Хоч ніколи не був курцем (за винятком кількох цигарок, викурених у юності ще в минулому тисячолітті), не оминав увагою цієї актуальної — в усі часи — теми. Заяложена до неймовірного блиску, вона, здавалося, не здатна була блиснути бодай тонесенькою новою гранню. Людство палить ледь не з часу свого походження, з цигарками бореться стільки, скільки й існує, а результату як не було, так і немає. Схоже, що всі приречено змирилися з тютюновим димом, дійшовши висновку: хочеш —  отруюй себе, ні — обходь десятою дорогою місця, де господарює цигарка.

А от і ні! З певною періодичністю надходять новини з тютюнового фронту, мета яких — нагнати жаху і посіяти паніку серед курців. Однак пристрасті швидко вщухають, дим розвіюється, а простір звільняється для наступної порції гіркого дурману.

Ось і недавно на сторожі антицигаркового законодавства постав ще один закон, який днями набрав чинності. Йдеться про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання тютюнових виробів. Іншими словами, з другої половини першого осіннього місяця суспільство житиме в іншому димовому вимірі, точніше, майже взагалі без нього, тобто диму. Законодавство вкотре береться викурити любителів цигарок з усіх громадських місць, а в продавців відбити бажання рекламувати «Приму», «Ватру» та решту з переліку (читай — спокушати кожного, хто бачить на прилавку яскраву пачку).

У Сумах законодавчу новацію сприйняли як і належить. Тобто поживемо – побачимо. Під час недавнього брифінгу, який провели фахівці інспекції з питань захисту прав споживачів в області, її начальник Микола Коцупій пообіцяв жорстко реагувати на будь-які порушення нового законодавства. Адже останнє «розв’язує руки» стосовно покарання винних. Наприклад, на громадян та посадових осіб рекламодавця та/або розповсюджувача реклами передбачені штрафи відповідно від 5 до 25 та  від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів. Помножте ці цифри на 17 і одержите гривневий еквівалент, з яким є всі шанси розпрощатися потенційним порушникам.

Заборонено також куріння в кафе, барах та ресторанах. Якщо донині у таких закладах для тих, хто не курить, була відведена половина площі, то за новими законами курці пускатимуть дим ледь не в рукав і, до того ж, у вбиральні чи спеціально відведеному місці. Це ж саме стосується приміщень і територій спортивних, фізкультурно-оздоровчих споруд, культурного призначення, органів державної влади і місцевого самоврядування, інших державних установ. Показово, що поряд з традиційною цигаркою фігурує електронна, а також кальян. Тобто жодної законодавчої шпарини для жодного атрибуту задоволення.

Можна й далі перераховувати жорсткі положення нового законодавства. Але річ не стільки в них, як у самих способах і варіантах боротьби. Адже вже зараз проглядають уразливі місця, що неодмінно стануть предметом майбутніх судових позовів і непорозумінь.

Наприклад, чи можна вважати рекламою, якщо пачка цигарок лежить не прямо на прилавку перед очима покупця, а десь віддалік? І вже відкрита? І продавець б’є себе в груди, стверджуючи, що це його власна і він піде палити до вбиральні під час обідньої перерви?

Або, приміром, як бути з контрабандними сигаретами, якими наповнений сумський ринок? Сумщина межує з Росією, де «Наша марка» чи «Донской табак» удвічі-втричі дешевші за вітчизняні аналоги — і цим активно користуються спритники. Такий товар може вилучати міліція, а під законні обмеження контрабандна продукція не потрапляє.

Одне слово, запитань виникає багато, а відповідей значно менше. Це означає, що попереду знову затяжна і клопітна боротьба.  Втім, оптимісти переконані: оскільки ідеального законодавства не існує взагалі, залишається розраховувати на те, що маємо, а також на свідомість кожного, хто причетний до курива чи цигаркового бізнесу. Принаймні ніколи не буде зайвою спроба навести хоч якийсь лад у світі вічного тютюну, а відтепер і кальяну.