Сергій БУДНИК,  
заступник начальника Департаменту 
ДАІ
МВС України  генерал-майор міліції

В Україні навряд чи знайдеш родину, у котрій хоча б один її представник не був автомобілістом. Та їздити так, аби не тільки не порушувати Правила дорожнього руху, але й помічати потенційних порушників, що дозволяє попередити аварійну ситуацію на дорозі, – це справжнє мистецтво, опанувати котре вдається не кожному. Тож цілком закономірно, що взаємостосунки «інспектор ДАІ – водій» завжди у центрі уваги суспільства: то ВІП-водії поводяться не надто коректно, та ще й виходять сухими з води, то штрафи за порушення різко підвищують, то настав час модернізувати, зважаючи на європейський досвід, наші ПДР…

І хоча, приміром, більш жорсткі штрафи – річ цілком виправдана (аварійність за перші півроку 2010-ого, якщо порівнювати її з аналогічним періодом 2009-ого, таки зменшилась), немає автомобіліста, який не хотів би висловити наболіле. Тож «Урядовий кур’єр» організував пряму телефонну лінію, під час якої на запитання наших читачів і журналістів упродовж години відповідав заступник начальника Департаменту Державтоінспекції генерал-майор міліції Сергій Будник. Відповіді на найцікавіші з них ми сьогодні й пропонуємо вашій увазі.


Юрій ВИШИНСЬКИЙ, киянин:

– Сергію Івановичу, я потрапив у ДТП – був потерпілою стороною. Чи правомірно діяли інспектори ДАІ, які не ознайомили мене з протоколом, складеним на винуватця аварії. Я навіть не знаю, чи вилучили у нього водійське посвідчення! І тепер, аби відновити справедливість, мені доводиться оббивати пороги різноманітних кабінетів – то в Шевченківське ДАІ, то на Старовокзальну, де мені ледь спромоглися назвати номер протоколу…

– Найголовніше у цій ситуації – те, що у вас посвідчення водія не вилучалося, значить, протокол був складений на іншу особу. Знайомити вас із ним не повинні були – цей протокол стосується його особисто, а вас повинні були ознайомити з протоколом оформлення ДТП, де ви мали підписати як схему, так і сам протокол. Якщо на нього склали протокол, у нього зобов’язані були вилучити посвідчення водія, вручивши йому тимчасовий дозвіл, який дає право керування до 3 місяців, – і матеріали направити до суду. Після отримання рішення суду вас мають поінформувати про це рішення суду – і після цього ви маєте вжити заходів до відшкодування завданих вам збитків.

– Але я поїхав у його страхову компанію, і мені сказали, що він навіть не звертався. Якими можуть бути мої подальші дії? А якщо страхова скаже, що дія поліса на нього не розповсюджується?

– Тоді ви маєте подавати позов до суду на того, хто був за кермом.

– А в які строки це все має відбуватися?

– Термін передачі матеріалів до суду визначено Кодексом України про адміністративні правопорушення – упродовж місяця, а суд мусить прийняти рішення за три місяці. Але практично ми їх передаємо за тиждень, суд, враховуючи навантаження на суддів, теж розглядає, не відкладаючи у довгий ящик.

Подібна ситуація, коли потерпілі стикаються з такими проблемами, досить стандартна. Хоча є наказ міністра внутрішніх справ, який регламентує порядок дій інспекторів ДАІ при оформленні ДТП. Там усі ці моменти відображені, тож ми ще раз звернемо увагу працівників ДАІ на необхідність чіткого дотримання наказу.

Зазвичай сценарій такий: виїжджає наряд, який оформляє ДТП і визначає, хто винен. Якщо на місці визначити не можуть, просто оформляється протокол огляду місця події, опитуються водії, свідки – і потім матеріали розглядаються у підрозділі. А потім на винуватця складається адмінпротокол, який надсилається до суду. І вже суд розглядає його і приймає рішення: чи то штраф, чи позбавлення права керування, громадські роботи тощо.

Потерпілий у ДТП теж отримує це рішення, а потім звертається або до страхової компанії, яка страхувала цивільну відповідальність цієї особи, або – якщо немає такого полісу – до суду на цю особу, аби відшкодувати завдані збитки. Та, на жаль, на практиці вирішення питання подеколи затягується на роки.

 – Під час аварій можна почути народний термін – «обоюдка». Як відбувається оформлення таких ДТП?

