Навряд чи знайдеш на Черкащині тему більш дражливу, ніж стан доріг. Тут ця проблема особливо гостра. Самі шляховики оцінюють стан автомобільних доріг області як катастрофічний. Миритися далі з цим не можна. Тим паче, що триває підготовка до роботи в зимовий період. А це потребує особливої уваги.

Працівники уманської дорожньо-експлуатаційної дільниці роблять дорогу дідівським методом. Фото надане Службою автомобільних доріг у Черкаській області

Небачений безлад

Останнім часом серед працівників дорожніх підприємств почалися хвилювання. Наприкінці серпня кількадесят автодорожників, озброївшись плакатами «За справедливість і повагу до людей праці» й іншими, пікетували парадний вхід до Будинку рад. Журналістам пікетувальники розповіли, що призначений торік керівник Служби автомобільних доріг (САД) області Андрій Мартинюк, на їхню думку, планомірно видавлює «Облавтодор» із ринку обслуговування доріг, а перевагу надає одній із відомих приватних компаній. Фірма-фаворит, за словами протестувальників, поступається перед автодором і фаховістю спеціалістів, і технічним оснащенням. На думку автодорівців, лобіювання інтересів приватної компанії зумовлене тим, що вибудувати корупційні схеми при непрозорих стосунках із фірмою простіше, аніж штовхнути на слизьку стежку державне підприємство, яким є «Облавтодор».

Фахівці підприємства, які недавно завітали до облдержадміністрації, аби поділитися наболілим,  розповіли, що давно хочуть навести лад на дорогах Черкащини. Андрій Мартинюк на посаду начальника служби прийшов у квітні минулого року. Відтоді, на думку протестувальників, замість налагоджування ефективної співпраці всіх ланок шляховиків, почалися непорозуміння між ДП «Черкаський облавтодор» і Служби автомобільних доріг.

За словами інженера виробничого відділу ДП «Черкаський облавтодор» Миколи Рудя, який працює в галузі 44 роки і збудував 370 кілометрів черкаських доріг, такого безладу він ще ніколи не бачив. Він вважає, що до керівництва у САД прийшли люди, орієнтовані не на продуктивну роботу. Фахівців звільняють, а на їхнє місце приймають дилетантів: аудиторів, водопровідників, митників — осіб, які жодного поняття не мають про те, як будувати і ремонтувати дороги. Це, звісно, позначається на якості доріг. І якщо так триватиме й далі, то взимку шляхи області будуть у найгіршому стані.

Схожі думки висловили й начальник філії Черкаської дорожньої експлуатаційної дільниці  Микола Рябко, начальник філії «Золотоніський райавтодор» Віктор Мазко та інші. Вони вимагають відсторонити від роботи керівництво Служби автомобільних доріг, а на посади, які займають Андрій Мартинюк і його заступник Роман Швидкий, повинні якнайшвидше прийти компетентні фахівці.

Прикметно, що подібну позицію зайняли й голова обласного об’єднання профспілкових організацій працівників дорожніх господарств Галина Овчаренко та голова Черкаської облдержадміністрації  Юрій Ткаченко, який уже неодноразово висловлював своє негативне ставлення до роботи начальника САД. Також звертався з цього приводу й  до його безпосереднього керівника з Укравтодору, до Мінінфраструктури.

Дров у багаття пристрастей підклали й останні розбірки, коли до приміщення Служби автодоріг Черкаської області навідалися головний інженер ДП «Черкаський облавтодор» Анатолій Вакуленко,  голова обласної комісії з питань роботи галузі народного господарства Михайло Мушієк, голова об’єднаної профспілкової організації працівників шляхових господарств Галина Овчаренко разом із начальниками філій ДП «Черкаського облавтодору», бійці АТО. Вони вимагали негайного звільнення начальника цієї служби Андрія Мартинюка та його заступника Романа Швидкого, звинувачували їх у бездіяльності, перешкоджанні нормальній роботі. Найгірші дороги на Черкащині, говорили вони, — їхня вина.  Як розповіли працівники САД, гості навіть пробували застосувати силові методи впливу. А намагання Андрія Мартинюка перевести розмову в конструктивне русло були безрезультатними.

Про якість забули

Що ж думають з цього приводу сам Андрій Мартинюк та його колеги?

