Щоб ще більше спростити процедуру отримання субсидій на сплату за житлово-комунальні послуги й зекономити час людям, які вже відвикли заповнювати паперові документи ручкою, а здебільшого все роблять на комп’ютері, фахівці Міністерства соціальної політики розробили й запропонували споживачам електронну форму подання заяви та декларації. У тестовому режимі вона запрацювала з кінця жовтня для 10 районів столиці та Вінницької області. Відтоді кияни вже подали 727 електронних заявок, тільки із Солом’янського району (де живе авторка матеріалу) — 64, а вінничани — 160, понад 100 з яких уже оброблено та прийнято. А з 16 листопада, добре зарекомендувавши себе серед споживачів, ця електронна система поширилася на всі міста і області України. Тож тепер нею може скористатися будь-хто, в кого є комп’ютер і бажання оформити субсидію. З усієї України нині надійшло 1459 таких заяв, з яких вже опрацьовано 980, прийнято 590, відхилено 380.

Із держбюджету кошти на розроблення й упровадження системи не використовували. Як зазначено на її першій сторінці, систему створено в межах програми «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP), яку фінансує Швейцарська Конфедерація та виконує Фонд «Східна Європа».

— Використання системи дало змогу зекономити час не лише тим, хто заповнює документи, а й працівникам відділів соціального забезпечення громадян, які ці документи обробляють. Адже інколи буває дуже важко розібрати почерк людини. Друковану ж на комп’ютері інформацію прочитати значно легше, — розповів «УК» начальник управління інформаційних технологій Мінсоцполітики Валерій Бакал, додавши, що обробляють електронні заяви ті самі фахівці соцвідділів, що й паперові. Необхідні для цього програми на їхні комп’ютери встановили, навчили на них працювати. І робота триває. Відтепер інспектор соцвідділу на оброблення однієї заяви витрачає не годину, як раніше, а максимум 10—15 хвилин.

Встигнути за 60 хвилин: усі необхідні документи краще підготувати завчасно. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Як це робити

Досі не знайшовши часу й не подавши заяву на субсидію в паперовому варіанті, журналіст «УК» вирішила й собі спробувати заповнити документи через інтернет. Проте зіштовхнулася із чималою кількістю нюансів і проблем. Отже, попросила Валерія Бакала — фахівця, який безпосередньо брав участь у розробленні системи, розповісти, як слід діяти, щоб не припуститися помилки та не переписувати документи знову і знову, витрачаючи час.

— Щоб скористатися електронною формою, слід зайти на сайт Міністерства соціальної політики. На головній сторінці знайти банер «Онлайн послуга попередньої реєстрації документів про призначення житлової субсидії». Клікнувши на нього, охочі потраплять на сторінку, де їх попередньо запитають, чи бажають вони тут просто підготувати й перевірити правильність заповнення документів, які згодом подадуть все-таки в паперовому вигляді особисто до відділів соцзахисту населення за місцем проживання, чи через інтернет подати дані про себе та родину для нарахування субсидії. Звісно, більшість людей обирає другий спосіб.

Після цього система просить ввести адресу поштової електронної скриньки. «Якщо у вас такої немає, її можна створити саме для цього. Це потрібно, щоб система була певна, що до неї завітала людина, а не електронний бот — нав’язлива комп’ютерна програма, яка «забиває» ресурс сервера (займає на ньому дуже багато місця), й інші користувачі просто не можуть потрапити на цей сайт, — веде далі Валерій Бакал. — Після цього не поспішайте. Щоб перейти на сторінки, де розміщені електронні форми заяви і декларації, спочатку слід дочекатися, доки на вашу електронну адресу від нашої системи надійде лист, у якому буде зазначено ваш персональний код-підтвердження із десяти цифр. Копіюєте його і вносите до системи. Ось і все — ви увійшли до неї. Перед вами з’являються електронні версії заяви і декларації, які маєте заповнювати тими самими даними, що й паперовий варіант».

На заповнення кожного з двох бланків користувачеві відведено ліміт часу — по 30 хвилин на сторінку. Щоб його не перевикористати, слід попередньо підготуватися: знайти свій паспорт, ідентифікаційний код та квитанції сплати за послуги ЖКГ, з яких переписуватимете дані, аби не витрачати час на їх пошук. Фахівець пояснив, що таке обмеження пов’язане з тим, щоб убезпечити систему від ботів.