– Так справді називають аварії, до котрих призводить одночасне порушення Правил дорожнього руху обома водіями, тобто – коли йдеться про обоюдну вину. У таких випадках паралельно з оформленням ДТП оформляється протокол огляду. А на порушників складається 2 протоколи – на кожного окремо. А ось з приводу грошової компенсації – вони компенсують один другому за згодою або за рішенням суду.

Віктор Федорович, м. Київ:

– Я – керівник невеликого автогосподарства і мене турбує питання перевірок технічного стану, що просто заважають працювати. Постановою КМ №395 від 22 квітня 2009 року перевірки на лінії були відмінені, але в травні-червні ц.р. в Києві працівники ДАІ їх знову поновили. На підставі чого?

– Була проведена операція «Автобус», згідно до якої ми здійснювали перевірку технічного стану не тільки в місцях зберігання чи на кінцевих зупинках, а також на лінії – для того, щоб визначити їх реальний стан. У нашій країні – відповідно до кодексу про адміністративні правопорушення – існує відповідальність за експлуатацію несправного транспортного засобу. Її ніхто не відміняв. Тому дії працівників міліції під час перевірки таких несправностей цілком правомірні.

Якщо, приміром, вночі їде автобус – і в нього не горять фари, це про що говорить? Про те, що такий автобус не має права бути на дорозі – і його експлуатація має бути заборонена. Тож Державтоінспекція вживає заходів, аби на наших дорогах їздили справні автомобілі.

 

Де управа на пішоходів?

Сергій МАРКИЧ, м. Київ:

– На перетині вулиць Філатова й Івана Кудрі дуже інтенсивний рух, автомобілісти їдуть з великою швидкістю, а в мене онук ходить до школи – і йому потрібно переходити це перехрестя, а я вже не в змозі водити до школи. Чи не можна там встановити світлофор, адже до школи йде багато дітей, часто їх водять літні люди, яким теж непросто переходити дорогу в таких умовах? Причому було б добре, аби впоралися до вересня – під початок нового навчального року. Бо те, що маємо зараз, інакше, як знущанням над пішоходами, й не назвеш…

– Ми вивчимо ситуацію – і спробуємо владнати це питання.

– Досить часто, чого гріха таїти, некоректно поводяться пішоходи: перебігають дорогу, де їм заманеться, та ще й увечері, в світлі фар, коли їх взагалі не видно. Чи можна на таких відчайдухів якось вплинути?

– Проблема є, та на сьогодні ефективного механізму, який би допоміг нам дисциплінувати пішоходів, немає. Бо в державі не існує вимоги обов’язково мати при собі документи. За перехід дороги, скажімо, у невстановленому місці штраф – усього 51 грн. Якщо порушник без документів, його треба вести у райвідділ, на з’ясування особи витратити години три… Клопітно, а ефективності – нуль.

Ірина Іванівна, м. Єнакієве, Донецька обл.:

– Чи є у ДАІ спеціальні мобільні групи, котрі можуть приїхати в будь-яке місто й провести рейд? Приміром, у цивільному одязі сісти в автобус чи маршрутку й перевірити, як вони обслуговують пасажирів… Такі «летючі голландці» з інших міст були б дуже доречними. Бо як боротися зі свавіллям водіїв інакше? А зараз у нас що: сідаєш в автобус чи маршрутку, він однією рукою тримає мобілку, іншою – гроші рахує, при цьому розмовляє з водіями зустрічних маршруток та ще й свариться, якщо хтось невчасно передав за проїзд. І бруд у транспорті страшенний! СЕС каже: ми ні при чому, місцеві ДАІшники – теж, господар і собі умиває руки, тобто – куди ми не зверталися, все даремно…

– Проблема ця вкрай серйозна: підприємств, які надають транспортні послуги, у нас дуже багато, транспорт справді часто почувається безкарним. Приміром, дуже багато людей бачили, що вчора він добряче випив – а сьогодні ця людина вже за кермом і везе повний салон людей. Такого бути не повинно! Тож дякуємо за дзвінок: зробимо певні висновки – і місто Єнакієве відпрацюємо.

