ТОЧКА ЗОРУ

Класи з низькою наповнюваністю має утримувати міська влада

Станіслав НІКОЛАЄНКО,
голова Громадської ради освітян
і науковців України,
міністр освіти і науки у 2005-2007 рр.

Україна досягла світового рівня охоплення населення освітою. Проте рівень якості освіти, поширення псевдоосвіти, відсталість матеріально-технічної бази, інформатизації освітнього процесу, низький престиж праці педагога призвели до серйозної кризи в галузі. Тому в Національній стратегії розвитку освіти в Україні на 2012—2021 роки потрібно обов’язково звернути увагу на розв’язання найактуальніших проблем.

На дослідництво — третину бюджету вишу

Першим кроком має бути вироблення дієвого механізму оновлення змісту освіти, створення національної системи оцінювання якості навчання, індустрії технічних засобів навчання, широке застосування електронних, медіазасобів.

Слід створити могутній центр, а також затвердити державну програму «Зміст освіти». У складі центру мають працювати три головні сектори — відбору нових знань, визначення потрібного їх об’єму для вивчення, проведення порівняльних досліджень з іншими країнами і пошук найсучасніших методик та технологій навчання. Настав  час переглядати Державні стандарти освіти раз на п’ять років, а не раз на десять, як  нині.

Треба визначитись із проблемою дослідництва в університетах. Без поєднання освітнього, наукового процесів, зв’язків із виробництвом, без цієї потрійної інноваційної спіралі справи не буде. Збільшення витрат на науку хоча б до 2% від ВВП, співпраця з бізнесом, передача частини науково-дослідницьких інститутів кращим дослідницьким університетам, збільшення витрат на дослідництво не менше третини від бюджету університету, створення інноваційних структур, запровадження наукових результатів у виробництво — ось неповний перелік кроків реалізації основоположного принципу якісної освіти у вищій школі. 

Потрібно нарешті надати широкі права вишам та профтех- училищам. Обрання ректорів, директорів ПТУ і технікумів мусить стати прерогативою колективу з правом держави здійснювати контроль їхньої діяльності. Автономія навчальних закладів вимагає перегляду діяльності всіх контрольно-ревізійних органів, податкової, рахункової палати. Вони мають не викручувати руки керівникам, а вважати успіхом своєї роботи існування колективів, де немає фінансових зловживань.

Навіть якщо в класі обмаль учнів — його треба зберегти, особливо в селі. Фото Володимира ЗАЇКИ  

Школи повинні самі розпоряджатися коштами

Ми пропонуємо в кожному районі, місті створити Фонд розвитку освіти в об’ємі 3-5% від розміру бюджету. Треба, щоб у кожному навчальному закладі була своя опікунська рада. Вона на своєму рахунку акумулювала б всі спонсорські кошти та контролювала їх витрати. Економити на дітях не слід, але при цьому не можна допускати витрачання коштів не за призначенням. Кожен керівник міста чи району не повинен лягати спати, коли в школі немає Інтернету, професійних журналів для вчителів, книг, матеріалів, не обладнані кабінети, діти не харчуються, в класах холодно.

На державному рівні мусить бути реалізована програма дитячого і студентського харчування. Якщо щоденно школяр чи студент з’їсть яблуко і морквину, вип’є склянку молока,  вестиме рухливий спосіб життя, тоді хвороби від дітей відступлять. А зараз ми дивуємо світ — на найкращих землях годуємо своїх дітей шкідливими імпортними харчами, руйнуючи власне майбутнє.

Негайного розв’язання потребує й демографічна проблема. Потрібно знайти механізми, які пом’якшили б її негативний вплив на мережу освітянських закладів, особливо в селі. Йдеться про зменшення наповнюваності класів, студентських груп, надання права місцевим радам на кризовий період утримувати класи з меншою наповнюваністю  тощо.

Також прикро, що в проекті Національної стратегії немає розділу про соціальний захист педагогів, підвищення їхнього соціального статусу. Адже Вчителем, Професором, Майстром, Вихователем нині працювати дуже складно. Школа посідає тепер лише третє місце щодо інформаційного впливу на дитину. Як розмовляти з учнем, студентом, у якого вдома є Інтернет, який об’їхав півсвіту, має репетиторів? Тож потрібно оперативно переглянути державну програму «Вчитель». Від достойної зарплати до сучасного житла, інформаційно-методичного забезпечення діяльності педагога — такими мусять бути головні моменти цієї державної програми.