Валерій Бакал заспокоїв: якщо ви заповнили дані паспорта, ідентифікаційний код, інші персональні дані і, скажімо, вичерпали час і система вас «викинула», ці відомості про вас нікуди далі не підуть. Тож можна не турбуватися, що вони потраплять до чужих рук чи навіть шахраїв. Єдине місце, де вони зберігатимуться, — zip-архів у вигляді pdf-докуметів у вашій електронній пошті, на яку ви отримали код-підтвердження. Адже під час тестування системи (вона й досі перебуває в дослідній експлуатації, до неї вносять правки, поліпшення та доповнення) використовується захищене інтернет-підключення. Коли ж система перейде у промислове використання, буде застосовуватися комплексний механізм захисту цієї інформації, щоб вона надходила тільки туди, куди людина її направляє.

Коли чекати на відповідь

Після надсилання документів на відповідь слід чекати в середньому 5 днів. Цей термін не фіксований, проте розробники системи розрахували, скільки в середньому знадобиться часу працівникам соцвідділів на оброблення заяви. Надійде відповідь на вказану вами електронну пошту: прийнято заяву або відхилено. Якщо документи буде відхилено, в листі буде чітко зазначено причину: помилка під час заповнення, неповні дані, некоректне введення інформації тощо.

І якщо помилки є, слід лише їх виправити і повторно надіслати дані. Для цього не потрібно створювати нову електронну скриньку, підійде й та, з якої ви вже надсилали дані. А ось код для входу в систему для повторної спроби вам нададуть новий. Тож не забудьте його дочекатися.

Якщо заяву прийнято, в електронному листі це буде підтверджено, а прийнятим документам присвоєно особистий код. І все, що залишиться зробити людині, — у зазначений в тому самому листі день і час під’їхати до відділу соцзахисту за місцем проживання за вказаною там адресою. Підійти у зазначений кабінет, назвати присвоєний документам код і поставити свій підпис на документах, де вказано, що субсидію відтепер нараховуватимуть. Із собою треба мати лише паспорт. Роздруковувати і везти електронні версії документів не потрібно.

А ще фахівець повідомив, що нині готують спеціальну пам’ятку саме для тих, хто заповнюватиме документи через інтернет. У ній людям детально роз’яснять усі найдрібніші нюанси, через які система може відхилити запит. Як-от, що прізвище, ім’я та по батькові слід обов’язково писати з великої літери, а серія паспорта — то лише літери без цифр (цифри — це номер паспорта) тощо. Найближчим часом її планують розмістити на сайті Мінсоцполітики. Отже, перед тим як почати заповнювати електронні бланки, радимо не лише уважно прочитати цей матеріал, а й роз’яснення від самих розробників системи.

Що у планах

Валерій Бакал зауважив, що робота електронної системи в такому вигляді — лише перший етап. Надалі планують запровадити повністю автоматичне завантаження інформації в систему. Інспекторові буде достатньо натиснути єдину кнопку на своєму комп’ютері, й дані із заявки людини система сама відправлятиме на перевірку до Податкової інспекції, Пенсійного фонду та інших установ. Отже, процес має пришвидшитися у рази.

А ще у планах — створити подібну систему для отримання одним із батьків соцвиплат при народженні дитини. Процедура має бути також якомога більш спрощеною: треба буде заповнити електронну заяву, де вказати ПІБ, номер і дату видачі свідоцтва про народження нащадка. Отримавши ці дані, інспектор зможе перевірити, чи справді ця доросла людина є батьком або мамою конкретної дитини. Щодо цього налагоджується співпраця з Мін’юстом про обмін інформацією. Валерій Бакал зазначив, що орієнтовно така система може запрацювати до червня наступного року.

А рівняючись на Європу, до 2020 року має бути система єдиного інформаційного середовища соціальної сфери. Її концепцію вже розробляють і незабаром спрямують на погодження до Кабінету Міністрів. У межах великої системи розробляють трохи меншу підсистему, коли людина на сайті Мінсоцполітики матиме так званий персональний соціальний кабінет, де після введення логіну та пароля можна буде побачити всі свої соціальні дані: які пільги вам належать, у якій сумі та навіть чи вчасно і в повному обсязі їх виплачують.