Хоча насправді боротися з таким явищем важко, тут мають вживати заходів місцеві органи влади, котрі повинні налагодити роботу комунального транспорту. Бо в жодній країні світу, тим більше у столиці, такого хаосу, як у нас в Києві, немає! У столиці Туреччини Анкарі маршрутки їздять на окраїні чи десь під містом, а по місту – сертифіковані великі автобуси: ні тобі тисняви, ні проблем… А ми під час таких негласних рейдів виявляємо і п’яних водіїв, і неналежний технічний стан автобусів…

Річ у тім, що, вигравши тендер на певний маршрут, власники авто підприємств потім наймають на маршрут транспорт дрібніших власників, оформляють їх на тимчасовий реєстраційний облік, а зберігаються вони хто де. І не йдеться ні про який ранковий контроль на тверезість, ні про перевірку технічного стану, як це передбачено всіма нормативними актами і ліцензійними умовами. Хтось уночі, «пожартувавши», просто шланги поріже – а він вранці на маршрут виїде: а дорожні листи у нього вже на місяць вперед проштамповані! Тому я безпосередньо, побачивши маршрутку, котра стоїть у незрозумілому місці, зазвичай даю завдання розібратися із цим питанням.

– Існує тривалий конфлікт між водіями маршруток і водіями легкового транспорту, особливо крутими. Останні звинувачують перших у тому, що їздять, як кому заманеться. Та є й інший бік медалі: дуже часто водії крутих іномарок просто підрізають маршрутки, а він потім натискає на гальма – і люди у салоні летять як груші. Як пояснити водіям, що варто думати не тільки про власне его?

– Трапляється, але такі конфлікти насправді важко виявляти: поряд інспектор не стояв, а кожний розказує по-своєму. Хоча часто дії цих крутих іномарок, які начебто підрізають, це банальна відповідь на те, що 5 хвилин тому вчинив водій маршрутки. Розтлумачити кожному, що у салоні десятки людей, на жаль, ми не маємо змоги. А щоб притягти до відповідальності, потрібні покази потерпілих (людей, котрі, скажімо, впали у салоні), як мінімум двох свідків, та ще й водія-«винуватця»! Тобто, слова інспектора ДАІ тут недостатньо – його думка не відіграє головної ролі.

Олег ГОНТАРЕНКО, інвалід І групи дитинства:

– Підкажіть, будь ласка, які документи і квитанції необхідно надати у МРЕО мені як інваліду при проходженні ТО і який граничний термін його проходження в 2010 році? І що робити, якщо я пересуваюся на милицях і мені важко зайти у МРЕО?

– З 15 січня по 15 грудня, але техогляд треба пройти до дати, вказаної у попередньому талоні. У цьому році техогляд мають пройти автомобілі, зареєстровані й випущені в парний рік. Інваліди І групи звільнені від сплати транспортного збору, але потрібна копія посвідчення про інвалідність. Сплачується тільки вартість талону і послуги з проведення самого ТО. В Києві, приміром, це 56 грн. і ще 80 – пластиковий талон.

Сьогодні державний техогляд складається з двох частин: перевірку технічного стану машини, з видачею спеціального протоколу придатності до експлуатації, здійснюють СТО, які мають відповідні повноваження. А потім – з усіма цими документами й квитанціями – треба звернутися у свою районну ДАІ. Якщо йдеться про страхування, для інвалідів там передбачені пільги: за них відповідно до закону про страхування цивільної відповідальності – у разі вчинення ДТП збитки у встановленому розмірі відшкодовує Моторно-транспортне страхове бюро України.

 


Хабарникам – бій

Сергій КЛИМЕНКО, м. Черкаси:

– Цікаво, що зроблено останнім часом для викоренення хабарництва та поборів на дорогах, адже вони процвітають? І друге – як без звертання до судів водієві довести свою невинність, якщо працівники ДАІ звинувачують його безпідставно? Такі випадки трапляються на автошляхах досить часто…

– Не тільки останнім часом – ми постійно працюємо над тим, щоби викоренити оте хабарництво і здирництво, яке є на наших автошляхах. І, ви знаєте, певні результати є: тільки за цей рік у нас було виявлено 17 фактів поборів і здирництва працівниками ДАІ. Та на сьогоднішній день, на жаль, самі водії провокують і спонукають наших інспекторів ДАІ, аби вони брали ці хабарі: за цей же період задокументовано 1433 факти спроби дачі хабара працівникам міліції.

