ЯКІСТЬ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Чому лікарю платять двічі — і держава, і пацієнт?

Безкоштовна медицина давно перетворилася на міф, у який майже ніхто не вірить, але продовжують згадувати. Сучасна економічна ситуація в Україні диктує свої умови. Ринкові відносини передбачають новий формат обслуговування, причому для всіх. Купуючи товари в магазині, усі звикли розраховуватись за них на касі. У випадку медичного обслуговування теж ідеться про конкретні послуги, які громадяни змушені купувати.

Той варіант безкоштовної медицини, який працює сьогодні, себе не виправдовує. Громадянам доводиться чекати у довгих чергах, а отримавши поради лікаря в державній поліклініці або лікарні, все одно витрачати купу грошей на подальше лікування. Аби не залишитися без уваги, варто додатково «стимулювати» медичний персонал. Причому розцінки та види «стимулювання» інколи пред’являють ледь не у вигляді меню чи рахунка за послуги. Така «безкоштовна медицина» виходить ще дорожчою, ніж деякі варіанти лікування у приватних клініках.

Треба врахувати, що лікар отримує зарплатню від держави плюс «винагороду» від клієнта — його послуги оплачуються двічі. Занедбана й корупційна система медичного обслуговування має низку причин на таке функціонування: мізерне державне фінансування галузі охорони здоров’я, низькі заробітні плати медичних працівників, ментальність і звички громадян. Та це смертельно небезпечно, коли у людини просто немає коштів на «стимулювання», а допомога потрібна негайно.

Скільки коштуватиме мені страхування здоров'я? Фото з сайту kp.by

Виходом із такого замкнутого кола може стати повний перехід на ринкову модель — медичні, як і будь-які інші послуги, що споживаються громадянами України, відкрито оплачуватиме клієнт. Великим плюсом є те, що людина наперед може знати, кому, скільки і головне за що вона заплатить гроші. А головне — можна буде вимагати відповідної якості обслуговування та гарантій послуг. У разі виникнення проблем можна звернутися до суду і з’ясувати все відкрито. Лікарні не триматимуть спеціалістів, яким не довіряють клієнти. Заробітні плати справжніх фахівців досягнуть гідного рівня.

Хоча, передбачаю, не все буде ідеально. Зрозуміло, що не кожен і завжди зможе знайти певну суму грошей на лікування, особливо якщо потреба виникає несподівано. У розвинених країнах саме для таких випадків працює система добровільного медичного страхування. Страхові компанії надають можливість громадянам отримати необхідні кошти на лікування за умови сплати певної суми. Придбавши поліс медичного страхування, можна отримати доступ до певної суми коштів, яку гарантовано отримає клієнт у разі виникнення потреби. Залежно від набору послуг та переліку клінік вартість полісів різна: від мінімального (медичний огляд, лікування застуди) до розширеного (онкологічні захворювання, ретельні обстеження).

В Україні послугами добровільного медичного страхування користується вже значна кількість населення. Проте якість цих послуг далеко не завжди виправдовує надії. На?приклад, труднощі можуть виникнути, коли вам нагально потрібно купити ліки і ви розраховуєте на відшкодування їхньої вартості від страхової компанії. Внутрішні неузгодженості та брак договорів між страховими компаніями, лікарнями та аптеками не повинні впливати на інтереси споживачів страхових та медичних послуг…

Державне регулювання питань страхової медицини має внести низку правок для вдосконалення діяльності страхових компаній та захисту інтересів громадян. Основне завдання державного регулятора — налагодити систему таким чином, щоб кожна застрахована особа гарантовано і без зайвої біганини отримувала повний спектр послуг, передбачений страховим договором. Страховий поліс — це гарантія безпеки, а не квиток до кількох кіл пекла, біганини та доказів власної хвороби. Нині розробляється нова редакція закону України «Про страхування»,

в якому слід передбачити всі моменти і закласти основу нової системи. Громадяни не повинні принижуватись перед страховою компанією в разі потреби отримання страхового покриття. Все навантаження з оформлення відповідних документів — це робота страхових агентів або брокерів. Закон має захищати інтереси передусім споживачів послуг — громадян України.

Андрій ПІНЧУК,
народний депутат України