Моя 80-річна сусідка з нетерпінням чекає на сьоме число кожного місяця. «Тоді, — каже, — поштарка приносить мені пенсію». «А ви, — запропонував якось, — оформіть пенсію на банківську карточку. Так зручніше». «Це вам, молодим, зручніше. А в мене ноги болять ходити на станцію. Та й не завжди в банкоматі є гроші. Або ж є, але великими купюрами. А Валя (поштарка. — О.К.) приносить усе до копієчки, ще й день у день! І свіжий батон купить, ряжанку. Я з нею тоді люблю побалакати — все веселіше бабі»…

Коли живе село?

Згадав цю розмову зі старенькою, коли брав інтерв’ю у виконувача обов’язків генерального директора Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» (УДППЗ «Укрпошта») Михайла Паньківа.

— Понад 30 тисяч листонош нашого підприємства таким стареньким бабусям, як ваша сусідка, — говорить керівник підприємства, — доставляють за рік понад 120 мільйонів пенсій, виконуючи надзвичайно важливу соціальну функцію для держави. Бо ми маємо доступ до кожної оселі, особливо там, де немає ні мобільного зв’язку, ні Інтернету. До речі, на селі в нас працює понад десять тисяч поштових відділень з 12,5 тисячі загалом. Щороку працівники «Укрпошти» (а це понад 90-тисячний колектив) обробляють та доставляють споживачам майже 300 мільйонів поштових відправлень, 17,5 мільйона посилок, 22 мільйони переказів. Безпосередню доставку здійснюють до 15 мільйонів абонентських поштових скриньок. Окрім того, українці отримують за передплатою та вроздріб близько десяти тисяч найменувань періодичних видань, або понад один мільярд примірників на рік. Автотранспорт підприємства перевозить близько 40 тисяч тонн періодики щороку.

Інформація в цифрах про велике підприємство справила враження. Тому налаштувався на розмову з молодим керівником (йому лише 35 років) з особливою цікавістю. До речі, очолив Михайло Паньків підприємство 9 квітня 2014 року. До цього керував групою приватних поштових компаній. Тож досвід у роботі вже мав.

— Для мене очолити таке підприємство було й справжньою честю, й великим викликом, — далі розповідає виконувач обов’язків генерального директора. — Хоча, скажу відверто, прийняв його не у кращому фінансовому стані. До загальної економічної кризи додалась втрата нашої поштової інфраструктури в Криму, а згодом і війна на сході країни. Окрім того, за 5—10 останніх років на ринку поштової галузі з’явилися досить агресивні приватні оператори поштового зв’язку. Та ми готові боротися за кожного клієнта. Тож потрібно вживати термінових заходів, переформатовуватися у гнучке, якісне, успішне підприємство.

Михайло Паньків бачить «Укрпошту» гнучким, якісним та успішним підприємством

Час для зміни структури настав

І пан Михайло почав аналізувати причини: за останні роки ринок поштових послуг в Україні значно розширився, але частка «Укрпошти» на ньому зменшилася. Це можна пояснити браком тих же реформ, неналежним рівнем автоматизації, не проведенням оптимізації виробничих процесів, логістики тощо. Водночас на підприємстві відбулася невдала спроба швидкої модернізації за рахунок упровадження низки ІТ-проектів, які стали лише фінансовим навантаженням для підприємства.

— Для стабілізації ситуації треба змінити структуру витрат, аби перетворити підприємство в мобільну та ефективну компанію. Нам потрібно зосередитися на розвитку профільної поштової діяльності та мінімізувати затрати на супутні обслуговуючі послуги. На сьогодні, наприклад, у штатній структурі підприємства існують великі непрофільні дирекції (майже 7000 осіб непрофільного обслуговуючого персоналу), які потребують приміщень, утримання персоналу, сплати комунальних послуг, постійної модернізації тощо.

