ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ

Унікальний метод різьблення по дереву застосовує художник із Чорнобаївського району
Ярослав Гладкий

Працюючи в техніці деревориту, яка полягає у виконанні малюнка на дошці з розпиляного впоперек дерева, у вибиранні тла навколо малюнка та покритті фарбою виступаючих частин, майстер застосовує плоске різьблення в позитиві. Його техніка, кажуть мистецтвознавці, унікальна. Різьблення подвійних і потрійних перетинів, які виконати на дереві майже неможливо, йому вдаються якнайкраще. Працює власноруч виготовленими інструментами.

Як розповів Ярослав Гладкий, він починає, як і всі гравери, з чорного квадрата. А потім, якщо порівняти з тим, як робили раніше, робить навпаки. Так  з’являються на чорному тлі світлі штрихи, з яких і оживає задуманий образ. Досвід у цього майстра неабиякий: різьбленням займається 30 років. А тому різець у його чутливих руках витворяє дива.

Що довше розглядаєш його картину, то більше відкриваєш для себе. Фото репродукція автора

Він ніби сам знає, коли заглибитися, а коли ледь торкнутися поверхні. І якось непомітно народжується задуманий художником сюжет. Залежно від освітлення здійснюється гра відтінків, посилюється об’ємність. Чорно-білі картини від того здаються кольоровими, а обличчя — живими.

Оглянувши експозицію творів Гладкого в Черкаському художньому музеї, запитую старшого наукового працівника музею Тамару Бондаренко: що здивувало її в творчості майстра?

— Перш за все — унікальність його техніки та філігранність, з якою працює майстер. Дивує і широкий образний світ митця. Це — міфологічні, релігійні теми, а також портрети наших сучасників. І кожен твір — то цілий світ, від якого важко відірватися, бо вражає якимось особливим баченням. Нерідко здається, що от-от його герої почнуть говорити, рухатися..

Народився Ярослав Гладкий на Львівщині, походить із роду малярів. Прадід Теодозій Гладкий розписував церкви на Львівщині та Прикарпатті. Його малювання дійшло до нашого часу. Колись у Києві в музеї Т. Г. Шевченка Ярослав побачив офорти великого Кобзаря і загорівся бажанням відтворити шедеври світового мистецтва на дереві. З того часу і вдосконалює, шліфує та поглиблює свою майстерність. Спершу, за прикладом давніх різьбярів, він захопився копіюванням живопису Рубенса і Рафаеля, графіки

Г. Доре, а потім поступово вийшов на свій шлях, знайшов свої теми й образи, якими, як він каже, хоче розбудити душі людей.

Роботи Гладкого вже побували на 15 персональних виставках. Кажуть, за ними полюють багатії та можновладці. Однак свої картини майстер не продає.