«УК»: – Чесно кажучи, цифра 17, яку ви щойно озвучили, окрім здивування, здатна викликати хіба що посмішку…

– Йдеться про факти, які були задокументовані і вжито заходів дисциплінарного впливу. А ще ж є факти, виявлені органами прокуратури, СБУ, внутрішньою безпекою МВС, по яким порушені кримінальні справи: таких на сьогодні понад 40. Караємо хабарників залежно від сум і обставин: це може бути від переведення з ДАІ в інші підрозділи до звільнення зі служби, на чому останнім часом наполягає міністр внутрішніх справ. Скажімо, багато випадків було у Львівському МРЕВ – і там довелося замінити весь особовий склад. А якщо водієві здається, що працівники ДАІ звинувачують безпідставно, вони – за законом – у 10-денний термін після складення протоколу та винесення постанови можуть оскаржити дії інспекторів їх прямому начальнику або до суду.

Олена ЗАЛУЦЬКА, м. Хмельницький:

– Коли вступлять у дію нові Правила дорожнього руху? І головне: яким чином про їхню відмінність від попередніх буде поінформовано величезну армію водіїв?

– Зміни до ПДР сьогодні тільки обговорюються: з грудня минулого року ми збираємо пропозиції. Їх уже надійшло понад 800. Та кардинально Правила, які діють в Україні зараз, не змінюватимуться: після прийняття певних нормативно-правових і законодавчих актів треба лише уточнити деякі положення чинних правил, а також усунути неузгодження між окремими їх положеннями. Ці пропозиції ми збиратимемо ще до вересня і обговорюватимемо їх із залученням широкого кола автолюбителів, громадських організацій, адвокатів, які працюють у сфері безпеки дорожнього руху: аби наші ПДР, не змінившись кардинально, відповідали світовим стандартам.

– Але що потрібно змінити обов’язково?

– На сьогодні практично не врегульовані питання руху велосипедистів: є хіба що окремі положення. Та ми ж у Європу рухаємося, де досить розвинений рух на велосипедах, тож ці питання треба врегулювати. Тому один великий розділ оновлених ПДР буде присвячений саме цьому. Окрім того, в останні роки у Правила вносилися зміни, пов’язані із швидкісними режимами, – і з цим теж треба навести лад: аби було чітке і однозначне розуміння тих чи інших положень саме швидкісних режимів.

У певних змінах зацікавлені й окремі громадські організації. Скажімо, «Союз мотоциклістів», з яким ми співпрацюємо, піднімає питання руху саме мотоциклістів і вже надав понад 100 пропозицій до ПДР. Давно час запровадити й низку дорожніх знаків туристичного спрямування. Це допоможе належним чином забезпечити нам проведення Євро-2012: аби наші гості могли чітко орієнтуватися в маршрутах руху, знаходити об’єкти, які їх зацікавили.

– Наші водії часто жартують: коли працюють світлофори – заторів немає, якщо є затор – значить, працює регулювальник… Жарти – жартами, та хто готує регулювальників і як таки підвищити їхню фаховість?

– Ну (посміхається), є й такі водії, котрі приїжджають у столицю з регіонів, де того регулювальника в очі не бачили й не завжди можуть зрозуміти його жести. А вони чітко прописані у ПДР – і немає жодної необхідності їх ще якось додатково тлумачити. А всі наші майбутні працівники, проходячи початкову підготовку, вивчають у тому числі й пластику ручного регулювання. Окрім того, у Донецькому юридичному інституті є спеціальний факультет, де для майбутніх інспекторів ДАІ викладають навички ручного регулювання дорожнього руху. Хоча насправді ми ручним регулюванням не зловживаємо – воно застосовується тільки в разі необхідності забезпечення заходів супроводу і проїзду державних осіб.

 

Працівник ДАІ – це працівник міліції

Григорій ТЕМЧЕНКО, Луганська обл.:

– Я переїхав з Кіровоградської у Луганську область і, звичайно ж, перереєстровував свій автомобіль, який у мене вже давно. Та мені видали тимчасовий – на півроку – талон, а потім – за 381 грн. – постійний. Хіба не можна було зробити це відразу?

– На жаль, сьогодні немає технічної можливості при перереєстрації відразу видавати постійне свідоцтво. І тому видається тимчасовий талон: щоб можна було з’ясувати, що такий автомобіль справді був зареєстрований, що він не в угоні й т.ін. Бо наша автоматизована система поки що, на жаль, недосконала – і вже порушена кримінальна справа про втручанні в її діяльність: були внесені автомобілі, які ніколи не реєструвалися в органах ДАІ… Тому тимчасовий талон – це не просто примха ДАІ, аби заробляти на людях. А щодо вартості талона на пластиковій основі – це 180 грн. плюс послуги з перереєстрації.

