Торік у травні МОЗ спільно з Міносвіти вирішили провести до кінця 2013 року профілактичні медогляди школярів. У половині регіонів їх проводили на базі лікувально-профілактичних закладів (за винятком гірських, віддалених районів областей, де учнів обстежували виїзні бригади), іншій половині запропонували провести огляди на базі шкіл. Обстежили 96,5% школярів. Як повідомила «УК» начальник відділу материнства, дитинства та санаторного забезпечення МОЗ Альона Терещенко, схема проведення для решти 4% школярів, яких не оглянули торік, буде такою самою.

Посадовець також зазначила, що перелік фахівців, які оглядали дитину, залежав від її віку. Наприклад, майбутні першокласники обов’язково мали відвідати ортопеда-травматолога, офтальмолога, стоматолога й за показаннями — інших фахівців та здати аналіз крові на гемоглобін. Відтак лікар-педіатр (чи фахівець загальної практики-сімейної медицини) робив висновок про стан здоров’я дитини, визначав групу для занять фізичною культурою, давав рекомендації щодо додаткових обстежень чи лікування тощо.

Учні молодшої школи після початку навчального року пройшли щорічний обов’язковий профілактичний огляд, під час якого їх обстежували шкільні медики й мобільні бригади лікарів за присутності батьків або за наявності їхньої письмової згоди. Лікарі оглядають учнів, проводять обстеження, роблять висновок про стан їх здоров’я, визначають групу для занять фізкультурою, дають рекомендації щодо додаткових обстежень, лікування (за наявності показань), профілактичних щеплень, режиму, харчування тощо.

Що раніше виявити захворювання, то швидше настане одужання. Фото УНIAН

Упродовж  навчання  здоров’я  погіршується

За даними МОЗ, найчастіше під час профілактичних оглядів у школярів виявляють порушення постави, зору та слуху. Найтривожніше те, що, за даними дослідження стану здоров’я сучасних школярів, яке провели фахівці Інституту охорони здоров’я дітей і підлітків НАМН України, виявлено значне погіршення здоров’я дітей за період їхнього навчання у школі.

Зокрема в молодшій школі зафіксовано поширення хвороб органів дихання, друге місце посіли ендокринопатії, третє — розлади психіки та поведінки, на четвертій позиції — хвороби ока. При переході до основної школи найбільше підлітків страждають від патологій ендокринної системи. На другому місці — розлади психіки та поведінки, на третьому — хвороби органів дихання, четвертому — недуги кістково-м’язової системи

Нині, констатують фахівці, не можна чітко назвати дані, за якими дітей можна було б зарахувати до абсолютно здорових. Але аналіз динаміки спостереження за учнями під час навчання, на жаль, засвідчив зменшення кількості школярів із I групою здоров’я (тобто здорових) від 10,1% на початку першого класу до 3,8% наприкінці молодшої школи та до 1,5% протягом п’ятого класу.

 Крім того, в молодшій школі знижувалася чисельність II групи здоров’я (діти, що мають функціональні відхилення) з 59,7% до 46,2%, за рахунок чого збільшувалася кількість учнів із III групою здоров’я (хронічні захворювання) з 30,2% до 49,4%. Негативні тенденції тривали й при переході в основну школу: питома вага школярів, що мали III групу здоров’я, у п’ятому класі становила 58,0%, що значно перевищувало чисельність II групи (49,3%).

Фізичні  нормативи може виконати третина дітей

Загалом, за даними досліджень, лише 30% дітей шкільного віку можуть виконати фізичні нормативи без ризику для здоров’я. Лише у 18—24% процеси відновлення функціонального стану організму після виконання нормативів відбуваються як належить.

Таким чином, за даними цього дослідження, школярі мають незадовільну функціональну пристосованість до фізичних навантажень за недостатньої тренованості та низького рівня функціонального резерву серця. Саме тому у віковій групі дітей шкільного, й особливо підліткового віку, реєструється найвища поширеність хвороб та починає накопичуватися хронічна патологія.

У цьому передовсім і полягає потреба щорічних медоглядів, аби, враховуючи невтішну динаміку здоров’я школярів, батьки могли вчасно дізнатися, якщо дитина таки має якесь захворювання. Саме під час таких консультацій медики аналізують стан здоров’я дитини й рекомендують те, що потрібно зробити передовсім задля усунення змін у здоров’ї, та які додаткові дослідження потрібно зробити.