Зростання світової економіки і пов’язана з цим висока ділова активність, відносна стабільність цін і слабкий долар призведуть до зростання попиту на бізнес-поїздки. Такий прогноз оприлюднила Міжнародна асоціація ділового туризму (GBTA), що об’єднує понад 9 тисяч компаній з річним оборотом 345 млрд дол.

Мені в Париж у справі, терміново

MICE-туризм (meetings — зустрічі, incentives — заохочувальні тури, congresses — конгреси і events — заходи та пов’язані з ними розваги), за словами експертів, активно розвивається навіть у кризу. Це цілком логічно: чим краще компанії працюють з існуючими партнерами та шукають нових, тим більше шансів у них зберегти продажі.

Лідером економічного розвитку залишаться азійські країни, що очікують зростання ВВП в 2019 році до 5,7%. Загальносвітовий показник залишиться на рівні 2018 року: +3,4% порівняно з 3,3% у 2017. Темпи розвитку в сфері бізнес-турів будуть вищі. У 2016 році цей ринок перевищував один трильйон євро з показником зростання в 5%. У2019 році його обсяг збільшиться порівняно з 2018 роком ще на 5-10%. За деякими прогнозами, у 2025 році у сфері ділових поїздок буде обертатися 1,5 трлн дол.

До галузевих ризиків відносять протекціоністську політику США, що загрожує «торгівельними війнами», а також зростання цін на паливо через подорожчання нафти. Але навіть без цих чинників збільшення попиту на ділові відрядження призведе до подорожчання в супутніх бізнесах. За готелі доведеться платити на 4% більше. За авіаперевезення — на 5%.

У регіональному розрізі динаміка різновекторна. Якщо, наприклад, у Східній Європі, Африці і на Близькому Сході ціни падають, то в Західній Європі — підвищуються. У підсумку в цілому бюджети компаній на «діловий відпочинок» зростуть цього року на 5%.

Лідером MICE-сфери залишається Китай, за яким йдуть США. Топ-містами для ділових зустрічей є Лас-Вегас, Нью-Йорк, Орландо (США), Сан-Паулу (Бразилія), Мехіко (Мексика), Богота (Колумбія), Шанхай і Пекін (КНР), Лондон (Велика Британія), Москва (Росія), Барселона (Іспанія), Сінгапур.

До трендів відносять підвищення ролі нових технологій, затребуваність незвичайних місць для проведення заходів, наприклад, будинків на деревах, дахів або музеїв, фестивалів. Планувати тури рекомендують мінімум за місяць-півтора. Найбільший попит буде на групи від 100 до 500 осіб. Головними покупцями послуг бізнес-турів є IT- та страхові компанії, банки, роздрібні мережі, виробники продуктів харчування та ліків.

Краще за інших


Україна розвивається в руслі світових тенденцій. Згідно з даними Державного комітету статистики, що були оприлюднені днями, у 2018 році кількість туристів у країні збільшилася на рекордні 62% і перевищила 4,5 млн осіб. Це найкращий показник з 2000 року. Попередній пік відзначався в 2013 році, коли обслужили 3,5 млн подорожуючих.

У тому числі кількість бізнес-туристів збільшилася в 2018 році в порівнянні з 2017 роком майже на 10% — до 217 тисяч. Як бачимо, темпи розвитку MICE-туризму у нас перевищують загальносвітові. Дохід галузі в 2018 році в цілому досяг 21,6 млрд грн порівняно з 19 млрд роком раніше. Скільки припадає на ділові поїздки не уточнюється, але, за експертними оцінками, ця сума становить від 1 до 3 мільярдів гривень.

Виїзні переговори і бізнес-заходи стають дедалі популярнішими. У 2015 році створена Асоціація ділового туризму України. На сьогодні в неї входять десять компаній: France Groupe Tourisme – Alliance Francaise Ukraine ltd, «ДИНАДИС», EVENTEX Group, «ГЛОБАЛ ТРЕВЕЛ СОЛЮШНС», «КИЙ АВІА», «Люм'єр Тревел», «Арктур», «АВАНТАЖ ДЕ ЛЮКС», «МІБС ГРУП», «МАЙС ТРЕВЕЛ».

На жаль, портфель проектів показала лише остання. Але й з цієї інформації можна зрозуміти, що загальносвітові тренди нас не обійшли. Основними споживачами бізнес-туризму є фармацевти, розробники програмного забезпечення, виробники хімікатів для АПК, а також місцева влада. Наприклад, для фірми ADAMA, що торгує засобами захисту рослин, оператор «МАЙС ТРЕВЕЛ» організував тур до Ізраїлю для 120 осіб. Дні Києва у Стамбулі на замовлення КМДА зібрали 2000 чоловік. Корпоратив в Словаччині на 85 осіб замовила IT-компанія IDEAS. Фарм гігант і виробник хімічної продукції Bayer оплачував круїз по Середземному морю для переможця акції для клієнтів, а також поїздку партнерів до Фінляндії. Серед клієнтів «МАЙС ТРЕВЕЛ» фармацевтичні компанії «Артеріум», «Такеда», «Фармак», а також підприємства з інших галузей: «Кернел», МТІ, Vodafone Україна, Новус.

Лідерство в списку виробників ліків пояснюється так само, як і в інших країнах. «Навіть за часів кризи медична і фармацевтична галузі є одними з небагатьох, які не знизять замовлення, щонайменше, у нашій сфері», — пояснював менеджер з продажу бізнес-турів готелю Radisson Blu в Дубровнику (Хорватія) Матія Радовчіч. Навіть в умовах економічного спаду людям необхідно лікуватися.

На думку фахівців, ринок бізнес-турів розвиватиметься й надалі. При чому внутрішній діловий туризм також набирає обертів. Ризики для нової галузі бачать, як не дивно, з боку держави. Зростаюча галузь може привернути до себе увагу й розглядатися як нова «дійна корова» для поповнення бюджету через нові податки. Схожу ситуацію нещодавно мали з IT-сферою.

Водночас, часто інертні силові органи важко сприймають застосування в Україні міжнародних практик. Досить згадати «справу на мільярд» за звинуваченням десятків міжнародних компаній в ухиленні від сплати податків з використанням аутсорсингових компаній для найму персоналу — справа затихла. Або претензії до візового центру, що їх податківці вже не один рік передають у спадок.

Хоча команда нового президента пообіцяла підтримку бізнесу і, начебто, готова переймати позитивний міжнародний досвід. Чи так це — побачимо, коли підбиватимемо підсумки MICE-напрямку 2019 року.