Василь ТИМКІВ, м. Київ:

– У якому випадку інспектор ДАІ має право зупинити автомобіль, якщо водій не порушив правила руху? І чи має він право зупиняти авто з формулюванням «перевірка документів»?

– Працівник ДАІ одночасно є й працівником міліції: відповідно до Закону «Про міліцію» він має право здійснити перевірку документів і встановити особу. Також можуть проводитися певні операції чи профілактичні заходи, тому все цілком законно. У водіїв, особливо початківців, часто виникають питання, а якими мають бути їхні дії, коли їх зупиняє інспектор ДАІ. Так от, на сьогодні чітко визначено, що з машини виходити ніхто не повинен – треба лише надати для перевірки свої документи. Тож, повторюся, навіть якщо інспектор зупиняє водія, котрий нічого не порушив, він має на це повне право.

 – Попри заборону, інспектори й зараз полюбляють працювати у кущах, ховаються як не за поворотом, то хоча б за зупинкою. Якщо хочете переконатися – у цивільному сядьте в автомобіль і зробіть такий імпровізований рейд. Чи можна якось змінити менталітет співробітників ДАІ?

– Це, знаєте, філософське запитання… І я їжджу, не можна сказати, що ні! Та хотів би сказати, що ви не порушуйте – і не будете звертати увагу на те, хто і де ховається. Хоча відповідно до певних нормативних актів чітко визначено порядок несення служби, місця, де має бути патруль, як він має бути позначений на дорозі (а він має бути обставлений фішками). Якщо виникає питання, що наш інспектор не повинен бути на дорозі пугалом, то якби у нас були можливості технічно забезпечити контроль дорожнього руху, повірте, інспекторам знайшлась би інша робота, а на дорозі нехай би все техніка контролювала й фіксувала. А порушники нехай би потім із приладами сперечалися, бо сьогодні з інспектором ще можна: мовляв, я так не їхав і взагалі мене там не було!

А в кущах ховатися патрулям не можна – розпорядження МВС забороняє! Як не можна й здійснювати контроль швидкості ближче 1 км від знаку, приміром, «Населений пункт» – водій повинен мати можливість знизити швидкість до встановленої норми. Стандартний патруль – це зазвичай 2 інспектори ДАІ і патрульний автомобіль, та в Києві (як правило, у центрі міста) є й піші патрулі – інспектори працюють по одному. У них обов’язково має бути нагрудний знак з особистим номером. А зупинивши вас, він має представитись, чітко назвавши своє звання, прізвище, ім’я й по-батькові та причину зупинки.

 

«Візир» у законі

– Ви говорили, що належний рівень технічних засобів допоможе вирішити чимало суперечок…

– Так. Один із помічників – «Візир». Причому завдяки низці заходів (сертифікація, отримання експертного висновку спеціальної Державної служби захисту інформації тощо) уже чітко визначено, що цей прилад може працювати як в ручному, так і в автоматичному режимах. Були сертифіковані робочі місця для роботи з цими приладами, і відповідно вони застосовуються на службі. Тож наказом МВС №33 прилад «Візир» включено до переліку технічних засобів, які використовуються під час нагляду за дорожнім рухом, та аби навести порядок, цього дуже мало.

– Наша газета нещодавно провела «круглий стіл», де піднімалася одна з найгостріших проблем сьогодення – безпека дорожнього руху. Зрозуміло, що якомусь одному відомству вирішити її аж ніяк не під силу. Яким, на вашу думку, може бути вклад інспекторів ДАІ у цей процес, враховуючи наші реалії у вигляді розбитих доріг і решти нюансів?

– А наші інспектори присутні на дорозі не тільки аби виявляти порушення, а й щоб попереджати їх, а за необхідності допомагати учасникам руху, не допускаючи на дорогах недоречностей. Стан доріг – питання серйозне, та всі повинні чітко розуміти, що сьогоднішня економічна ситуація в державі не дозволяє сподіватися, що ми досить швидко приведемо дороги до належного стану. Тож і діяти треба, враховуючи ці реалії.

– А якими, враховуючи економічну скруту в країні, є найгостріші проблеми сьогоднішнього дня у вашій службі?

