Соціальні мережі — один з найважливіших майданчиків інформаційної війни. Це спосіб у найкоротші терміни поширити інформацію на мільйонну аудиторію. За даними видання Watcher, українська аудиторія соціальної мережі Фейсбук у березні цього року становила приблизно 4 мільйони осіб. Значна частина з них — соціально активні користувачі, які стежать за політичною ситуацією в Україні й сусідніх країнах і регулярно коментують те, що відбувається.

«Ми визнали, що слова, камера, Інтернет і загалом інформація стали ще одним видом зброї». Це слова міністра оборони РФ Шойгу. Те, що це не просто погроза, показав травневий погром в українському сегменті Фейсбуку. Протягом місяця в бан були відправлені сотні акаунтів українських патріотів. Фейсбук заблокував депутата Борислава Березу за перепост відеодопиту російських спецназівців і заклик поширювати інформацію про докази агресії Росії на всіх рівнях, журналіста Юрія Бутусова і політолога Тараса Березовця. Але найбільшого розмаху досягнуло блокування повідомлення з фотографією дівчинки з Кіровограда з відзнакою загиблого батька. Офіційна причина — «розпалювання міжнаціональної ворожнечі». Днями адміністрація Фейсбуку видалила спільноту «Укроп» (Український опір) за фото на підтримку кримськотатарського народу.

За словами користувача, якого блокували кілька разів за його активну проукраїнську позицію, російські боти досягли мети, адже більшість людей після цього зменшила політичну активність і боїться поширювати статуси «мічених» і «недоторканних».

Боти з Ольгино оголосили війну

Активні учасники інформаційної війни знають, що величезна кількість антиукраїнських коментаторів отримує зарплату за свою діяльність. Але донедавна кремлівські тролі заперечували це, маскуючись під звичайних інтернет-користувачів. Тиждень тому вони відкрили обличчя й оголосили українським патріотам війну. Так сталося, що авторові цих рядків вдалося переконатися в цьому особисто. На сторінці групи TrollBusters, яка бореться з прокремлівськими тролями, з’явилося посилання, яке варте цитування. Сторінка називається «Боти з Ольгино». У передмові написано: «Ви весь час називали нас так. Дивіться, ми тут». А далі — хронологія розправи з українськими патріотами в соцмережах. Знімки прізвищ, фото, повідомлень, які були заблоковані протягом місяця. І коментарі під ними мовою оригіналу: «Мы отправляем их в госпиталь. Особенно тяжелые случаи — когда майданутые начинают бороться с неизбежным. Скоро в палатах не хватит мест, будем складывать в коридорах».

Сторінка була активною приблизно 10 хвилин, після цього її деактивували. Українські користувачі встигли зробити лише кілька знімків з екрана. Кремлівські боти продемонстрували, що перебувають на своїй території і безкарно розправляються з українськими патріотами, кожен з яких опинився під загрозою блокування.

Нічого особистого, лише гроші

15 травня на брифінгу Маркові Цукербергу поставили запитання про ситуацію в українському сегменті й російське свавілля. Глава Фейсбуку офіційно заявив, що московського офіса в них немає, а з російськомовним сегментом працює офіс у Дубліні.

За словами Цукерберга, контент українських блогерів заблокували справедливо, оскільки він містив образи на адресу росіян. Представники Фейсбуку стверджують, що модерація відбувається автоматично. Але останні події показують, що українських користувачів блокують з політичних причин, адже правил соцмережі вони не порушують. Водночас російських користувачів не карають за відео знущань з українських солдататів, образи на їхню адресу, обіцянки «больно убивать хохлов». Якщо надіслати скаргу на такий пост, надходить відповідь: «Порушень правил немає».

Причина проста. Росія представляє для Фейсбуку величезний ринок продажу реклами. Йдеться про мільярди доларів, тож інтереси російського користувача у Фейсбуці превалюють над інтересами українського.

Одним зі способів нейтралізації негативного інформаційного впливу Росії фахівці вважають вихід за межі українського і російського сегментів. Потрібна відповідна кампанія в конкурентних соцмережах про упереджену позицію Фейсбуку.

Ще один спосіб — позови в американський та європейські суди з вимогами відшкодувати моральну шкоду. Фахівці вважають, що тоді адміністрація Фейсбуку швидко переглянула б своє ставлення до відкриття українського офіса та оцінки професіоналізму модераторів. І наостанок. Чому б Україні не створити власну інтернет-мережу як альтернативу Фейсбуку? Адже талановитих людей у нашій країні багато. Було б бажання та політична воля.

КОМПЕТЕНТНО

«Кремлівським тролям платять з федерального бюджету»

В’ячеслав ГУСАРОВ,
експерт групи «Інформаційний спротив»:

— Історія «Ольгинських тролів» дуже цікава. 2012 року обраному втретє президентові РФ Путіну доповіли, що в Росії виникли соціальні групи, в які об’єдналися люди, що були не задоволені масовими фальсифікаціями на виборах. Для спілкування вони використовували інтернет-мережі. Путін розпорядився створити команду комп’ютерних бійців для боротьби з ними.

Відповідальним за організацію такої команди призначили приятеля Путіна, пітерського бізнесмена Євгена Пригожина. Хакери працювали за двома напрямками: реєстрували тисячі «лівих» акаунтів у соціальних мережах і видаляли сотні реальних користувачів. Тож спочатку ця команда працювала на внутрішню аудиторію Росії.

Згодом Путін доручив цей сегмент своєму радникові — Владиславу Суркову. Через місяць виникло приватне підприємство «Агентство інтернет-досліджень». Його адреса: Санкт-Петербург, Ольгино, Лахтинський просп., 131-а. Звідси і назва «Ольгинські тролі». Це відбулося за три місяці до початку Майдану.

У березні 2014 року створили приватну компанію «Інтернет-дослідження», що за термінами збігається з анексією Криму. Водночас розпочав роботу сайт «КіберБеркут», створений спецслужбами РФ. Його фінансує федеральний бюджет, а керує ним Владислав Сурков.

Крім того, з 2011 року на громадських засадах у Росії існує Ліга безпечного Інтернету. Її засновник і спонсор — російський бізнесмен К. Малофеєв. У межах цієї організації в серпні 2014-го, коли війна на Донбасі загострилася, було створено проект «Кібердружина».

Останнім часом у російському інтернет-просторі сформувалася соціальна аудиторія, яка вірить в ідеали Кремля. Це волонтери, які переважно публікують свої матеріали в соціальних мережах і готові годинами доводити свою правоту.

Є ще одна категорія тролів — це студенти й курсанти вишів, які готують фахівців інформаційних війн. Їхні публікації вирізняються цілеспрямованістю і професійністю, тож з ними складно боротися.