Депутати пропонують повернути митній службі статус самостійного контролюючого органу, який вона мала до 2012 року. Однак експерти поки що досить скептично ставляться до подібної ініціативи. Натомість вони пропонують взагалі заборонити будь-які переформатування щонайменше на п’ять років. Найближчим часом у парламенті розглянуть питання реформування митної структури, обіцяють автори законопроекту «Про Національну митну службу України». Це депутати різних фракцій. Вони нагадують, що свого часу очільники Міністерства доходів та зборів так прагнули, щоб фінансові потоки від корупційних схем не розпорошувалися, що зробили все можливе для поглинання митниці податковою.  Негативними наслідками такого процесу стали, на думку авторів документа, брак позитивної динаміки в автоматизації та інформатизації процесів митного контролю й митного оформлення, нестача належного рівня аналітичної роботи, значне зниження ефективності протидії митним правопорушенням і проявам контрабанди. 

При цьому втрачено позитивну динаміку налагодження обміну інформацією на міжнародному рівні з митними органами інших країн. Повноцінно не працює система митного пост-аудиту, що також не сприяє зменшенню корупційних ризиків.

Щоб виправити таке становище, депутати наполягають на створенні чіткої, логічної й контрольованої управлінської вертикалі організації та управління процесом митного контролю й митного оформлення. «Нині митної служби фактично не існує. Її роль — фіскальна функція — зводиться тільки до захисту економічних інтересів держави й наповнення державного бюджету. Крім того, регіональні офіси фактично віддані на відкуп певним кланам. Тому основна мета законопроекту — створення Національної митної служби України, яка забезпечуватиме захист митних інтересів, митної безпеки, внутрішнього ринку, а також розвиток економіки України, її інтеграцію до світової економіки й протидію митним правопорушенням», — коментує ситуацію один із авторів документа Андрій Антонищак.

Він зазначив, що під час розробки даного законопроекту депутати провели кілька зустрічей з європейськими експертами, де всі дійшли висновку, що митниця має стати окремою інституцією. Якщо проаналізувати документ, то стає зрозумілим: жодних нових повноважень для митників депутатська ініціатива не передбачає. Процедура звільнення й призначення співробітників, так само як і загальні принципи проходження служби в митних органах, залишаються незмінними. У законопроекті зазначені основні завдання, які зараз митні органи виконують відповідно до Митного кодексу, а також повноваження, прописані в Положенні про ДФС. Серед новацій хіба що поява Дисциплінарного статуту, який затверджується законом.

Коментуючи законопроект, більшість експертів зазначає, що радикальних змін бізнесу (навіть якщо за нього проголосують) очікувати не варто. «Це чергова спроба певної групи політиків зробити так, щоб мати змогу контролювати тіньові фінансові потоки від схем, які працюють на митницях, — пояснює президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. — Адже таке переформатування автоматично зумовить кадрові ротації, і на ключові посади можна буде розставити своїх людей. Але внаслідок цього не буде спрощено чи вдосконалено митні процедури. Тобто для суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності нічого на краще не зміниться. На мій погляд, треба заборонити подібні законодавчі вдосконалення хоча б на п’ять років, щоб бізнес мав змогу працювати у зрозумілих для себе умовах, а не прилаштовувався до правил гри, які постійно змінюються».

Не бачить особливих плюсів у законопроекті й голова Комітету економістів України Андрій Новак. «Зараз роз’єднувати митницю і податкову — це процес заради процесу під соусом імітації реформ, — наголошує експерт. — І митниця, й податкова — це елементи так званої фіскальної функції держави. І краще цю функцію виконувати під єдиним керівництвом. Немає жодної потреби ці служби роз’єднувати, особливо за нинішніх умов, коли в державі є важливіші завдання, які потрібно невідкладно вирішувати».

За словами Андрія Новака, на сьогодні митниця залишається однією з найбільш корумпованих у системі державних органів. Зокрема у напрямі коригування митної вартості. «На жаль, не відбулося ніяких законодавчих змін, які б суттєво вплинули на ситуацію. Митниця залишається одним із елементів тіньової економіки», — вважає він.

На думку економічного експерта Іллі Несходовського, функція митниці мусить полягати не в тому, щоб збільшувати надходження до державної скарбниці. Митники мають забезпечувати дотримання законності під час перетину кордону, щоб люди в повному обсязі сплачували всі обов’язкові платежі. На його переконання, щоб знизити корупцію, потрібно, щоб робота митниці була максимально прозорою. І розпочати щонайменше із забезпечення всіх без винятку митних постів системами відеоспостереження. «Функція митниці не повинна бути фіскальна, як зараз, — зазначає експерт. — Враховуючи план, прийнятий МВФ, реформування митниці має обов’язково відбутися. Щодо питання відокремлення служби від структури ДФС, то це малоймовірно».

Депутатів МВФ не лякає. За словами Андрія Антонищака, наступним кроком для проведення кардинальної реформи митниці мають стати прямі перемовини з цією міжнародною фінансовою інституцією, а також з ЄС. А одним із ключових аргументів на користь законопроекту стане саме боротьба з корупцією, яку від нас давно очікують.