ТЕНДЕНЦІЇ

Завдяки новим замовленням Чорноморський суднобудівний завод набирає спеціалістів

Днями на Чорноморському суднобудівному заводі відбулася передача замовнику  корпусу другого універсального судна проекту CF3850 для голландської компанії «Damen Shipyards Bergum». ЧСЗ побудував корпус з максимально можливим, згідно з контрактом, насиченням суднових систем і механізмів зі ступенем готовності до 60%. Це вже не ті «коробки», які будували ще кілька років тому. Саме при передачі судна всіх скептиків чекало розчарування. І завод з його пристойним зовнішнім виглядом, і працюючі стапелі, і навіть радісні обличчя корабелів були безумовним доказом: українському суднобудуванню бути!

Традиції будуть підтримувати

Контейнеровоз на стапелі мав вигляд справжнього іменинника. Прикрашений прапорцями, він сяяв на розпеченому сонці, вражаючи своєю міццю та параметрами. Проектна швидкість судна становить 12,3 вузла, а максимальне завантаження — 193 контейнери типу 20 TEU. Завдовжки судно понад 88 метрів, завширшки — 12,5м, висота борту — 7м, дедвейт — 3,800 тонни, осадка — 5,4 метра.

Воно призначене для транспортування сухих вантажів і контейнерів. Проект цього універсального судна дещо відрізняється від першого, побудованого для «Damen Shipyards Bergum», яке спущено на воду і передано замовнику навесні 2010 року. У 2010-2011 роках ЧСЗ уклав ще кілька контрактів з голландською компанією. Сьогодні завод веде будівництво третього і четвертого суден серії. Через кілька днів вирушає на ходові випробування модернізований траулер типу «Меридіан» для Далекого Сходу Росії. Є й інші перспективи.

На урочистій церемонії передачі судна була присутня вдова колишнього директора ЧСЗ знаменитого Юрія Макарова. Саме при ньому завод став єдиним в Радянському Союзі і одним зі світових лідерів, де будувалися авіаносці. «Я щиро радію тому, що на ЧСЗ продовжуються традиції, які заклав мій чоловік, традиції військового кораблебудування, —зазначила Надія Лаврентіївна, — впевнена, Україні як морській державі ще знадобляться військові кораблі».

Чорноморський суднобудівний завод готовий приймати нові замовлення. Фото автора

Справді, сьогодні на ЧСЗ триває будівництво кораблів для військового флоту — корветів, участь у закладці першого з яких узяв Президент Віктор Янукович у травні цього року. А 18 липня глава держави дав доручення Кабінету Міністрів та Миколаївській облдерж?адміністрації «вжити в установленому порядку заходів щодо фінансування відповідно до об∂рунтованих потреб проектування і будівництва кораблів класу «корвет» за проектом 58250 з метою забезпечення завершення будівництва першого корабля у 2016 році».

Представник замовника Елле Брантсма підтвердив задоволення голландської компанії від співробітництва з українськими корабелами та запевнив у продовженні співпраці. Як зазначив директор підприємства Валерій Калашніков, «судна цього проекту сьогодні затребувані на світовому суднобудівному ринку, а роботи виконуються фахівцями ЧСЗ якісно, на належному рівні. Ми дуже зацікавлені в переході на будівництво повнокомплектних суден цієї серії для наших партнерів». Голова Миколаївської облдержадміністрації Микола Круглов, який узяв участь в урочистостях, повідомив, що саме із передачею замовнику контейнеровоза, незначна заборгованість із заробітної плати, яка утворилася з травня, буде погашена протягом тижня. Тож спуск судна — це заробітна плата для двох тисяч миколаївців, нинішніх працівників ЧСЗ.

Є солідний соціальний пакет

Якщо декілька років тому на заводі ледве налічували 700 працівників, то сьогодні підприємство залучило до роботи дві тисячі спеціалістів та робітників. Проблема «кадрового голоду» поступово розв’язується. На підприємстві існує банк даних колишніх працівників, які сьогодні працюють за кордоном та на підприємствах України. Порушено питання щодо повернення їх на рідне підприємство.

— Ми маємо досвід роботи з цими людьми, — розповів директор з персоналу підприємства Валерій Смоляний. — Наші колишні робітники працюють по всій Україні та за кордоном вже багато років. І сьогодні з великим задоволенням готові повернутися додому, до сімей. Особливо чоловіки 35-40 років, у яких підростають діти, що потребують батьківського виховання. Хоч як дивно, найголовніше питання, що хвилює тих, хто повертається, — тривалість періоду завантаження, тобто гарантія наявності роботи. Питання зарплати вторинне. І вони, і ми прекрасно знаємо рівень зарплат в Україні для цієї категорії спеціалістів. Людей загалом цей рівень задовольняє.

Сьогодні середня заробітна плата на підприємстві становить 2,5 тис. гривень. Завод пропонує солідний соціальний пакет, і це вагома конкурентна перевага перед закордоном та перед дрібними фірмами. Тут надають планові відпустки, оплачують лікарняні листки, забезпечують соцстрахівське лікування. Крім того, утримують гуртожиток для самотніх заводчан. Діє програма з медичного страхування, переваги якої визнала значна частина працівників ЧСЗ. Профспілка надає на пільгових умовах путівки для сімейного відпочинку.

Окрім залучення колишніх працівників, на заводі турбуються про підготовку молодих кадрів. При ЧСЗ працює навчальний комбінат, який може готувати до 200 чоловік різних професій, є базовий ліцей з підготовки фахівців суднобудівних спеціальностей. Добре зарекомендувала себе співпраця з Національним університетом кораблебудування. На заводі сьогодні працюють п’ять студентів цього вишу, які вже показали себе висококласними спеціалістами. Тож у Чорноморського суднобудівного є майбутнє.