Як наголосив Андрій Борисович, прийшовши на посаду керівника Служби автомобільних доріг Черкаської області, він разом зі своєю командою якраз і намагається налагодити нормальну й ефективну роботу всіх підпорядкованих підрозділів шляховиків. Оскільки більшість із них працювала неефективно, виконувала роботи з порушеннями технологій, довелося багато працювати саме над цими питаннями, адже саме через низьку якість ремонту та будівництва доріг автомобільне сполучення в області довели до критичного стану. Підвищення вимог до керівників підрозділів, справедливі претензії до виконавців робіт щодо порушення вимог технології спричинили спротив у колективах, насамперед у ДП «Черкаський облавтодор». Звідси й обвинувачення в недооцінці кадрових працівників.

«Облавтодор» — це потужне підприємство, де працює тисяча людей, має 10 асфальтобетонних заводів, понад 300 одиниць техніки. Воно може забезпечити необхідний фронт робіт.

— Однак, — зауважує Андрій Мартинюк, — при ближчому знайомстві виявилося, що транспортний та спеціалізований технічний парки тут не оновлювали вже десять років. Тому ямкові ремонти шляхів виконують за технологіями минулого століття. Останні перевірки показали: навіть застарілих норм ремонтники не дотримуються. Скажімо, на автодорозі державного значення Р-10, яка веде до Чигирина, ямковий ремонт робила Черкаська дорожньо-експлуатаційна дільниця. Там уже через місяць після виконаних робіт покриття почало розвалюватися. Як встановила комісія з якості, це сталося внаслідок застосування бітумно-мінеральної суміші, яка не відповідає вимогам державного стандарту. На жаль, не поставили надійного заслону бракоробам і працівники відділу технічного контролю САД  та лабораторії, які одержали за це заслужені догани. Працівників, які безпосередньо допустили порушення технології, керівництво «Облавтодору» навіть не притягло до відповідальності, а вимогу САД усунути брак власним коштом підрядники просто ігнорували.

Як стверджують працівники Служби автомобільних доріг Черкаської області, головний підрядник «Облавтодор» практично не приділяє уваги якості робіт.  Так, тільки впродовж червня нинішнього року виявлено та не прийнято до оплати неякісно виконані роботи  на суму понад мільйон гривень, липня—серпня — більш ніж на 2,5 мільйона гривень. Лабораторні дослідження останнім часом постійно засвідчують невідповідність асфальтобетонної суміші та інших застосованих матеріалів державним стандартам. Інспектори технічного контролю надають приписи щодо усунення недоліків, але їх у ДП «Черкаський облавтодор» постійно ігнорують. Ось таке протистояння, яке жодним чином не сприяє ефективній роботі обох підрозділів.

І САД, і «Облавтодор» належать до сфери управління ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» та Державного агентства автомобільних доріг України.

— Ми неодноразово зверталися до них з приводу відповідності займаним посадам директора «Облавтодору» Олександра Северина та першого заступника начальника Служби автомобільних доріг Черкаської області Сергія Майданюка, які, на наше переконання, не справляються з покладеними на них обов’язками. По суті згадані кадрові питання не вирішують. Тепер змушені, аби зробити роботу шляховиків прозорішою, залучати до контролю за якістю робіт громадські організації та журналістів. На моє переконання, інформаційній війні, яка виникла стосовно САД, слід покласти край, — резюмує Андрій Мартинюк.

Хто розрубає  гордіїв вузол

Тим часом звернення шляховиків разом зі зверненням облдержадміністрації уже відправлено до  Києва. Делегація черкаських фахівців побувала і в офісі Державного агентства автомобільних доріг України. Як повідомляють, з представниками делегації зустрівся перший заступник голови агентства Євгеній Барах, який запевнив, що симпатії керівництва агентства на боці колективу «Черкаського облавтодору».

Стан справ з ремонтом доріг та конфлікт трудових колективів підприємств, підпорядкованих ДП «Черкаський облавтодор», із адміністрацією Служби автомобільних доріг області стали предметом розгляду засідання сесії обласної ради. Невдоволення членів постійної комісії з питань роботи галузей народного господарства роботою начальника Служби автомобільних доріг Андрія Мартинюка висловив голова комісії Михайло Мушієк, який передав голові обласної ради звернення про незадовільний стан доріг та прохання до керівництва Укравтодору проінспектувати ситуацію в області й розглянути можливість заміни керівника САД.

Разом з тим аргументи Андрія Мартинюка, його заступника Романа Швидкого та інших працівників Служби автомобільних доріг Черкаської області про вкрай низьку якість робіт, виконуваних фахівцями «Облавтодору» та його підрозділів, не можна залишати без уваги. Та й із причинами заборгованості із заробітної плати в підрядних організаціях треба детально розібратися, адже, як заявляють керівники САД, всі необхідні кошти своєчасно переказали на рахунок «Облавтодору». Очевидно, своє вагоме слово в цій ситуації таки повинні сказати в ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» та Державному агентстві автомобільних доріг України.