Сьогодні набуває чинності Закон України «Про національну поліцію», і де-юре з цього дня міліція перестає існувати. Але «автоматичного» переформатування міліціонерів у поліцейських не буде — й уже зрозуміло, що перезавантаження правоохоронної системи розтягнеться не на один місяць.

Кастинг для силовиків

«Закон відвів три місяці на перехідний період, протягом якого повинні відбутися організаційно-правові заходи, спрямовані на трансформацію, фактичне припинення роботи міліції й створення якісно нових органів Національної поліції. Принаймні анонсували саме так», — зазначає адвокат Олександр Готін.

А ось міністр внутрішніх справ Арсен Аваков припускає, що цей процес триватиме довше, можливо, до півроку. За словами Арсена Авакова, нинішніх співробітників міліції, які висловили бажання служити в Нацполіції і до яких немає претензій служби внутрішньої безпеки, буде допущено до атестації на посади в Національну поліцію, а до того вони будуть числитися як «тимчасово виконуючі обов’язки».

Співробітники патрульної поліції Києва, Одеси, Львова, Харкова, а також департаменту патрульної поліції МВС, які пройшли конкурс, вступаючи на службу, перейдуть у Нац?поліцію автоматично. «Ніхто інший не перейде в Національну поліцію автоматично. Кожен співробітник зобов’язаний пройти відповідний атестаційний конкурс для підтвердження професійної й моральної готовності до служби в Національній поліції України», — пояснив міністр.

Для керівного складу передбачено спеціалізований тест, співбесіду, допит із застосуванням поліграфа, тест благонадійності та професійної етики. Перевірка співробітників оперативних і слідчих підрозділів обмежиться професійним тестом. А рядовому складу достатньо буде пройти тест загальних навичок і співбесіду.

Для проведення атестації Міністерство внутрішніх справ сформувало центральну атестаційну комісію, до якої входять представники громадськості, журналісти, міжнародні експерти й посадовці МВС. Центральна комісія стежитиме за роботою обласних комісій, вирішуватиме спори і прийматиме скарги.

Першими оцінити, чи насправді міліція переформатувалась у поліцію, зможуть водії. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Втрачені повноваження

Хоч закон лише набирає чинності, юристи вже висловлюють побоювання щодо майбутнього особового складу Національної поліції, вказуючи на певні прогалини у самому законі. «Закон надмірно переповнений нормами загального характеру, які мало регулюють поліцейську діяльність на практиці. Він не розв’язує важливих кадрових проблем правоохоронної системи, — каже Олександр Готін. — Наприклад, закон дозволяє особі, яку раніше притягували до кримінальної відповідальності за скоєння середньої тяжкості й тяжких злочинів (завдання тілесних ушкоджень, хуліганство, крадіжка тощо), через певний час після погашення судимості стати поліцейським.

Закон допускає потрапляння на службу в поліцію осіб із групи ризику, зокрема тих, хто вживає нарко?вмісні речовини або кого систематично притягують до адміністративної  відповідальності за порушення правил дорожнього руху».

Аналізуючи новий документ, правозахисники зазначають, що разом із законом «Про міліцію» втрачають чинність багато підзаконних актів. І це може створити певні проблеми. Наприклад, за словами правозахисника Володимира Караваєва, протягом багатьох років у своїй роботі співробітники Державтоінспекції керувалися не тільки законами, а й підзаконними актами. Закон «Про поліцію» упустив дуже багато функцій і повноважень міліції, на яких грунтувалися ці підзаконні акти. Як наслідок, діяльність не тільки поліції, а й тимчасової державтоінспекції опиниться в деяких ситуаціях поза межами правового поля.

Поліція, на відміну від міліції, може використовувати технічні засоби («Візир», «Драгер», «Трукам» тощо) тільки для проведення превентивних (запобіжних) заходів і припинення правопорушення, а не його фіксації. Отже, показання будь-яких техзасобів не можуть відображатися як доказ у адмінпротоколах. Крім того, використовуючи технічні засоби, співробітник поліції зобов’язаний послатися на нормативно-правові акти, що дають право на їх застосування. Старі акти не чинні, а нових поки що немає.

За словами правозахисника, закон не надає працівникам патрульної поліції таких самих прав щодо учасників дорожнього руху, які були в ДАІ. Зокрема патрульний поліцейський може зупиняти автомобіль, але водій має право не зупинятися. Річ у тому, що в чинних в Україні Правилах дорожнього руху сказано, що водій зобов’язаний зупинитися на вимогу співробітника міліції, а з 7 листопада ні міліції, ні ДАІ вже не буде. Та якщо в ПДР з’явиться слово «поліція», ця вимога матиме необхідні правові рамки.

На вулицях стане безпечніше

Доки юристи дискутують про нові повноваження поліцейських, останнім уже шиють форму. Фірмовий одяг для дільничних, криміналістів, слідчих, оперативних працівників відрізняється від форми патрульних. Для бійців спецпідрозділу поліції передбачили схожий на патрульних стиль. «Нову форму, як і нові посадові оклади, отримуватимуть тільки реформовані підрозділи поліції, що пройшли атестацію, — прокоментував Арсен Аваков. — Тому якщо побачите на вулиці людину в старій формі після 7 листопада, це означає, що або її підрозділ ще не пройшов процедури, або вона сама ще не пройшла атестації. Це не означає, що вона погана, а лише те, що процес іще триває. І навпаки, поліцейський у новій формі представлятиме вже реформований підрозділ міліції. Це означатиме, що він пройшов переатестацію (або призначений за конкурсом)».

Міністр акцентував, що найважливіше нововведення пов’язане зі зміною завдань: нова поліція повинна стати сервісною службою, що надає суспільству послуги з підтримки безпеки. При цьому за новим законом місцеві ради отримають змогу за підтримки двох третин голосів звільняти керівників місцевих підрозділів поліції. За приклад він наводить відділ поліції. За словами міністра, це буде «кущовий орган». Крім виконання завдань, характерних для базових органів поліції, він здійснюватиме функції з розслідування складних злочинів, діяльності дорожньої поліції, ізолятора тимчасового утримання, а також організаційно-аналітичного, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та контролю за роботою відділень поліції.

Запропоновану функціональну структуру діяльності поліцейського відділу і відділень поліції вже апробовано під час експерименту, зокрема в місті Самбір на Львівщині, де вона мала істотну підтримку громади і довела свою ефективність. «За рахунок збільшення кількості нарядів поліції на вулицях міст, де проводили експеримент, у рази зменшився час реагування на виклики, зменшилося навантаження на слідчо-оперативні групи. Як наслідок, підвищилася якість їхньої роботи зі збирання первинної інформації на місці скоєння злочину. Також підтримка місцевими громадами введених перетворень і відновлення впевненості людей у ??верховенстві закону сприяли зростанню довіри населення. Тому кількість звернень людей по допомогу під час проведених експериментів зросла», — пояснює міністр.

Саме повернення довіри населення має стати ключовим показником у роботі поліцейських. І хочеться сподіватися, що цей тест вони складуть гідно.