– Якщо коротко, це профнавчання й виховання наших працівників – останнім часом були питання із застосуванням вогнепальної зброї, засобів фізичного впливу, тож працювати є над чим. Йде робота і над створенням автоматизованих систем діяльності ДАІ, це пов’язано не тільки з базою даних, н-д, автомобілів – це й адміністративна практика, і державний ТО, реєстрація автомобілів, водії й багато іншої інформації. Працюємо і над створенням технічних систем контролю дорожнього руху, а також уже найближчим часом відновимо роботу окремих стаціонарних постів ДАІ. Всі вони будуть оснащені необхідною технікою. Окрім того, зараз проводиться акредитація навчальних закладів з підготовки водіїв – там треба навести порядок.

На сьогодні також є проблема забезпечення матеріально-технічними ресурсами, автотранспортом, пально-мастильними матеріалами, форменим одягом наших працівників. І, звичайно ж, грошове утримання інспекторів залишає бажати кращого. Ми над цим питанням працюємо. По можливості й міністр вживає заходів, виділяючи додаткові кошти на виплату зарплат, у першу чергу, інспекторському складу, який безпосередньо працює на автошляхах.

– А скільки в середньому отримує такий інспектор?

– Взагалі середня зарплатня в Державтоінспекції – приблизно 3.400 грн., мінімальна – від 1500 до 1700 грн..

– А скільки повинен отримувати інспектор ДАІ, аби його не приваблював хабар?

– Мені важко про це сказати – я ж не проводив такі дослідження! Але всі ми розуміємо нинішню ситуацію й знаємо досвід Грузії, де за короткий час замінили всіх працівників дорожньої поліції. А тих, кого набрали, забезпечили не тільки належною зарплатою, але й транспортом, потрібною технікою, бензином. Це дозволило Грузії здолати корупцію у діяльності їхньої дорожньої поліції. Я думаю, що ми теж колись до цього прийдемо.

 – Коли, якщо не секрет?

– Коли наведемо лад у державі: коли й економіка розвиватиметься належним чином, і коли культура наших водіїв буде на такому рівні, що вони не порушуватимуть ПДР і ні на що не провокуватимуть інспекторів ДАІ.

 

ВІП-водіям – не з медом

– Ви зачепили ще одну болючу проблему – культуру водіїв. Як Державтоінспекція сьогодні реагує на безкультур’я ВІП-автомобілістів: і золотої молоді, й людей зі статусом?

– Недавно ми готували звіт про притягнення до відповідальності водіїв іномарок: приблизно 25% виявлених правопорушень скоєні саме водіями пріоритетних автівок. Тобто, говорити про те, що ми до них ставимось із якимось пом’якшенням, не можна, але наші працівники – так само люди, і мають свої певні слабкості, якими користуються водії престижних іномарок.

– У скільки разів треба було б збільшити фінансування автоінспекції, аби цього вистачило хоча б на найнеобхідніше?

– ДАІ фінансується за рахунок коштів держбюджету: як загального, так і спеціального фондів. Останній формується від надходження коштів з надання платних послуг, передбачених відповідним рішенням уряду, які акумулюються в департаменті ДАІ. Їх подальший рух – відповідно до затверджених кошторисів – визначає МВС. Наскільки збільшити? Якби відсотків на 50, це було б дуже суттєво. Та ми розуміємо, що сьогодні не зможемо отримати більше від того, що ми маємо.

 

Дівчатам – зась!

 – Ви зачепили питання акредитації автошкіл. Побутує думка, що отримати права без хабара – причому як на рівні автошколи, так і на рівні МРЕО – просто неможливо. Що там існують 2 типи білетів – харківські і київські, що якщо люди вчаться за київськими, їм обов’язково потрапляють харківські, а там є якісь різночитання, – і навпаки…

– На сьогодні відповідним наказом департаменту ДАІ затверджені і ті, й ті білети і розіслані для наших підрозділів. Та автошколи мають працювати не за білетами – київськими чи харківськими, вони мають готувати водіїв, які чітко знають ПДР. Тому які білети застосовуються, не має значення. А щодо того, що є певний ризик хабарності, в тому числі – й у МРЕО, ми над цим теж працюємо. Програма «Водій» у майбутньому буде модернізована, а це дасть можливість контролювати здачу іспитів у будь-якому МРЕВ в режимі Он-лайн.