Водночас на ринку можна знайти у приватних профільних компаній послуги за значно нижчою ціною та вищою якістю. І вигідніше було б купувати у них наші непрофільні послуги. Сьогодні ми вивчаємо, скажімо, економічну доцільність тимчасової передачі на підряд і деяких наших профільних функцій, наприклад, перевезень.

Доставити вчасно кореспонденцію адресату — головне завдання поштовиків

І керівник перейшов до розшифровки сказаного: щодоби автотранспорт «Укрпошти» проїжджає близько 300 тисяч кілометрів (для порівняння — це 7,5 екватора земної кулі). Підприємство є єдиним оператором, який покриває всю Україну трьома рівнями маршрутів: магістральним, внутрішньо обласним та міським внутрішньорайонним. З урахуванням усіх витрат один кілометр перевезень обходиться «Укрпошті» в середньому в 14 гривень.

— Проте на ринку поштових перевезень на магістральних маршрутах є пропозиції на чверть, а то й на третину дешевші, — говорить Михайло Паньків. — Тому деякі нерентабельні маршрути ми плануємо тимчасово віддати на підряд. Зекономлені від цього десятки мільйонів гривень на рік можна буде спрямувати на оптимізацію маршрутів та модернізацію автопарку. Таким чином через 3—5 років ми зможемо відновити державну логістичну мережу і відмовитися від підряду, знову здійснюючи перевезення самостійно, але вже рентабельно. Окрім того, за наявності оновленого рухомого складу та оптимізації маршрутів «Укрпошта» зможе сама здійснювати навіть не поштові перевезення: наприклад для малого та середнього дистриб’юторського бізнесу — продуктового, фармацевтичного тощо.

Експеримент якості

«Обкатати» проект з покращення якості послуг «Укрпошти» Михайло Паньків вирішив до 1 жовтня 2014 року на Кіровоградщині та Дніпропетровщині. Там споживачі мають змогу відкрито висловити свої зауваження, скарги та пропозиції на всіх поштових відділеннях через «есемески», електронну пошту, «гарячу лінію», сайт, письмові звернення тощо.

— Спираючись на цю інформацію, — керівник підприємства робить наголос на останньому слові, — ми зможемо правильно націлити решту проектів «Укрпошти» у сфері логістичного планування, виробничих процесів, надання послуг, навчання персоналу, інформатизації тощо.

До речі, з розвитком електронних засобів зв’язку в минуле відходить поштове листування між фізичними особами. Його витісняє листування у секторі В2С та В2В. Окрім того, бурхливий розвиток Інтернет-торгівлі спровокував сплеск у сегменті посилок та кур’єрської доставки. Відповідно «Укрпошта» переорієнтовується на ці потреби ринку, концентруючи свою увагу на корпоративному клієнтові, який серед відправників кореспонденції займає нині понад 60%. Насамперед, це удосконалення тарифної сітки для корпоративних клієнтів: тарифи в ній повинні бути не фіксованими, а гнучкими, з урахуванням рентабельності.

— Ми також хочемо поборотися за клієнта і в сегменті посилок та кур’єрської доставки товарів, придбаних через Інтернет. Останніми роками мережі роздрібної торгівлі перетворилися на музеї: споживачі приходять спочатку в магазин подивитися на товар, доторкнутися до нього, а потім повертаються додому й замовляють його через Інтернет. У такому бізнесі поштовий оператор — сполучна ланка між продавцем та покупцем.

В «Укрпошти» є всі шанси зайняти своє достойне місце і в цьому сегменті.

Олександр КРЮЧКОВ,
Світлана СКРЯБІНА

(фото),
«Урядовий кур’єр»

ДОВІДКА «УК»

«Укрпошта» — надійний партнер та посередник між державою та споживачами-пенсіонерами. Людина, яка досягла пенсійного віку, має повне право отримувати пенсію вдома і жодна державна чи недержавна установа не може примусово переводити пенсіонера на обслуговування в банк. У першому півріччі 2014 року з 13 мільйонів пенсіонерів саме через «Укрпошту» пенсію отримали понад шість мільйонів осіб.