Реформи можна порівняти з великими річками. Починаються вони з потічків, підживлюються зусібіч малими водними артеріями і лише після цього перетворюються в повноводі потужні потоки, спроможні знести на своєму шляху все, що гальмує їхній розвиток.

Набирає обертів і вітчизняна реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Щойно Кабінет Міністрів своєю постановою затвердив  Методику формування спроможних громад, передбачену Законом «Про добровільне об’єднання громад». А в четвер на нараді-семінарі під головуванням віце-прем’єр-міністра — міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадія Зубка започаткували процес організації офісів, що займатимуться впровадженням реформи у сфері місцевого самоврядування, децентралізацією повноважень органів виконавчої влади. Нагадаємо, що йдеться про практичну реалізацію одного з пунктів Спільної заяви між Мінрегіонбудом і Радою Європи, підписаної у Страсбурзі 17 квітня цього року.

За словами віце-прем’єра, згадані офіси —  це центри, які допоможуть створити експертні групи, що працюватимуть у  всіх областях і надаватимуть експертну й технічну допомогу та координуватимуть місцеві еліти. Довкола них згуртуються команди, які  працюватимуть  злагоджено і творчо  за принципами єднання та солідарності, крок за кроком реалізовуватимуть маршрутну карту реформ.

Учасники зібрання розповіли про виконання  урядового доручення  щодо започаткування офісів впровадження реформи, утворення робочих груп, які координують процеси добровільного об’єднання територіальних громад, розглянули практичні аспекти цієї роботи.

Приміром, на Київщині, як повідомила директор департаменту містобудування та архітектури облдержадміністрації Наталія Мошинська, уже визначили принципи реформування, провели громадські обговорення очікуваних змін, надали приміщення під майбутній офіс. При формуванні об’єднаних громад тут беруть до уваги  різноманітні чинники, проте визначальними є доступ громадян до адміністративних послуг, економічна та інвестиційна привабливість центрів майбутніх територіальних утворень, підвищення добробуту громад. Проблемними питаннями поки що залишаються відсутність техніки й сучасного програмного забезпечення обласного координаційного центру з реформування. 

У Дніпропетровській області регіональній виконавчій владі допомагають місцеві науковці: там дистанційно навчають самоврядний актив працювати в умовах децентралізації. Львів’яни визначили економічний ефект реформування для громади Городоцького району, а одесити  провели такий аналіз в північних районах. В Івано-Франківській області шукають переваги для об’єднання, враховують інтереси кожної громади й наголошують на командній відповідальності реформаторів.

Відповідаючи на запитання колег з регіонів щодо практичної діяльності офісів, заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода зауважив про готовність укладати контракти з експертами. За домовленістю з міжнародними партнерами, передусім Радою Європи, регіонам нададуть технічну допомогу, про що говорив у своєму виступі на семінарі директор Центру експертизи реформ місцевого самоврядування  РЄ Даніель Попеску. А Асоціація міст України в рамках міжнародного проекту «Діалог»  фінансуватиме чотиримісячну діяльність керівників регіональних офісів та чотирьох експертів, які працюватимуть у них. Важлива й така засторога: експерти мають добре знатися на проблемах реформування, мати авторитет у громаді, проте вони не можуть бути державними службовцями.

Наступний крок — підготовка й створення перспективних планів формування територій пореформованих громад. Як зазначив Геннадій Зубко, вони ґрунтуватимуться на принципах добровільності й ефективності.

— Нам потрібно рухатися вперед, визначатися з планами й відповідальними за їхнє виконання, — сказав урядовець. —Це ключова реформа для країни, яка відкриє шлях і до дерегуляції, і до збільшення активності громад, і до боротьби з корупцією, і до прозорості діяльності влади. Та найголовніше — дасть  значний поштовх розвиткові країни.

Така система діє скрізь в Європі, пояснив він. Конкретний регіон має свої особливості, які розвиває й використовує якомога ефективніше, створює сприятливі умови для інвесторів і, зрештою, стає конкурентоспроможним. Ці процеси відбуваються не за рішенням центральної влади, а з ініціативи і завдяки зусиллям місцевих еліт.