 – Свого часу, коли я отримувала посвідчення водія, мені пощастило вчитися аж 2 роки – це було у навчально-виробничому комбінаті при школі, тож досі пам’ятаю навіть, як влаштований двигун. Зараз таких комбінатів залишились одиниці, але в них – дискримінація: старшокласників беруть, а ось дівчат-школярок – ні. Принаймні у Святошинському районі столиці позиція саме така. А ось часу, відведеного на підготовку водіїв у приватних автошколах, як на мене, замало, аби підготувати водія справді якісно… А за кордоном – про це також ішлося на нашому «круглому столі» – існує своєрідна ступінчата система: спочатку водій отримує тимчасове посвідчення, не має права брати пасажирів та інше. Україна не планує запозичити такий досвід?

– Поки що ні. У різних країнах – багато підходів, пов’язаних, скажімо, з віком водія. У Баварії, приміром, посвідчення водія отримують з 17-ти років, але при цьому в автомобілі завжди має бути один із дорослих, вписаний у це посвідчення. Якщо раніше неповнолітні брали батьківські машини й часто потрапляли в ДТП, то це дозволило уникнути багатьох аварій. А в США за кермо пускають взагалі з 16-ти! І там є ота ступінчаста підготовка і – відповідно – поетапне входження у навички. А в нас на сьогодні навіть термін дії посвідчення водія не визначений! Хоча всіма конвенціями передбачено, що це – щоб була можливість контролювати навички керування, знання ПДР – має бути. А щодо малого терміну навчання, так є затверджена програма. Хоча все залежить від людини – одні на льоту хапають, а інші… Але, як кажуть, є такі майстри, які вчать навіть безнадійних.

– Коли розроблялися й затверджувалися діючі нині правила, були зовсім інші автомобілі. Зараз іномарки – швидкісні, потужні – і 60 км\год в місті для них якось не солідно. Як вирішити це питання, щоб і вовки були ситі, й вівці цілі?

– Для цього в нас є автодром «Чайка», там траса – будь ласка, поїдьте, покатайтесь з тією швидкістю, з якою заманеться. Зараз у Європі – тільки 5 країн, які мають швидкість руху у містах 60 км\год. Решта – 50 км. І в нас нещодавно закінчився проект з ЄС «Безпека дорожніх перевезень», однією з його рекомендацій було зниження швидкості руху в містах до 50 км\год.

 

Усім скутеристам – права

Микола ЗАЄЦЬ, Київська обл.:

– Я – пенсіонер, автомобіліст з великим стажем, за своє життя не спричинив жодної аварії. І ось тепер на старості літ купив собі мопед, їздити на якому простіше, ніж на велосипеді. Та якщо раніше такі транспортні засобі з об’ємом двигуна до 50 кубиків не реєструвалися, зараз реєструються і треба отримувати водійське посвідчення категорії А1. Але навіщо це мені – людині, що має категорію В і величезний водійський досвід?

– Саме для того, аби зменшити кількість аварій за участю мопедів, це передбачено законом про дорожній рух. Їх реєструють з 1 січня цього року. А щодо посвідчення, всі мають бути в однакових умовах. Тим більше, що людині з великим водійським досвідом отримати категорію А1 нескладно. Досить під’їхати в МРЕВ і пред’явити своє посвідчення, а також підтвердження того, що ви останній рік керуєте таким транспортним засобом.

– Сергію Івановичу, інспектор ДАІ досить часто стає героєм анекдотів. Та чи й може бути інакше, адже, скажімо, ситуація, коли шановний інспектор десь так прилаштовується, щоб водій не відразу його помітив, виглядає досить комічно?! Як ви особисто ставитеся до такої народної творчості?

– Та нормально ставлюся: якщо це питання так турбує наше суспільство, значить, ми не просто так працюємо – люди завжди помічають усе краще…

– Добре, тоді анекдот про інспектора Петренка від генерала Будника…

– Та сходу й не згадаєш… Ну, оцей хіба… Далекобійник влаштовується працювати до ДАІ. Командир відправляє його та досвідченого напарника на трасу з радаром. У вечері питає: «Які успіхи?» Досвідчений відповідає: «Які там успіхи! Я стою з радаром, а цей сидить у машині й дальнім світлом блимає…»


 

ПРЕС-ЦЕНТР "УК" 

З питань організації та проведення прямих ліній "Урядового кур'єра" звертатися до керівника прес-центру Анни Шиканової за телефоном (067)-442-61-01.