АКТУАЛЬНО

Уряд розробляє законопроект про плаваючі ставки акцизного збору на нафтопродукти  

З березня минулого року по березень нинішнього  ціни на нафту на світовому ринку зросли майже вдвічі: з 70 доларів США за барель до 125,5 дол. Такий стрибок пов’язаний з подіями в Лівії та ембарго на вивіз нафти з Ірану. При цьому Україна купує нафту за світовими цінами, адже об’ємів власного видобутку нам не вистачає. На цьому наголосив Прем’єр-міністр Микола Азаров, коментуючи зростання вартості пального в Україні.

«Тепер порахуємо, скільки ж коштує переробка нафти на українських НПЗ. Для тих, хто не знає, що таке барель: це ємність об’ємом 163,7 літра. Таким чином, в тонні нафти 6,1 бареля. Отже, нині тонна нафти коштує 765,55 дол. Наші заводи переробляють в основному нафту з Росії, яка встановила вивізне мито в розмірі 460 дол. за тонну сирої нафти. Тож тонну російської нафти ми купуємо за 1255,55 дол. Додайте сюди транспортні витрати і податок на додану вартість, і виходить, що ціна нафти, що надходить на переробку на український НПЗ, становить понад 1600 $ за тонну. А тепер, якщо пам’ятаєте шкільний курс хімії, додаємо витрати на процес крекінгу (сублімації світлих нафтопродуктів), при якому вихід автомобільного пального становить близько 70% з тонни. Ось вам і сформувалася відпускна ціна на вітчизняних НПЗ», — пояснив Микола Азаров.

Водночас, за його словами, у зв’язку з тим, що Україна також переробляє власну дешевшу нафту, а уряд застосовує різні заходи для здешевлення нафтопродуктів, ціни на внутрішньому ринку значно нижчі, ніж витрати переробників імпортної нафти. «Тому зупинилися Лисичанський та Одеський нафтопереробні заводи. Без роботи — тисячі людей.

Останнім часом на автозаправках діє принцип: ні дня без підвищення цін. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Перед урядом стоїть дилема: або адміністративно обмежувати ціни на заправках, що неминуче призведе до дефіциту пального, або створювати такі умови, коли постачальники та переробники нафти отримували хоча б мінімальну рентабельність. І одночасно іншими заходами підтримати споживачів автомобільного пального», — зазначив Прем’єр.

Микола Азаров підкреслив, що уряд діє саме так: скасовано транспортний збір, зведено до мінімуму витрати на оформлення транспортних засобів та проходження техогляду. А у період різкого стрибка цін на нафту уряд подав до Верховної Ради законодавчу ініціативу щодо зменшення акцизу на нафтопродукти. «Нині ми розробляємо законопроект про плаваючі ставки акцизного збору. Величина акцизу залежатиме від котирувань нафти на світових біржах. Вартість нафти йде вниз — акциз підвищується. Пішла вартість нафти вгору — акциз знижується. Таким чином ми будемо гнучко стабілізувати цінову ситуацію на ринку нафтопродуктів», — зазначив Микола Азаров.

Крім того, уряд докладає великих зусиль, аби збільшити видобуток власної нафти, і в перспективі в Україні буде значно збільшено переробку на власній сировинній базі. Також нині обговорюється питання про безподаткове завезення 1 млн тонн нафти, щоб запустити в роботу вітчизняні НПЗ. «Все це непрості, дискусійні питання. Наприклад, коли ми говоримо про зменшення акцизу на нафтопродукти, треба пам’ятати, що цей податок — єдине джерело наповнення спеціального фонду дорожнього будівництва та капітального ремонту автодоріг. Дороги нам потрібні? Безсумнівно», — резюмував глава уряду.  

Тож Прем’єр скептично ставиться до критики на адресу уряду в цій ситуації і водночас відкритий до дискусії: цю проблему Микола Азаров запрошує обговорити 6 квітня у Фейсбуці.

Відділ новин
«Урядового кур’єра»