ПЕРЕВІРКА

У супермаркетах так і не навчилися чемно обслуговувати  і не обдурювати покупців

Нині важко уявити життя без супермаркетів. Звісно, адже це так зручно: зайшов у тепле приміщення і вибирай та купуй усе, що потрібно, одразу і в одному місці. Тим паче, що часто ціни на деякі продукти у великих магазинах нижчі, ніж на базарах. Щоправда, інколи замість покупок споживачі отримують неприємності. В які супермаркети заходити, щоб купити якісні та безпечні товари, а які краще оминати, дізнався «Урядовий кур’єр».

Подекуди знижки — це лише рекламний трюк. Фото Володимира ЗAЇКИ

Неприємні  сюрпризи

Нещодавно колега Володимир придбав у супермаркеті кілька коробок цукерок. Утриматись від покупки було майже неможливо, оскільки солодощі реалізовували за акційною ціною, тобто в середньому на 30% дешевше, ніж зазвичай.

— Я взяв кілька коробок, підійшов на касу розраховуватись і тут мені продавчиня називає зовсім іншу, звісно, вищу ціну, — розповідає Володимир. — Я розгубився, тому й заплатив. Проте коли прийшов додому і все спокійно обдумав, вирішив, що мені не потрібні ці цукерки за звичайною ціною. За такі гроші я б купив інші. Тож вирішив піти в магазин і повернути продукцію. Звісно, коли наступного дня звернувся в магазин, щоб повернути солодощі, продавці не дуже цьому зраділи і почали мені розповідати, мовляв, так робити не можна. Лише після того, як я послався на Закон «Про захист прав споживачів», вони почали шукати адміністратора, яка оформила повернення товару. На запитання, чому ціну вказали неправильно, вона зауважила, що акція справді була, але закінчилася кілька днів тому, а цінники вони ще не встигли змінити.

Відтоді колега завжди на касі з’ясовує реальну вартість не лише акційного товару. Проте, на жаль, не всі споживачі так роблять. Тож часто купуючи так звану акційну продукцію, ми платимо за неї повну ціну. Особливо якщо одразу беремо велику кількість товарів. Не всі покупці уважно вивчають цифри на цінниках, тому часто на розбіжності ціни на ціннику і в чекові звертають увагу далеко не всі. 

Прикро, але це не єдина проблема, з якою стикаються клієнти супермаркетів. Таких результатів дійшли експерти, які нещодавно дослідили роботу столичних магазинів.

— Ми не вперше перевіряємо супермаркети, які належать до великих торговельних мереж, і робимо це напередодні свят, аби дізнатися, чи можуть вони впоратись із великою кількістю покупців, — розповідає голова ВГО «Якість життя» Олександр Ладигін. — Цього разу в супермаркети ми навідались напередодні новорічних свят, а для тестування обрали магазини тих мереж, які є в різних містах України. Хоч саму перевірку проводили в Києві. Проте обираючи «учасників» дослідження, ми виходили з того, що робота столичних магазинів не повинна бути гіршою, ніж у регіонах.   

Брехливий  цінник,  правдивий чек

Для тестування фахівці обрали один із магазинів таких мереж: «Край», «Фуршет», «Новус», «Білла», «Ашан», «Велика кишеня», «Сільпо», «Мегамаркет» та «Караван». Дослідження проходило в годину пік: з 18.30 до 19.30 — саме в цей час найбільше покупців. Методика перевірки була спеціально розроблена ВГО «Якість життя» за підтримки Київського національного торговельно-економічного університету та Української спілки товарознавців і технологів.

Для проведення тестування обрали такі показники: швидкість обслуговування, професіоналізм і привітність персоналу, зручність розташування товарів у торговельній залі. Звісно, з’ясували, чи є в магазині товар з вичерпаним терміном придатності, а також чи є вищезгадана невідповідність цінника товару, розбіжності ціни в чеку й на ціннику, продаж продукції з невідповідним зовнішнім виглядом тощо. Загалом супермаркети тестували за більш ніж 15 пунктами.

— Загальний висновок, який можемо зробити після дослідження роботи супермаркетів, не дуже приємний. На жаль, нам не вдалося зафіксувати підвищення якості обслуговування в період збільшення напливу покупців порівняно з попередніми тестуваннями, — зазначає Олександр Ладигін. — Проте стабільно хороший рівень обслуговування ми зафіксували у «представника» від «Фуршет» і «Новус». Загалом причини неналежного обслуговування можуть бути різними: економічні складнощі, загальний слабкий рівень менеджменту, особливості ведення бізнесу в Україні тощо. 

Хоч як прикро, але після проведення тестування експертам так і не вдалося зафіксувати позитивні зміни у професійній підготовці та роботі касирів і загалом у функціонуванні кас. На жаль, у магазинах, які представляли у тестуванні торговельні мережі «Велика Кишеня» та «Сільпо», не всі каси працюють у годину пік, тому покупці змушені стояти в чергах. Звісно, порівняно з тими чергами, які ще пам’ятаємо з радянських часів, нинішні несерйозні, проте все одно стояти в них неприємно.  

А в магазині «Край» на інспекторів очікувало небажання продавців спілкуватися з покупцями і відповідати на їхні запитання. Також неприємно вразив експертів  магазин мережі «Ашан», де не лише не надали професійну консультацію, а ще й нагрубили. Схожа ситуація і в «учасника» від мережі «Мегамаркет». Невисокий рівень підготовки персоналу у «Великій кишені» й «Біллі».

— Хоч це і неприємно, але товари з вичерпаним терміном придатності були у магазинах мереж «Білла» та «Ашан», — розповідає Олександр Ладигін. — А в магазині мережі «Сільпо» експерти зіткнулись із невідповідністю цінників на товар, також не збігалася ціна в чекові та на ціннику в мережі «Край» та «Ашан».

Загалом недоліки у супермаркетів є, хоч і не такі вже й великі.

ПАМ'ЯТКА ПОКУПЦЕВІ

Щоб не купити в магазині неякісний товар, не бути  обманутим під час розрахунків, потрібно звертати увагу на:

♦ пакування продукції, його цілісність, наявність терміну придатності;

♦ кількість цінників на одному товарі; 

♦ перевіряйте чек;

♦ розраховуючись, стежте за ціною на касовому моніторі.