінено і класифікацію посад: стаття 4 законопроекту визначає групи і підгрупи посад державної служби. Олександр Лавринович зауважив, що такий поділ чіткіше класифікує посади в залежності від характеру та обсягу посадових обов'язків залежно від організаційно-правового рівня органів державної влади, приміром центральний орган, обласна чи районна державні адміністрації.

Тож усі посади поділено на п'ять груп (А, Б, В, Г, Д), а кожну з них відповідно на чотири підгрупи. Вочевидь ключовими тут стануть саме функціональні обов'язки, а не правовий статус органів державної влади, як це було дотепер. Зрозуміло, що нинішніх держслужбовців чекатиме перекласифікація.

Законопроект передбачає єдині умови для вступу на державну службу та умови її проходження, щоправда, там мають бути певні особливості, хоча автори не уточнили допоки, які саме.

Атестації не буде

Не вельми приємну процедуру, котра раніше проходила в державних структурах раз на три роки, - атестацію пропонується відмінити. Та їй на зміну прийде оновлене і набагато суворіше щорічне оцінювання виконання державним службовцем покладених на нього обов'язків і завдань.

Від цього напряму залежатиме подальше перебування і просування по службі, потреба підвищення кваліфікації кожним держслужбовцем. І не лише для того, щоб зберегти за собою крісло: як зазначив міністр юстиції, результати такого оцінювання службової діяльності впливатимуть на розмір заробітної плати.

Революційними стануть зміни в оплаті праці державних службовців. Адже досі, зазначив Олександр Лавринович, ставка того чи того працівника залишалася незначною, близько двох тисяч. Та завдяки різноманітним надбавкам він міг отримувати, приміром, в чотири рази більше. 47 стаття законопроекту передбачає запровадити нові підходи до оплати їхньої праці, помітно збільшивши роль посадового окладу в структурі заробітної плати, водночас оптимізувавши кількість стимулюючих виплат.

Про пряник і батіг

Щоби заохотити на державну службу талановитих менеджерів, підняти її авторитет у суспільстві, автори документа пропонують (ст.49): службовцю, який має стаж державної служби більше трьох років, надати право на отримання компенсації половини ставки за кредитом на придбання або будівництво житла. Максимальний розмір кредиту на придбання або спорудження житла, за яким здійснюється компенсація половини ставки, становить 60 середньомісячних зарплат державного службовця.

Зрештою буде унормовано суперечності, які раніше виникали між положеннями закону про державну службу та Кодексом законів про працю. Проект президентського закону "Про державну службу" встановлює, що держава і держслужбовець перебувають у публічно-правових, а не трудових відносинах. Тож норми щодо звільнення державних службовців у ньому виписано з урахуванням необхідності забезпечення безперервного виконання функцій держави.

Тим, хто планує послужити державі, слід врахувати, що нове законодавство може встановити певні особливості щодо звільнення держслужбовців за власним бажанням, звільнення у зв'язку з обставинами, що склалися незалежно від волі сторін, а також включено норму щодо відставки державних службовців.

А от ластівкою майбутньої реформи можна назвати положення, яке встановлює граничний вік перебування на державній службі, - він становитиме 65 років для представників кожної статі.

Норми та порядок пенсійного забезпечення державних службовців залишилися незмінними: вони нині передбачені статтею 26 Закону "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Відповідно до проекту майбутнього закону передбачається встановити, що пенсія державного службовця призначається в розмірі 80 відсотків його заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, на які відповідно до законодавства нараховується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Ствердно відповів міністр на запитання журналістів щодо обов'язкового володіння чиновниками державною мовою - ця стаття є непорушною, тож майбутнім держ- службовцям не завадить поповнити свої знання з української.

Не залишив урядовець поза увагою і цікавість представників ЗМІ щодо майбутньої деполітизації членів Партії регіонів, котрі нині працюють на державній службі. Це європейська норма, і ми будемо її дотримуватися, зазначив Олександр Лавринович. Щодо власних партійних поглядів, сказав він, то міністр був, є, і залишатиметься політичною фігурою й реалізовуватиме політику своєї партії.