2 березня Верховна Рада ухвалила Закон №2212 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення». У читачів «УК» виникло чимало запитань щодо нюансів цього закону. «Урядовий кур’єр» виокремив вісім найактуальніших з них і попросив роз’яснення у заступника директора департаменту пенсійного забезпечення Мінсоцполітики Тетяни МАТЮХ.

1. Якщо спецпенсіонер звільниться з державної служби і влаштується на іншу роботу вже не як держслужбовець, яку пенсію отримуватиме? Коли вирішить-таки піти на пенсію, повернеться до повної спецпенсії чи має піти на трудову?

Пенсії працюючим пенсіонерам, на яких поширюється чинність Закону «Про державну службу» і які влаштуються на роботу не на державну службу, передбачається виплачувати у розмірі 85% обчисленої пенсії згідно із Законом «Про державну службу», тобто розміру спецпенсії, але не менш як 150% розміру прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, — 1423,5 гривні на місяць.

Після звільнення спецпенсію виплачуватимуть цій людині у повному розмірі.

2. Якщо 100% розміру пенсії працюючого трудового пенсіонера перевищує 150% прожиткового мінімуму для непрацездатних, за новим законом він отримуватиме 85% цієї суми. А якщо вже ці 85% становлять менше, ніж 1423 гривні, як тут бути?

Пенсії працюючим пенсіонерам, на яких поширюється чинність Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», тобто вони отримують трудову пенсію, розмір якої перевищує 150% розміру прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, передбачається виплачувати у розмірі 85%, але не менш як 150% розміру прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Тобто якщо ваша пенсія до перерахунку була більша за 1423 гривні, а після перерахунку (після зменшення зі 100 до 85% ) стала меншою за 1423 гривні на місяць, то ви все одно отримуватимете фіксовано не менше цієї суми.

3. Як за згаданим законом підвищиться страховий стаж для працівників шкідливих професій — за Списками №1 і №2? Яким він був і яким стане?

Передбачається поетапне збільшення з 1 квітня 2015 року на 5 років протягом 10 років страхового стажу для осіб, які мають право на пільгову пенсію:

за Списком №1 для чоловіків з 20 до 25 років та для жінок з 15 до 20 років;

за Списком №2 для чоловіків з 25 до 30 років та для жінок з 20 до 25 років.

Тобто з 1 квітня 2025 року страховий стаж для осіб, які мають право на пільгову пенсію, за Списком №1 для чоловіків становитиме 25 років, а для жінок — 20 років, за Списком №2 для чоловіків — 30 років, а для жінок — 25 років.

4.  Чи підвищуватиметься їхній мінімальний вік виходу на пенсію?

На сьогодні право на пільгову пенсію за Списком №1 мають чоловіки після досягнення 50 років та жінки після досягнення 45 років, за Списком №2 — чоловіки у 55 років та жінки у 50.

Передбачається поетапне підвищення на 5 років протягом 10 років пільгового пенсійного віку для чоловіків за Списком №1 з 50 до 55 років, за Списком №2 — з 55 до 60 років та для жінок за Списком №1 — з 45 до 50 років, за Списком №2 — з 50 до 55 років.

5.  Чи підвищиться мінімальний трудовий стаж для дострокового виходу на пенсію?

Закон передбачає, що страховий стаж із 1 квітня 2015 року підвищиться поступово на 5 років протягом 10 років:

♦ трактористам-машиністам, які працюють у сільському господарстві, — з 25 до 30 років;

♦ жінкам, які працюють трактористами-машиністами, — з 20 до 25 років;

♦ водіям міського пасажирського транспорту: для чоловіків — з 25 до 30 років, для жінок — з 20 до 25 років.

6.   Для яких іще окремих професій підвищиться страховий стаж і на скільки?

З 1 квітня 2015-го до 1 квітня 2025 року також підвищиться страховий стаж для:

♦ працівників, які здійснюють управління рухом повітряного транспорту і мають свідоцтво диспетчера;

♦ працівників інженерно-технічного складу;

♦ бортпровідників;

♦ робітників локомотивних бригад і окремих категорій працівників, які безпосередньо здійснюють організацію перевезень і забезпечують безпеку руху на залізничному транспорті та в метрополітенах;

♦працівників експедицій, партій, загонів, дільниць і бригад, безпосередньо зайнятих на польових геологорозвідувальних, пошукових, топографо-геодезичних, геофізичних, гідрографічних, гідрологічних, лісовпорядних і розвідувальних роботах;

♦робітників, майстрів (зокрема старших майстрів), безпосередньо зайнятих на лісозаготівлях і лісосплаві, включаючи зайнятих на обслуговуванні механізмів і обладнання;

♦плавскладу морського, річкового флоту і флоту рибної промисловості (крім портових суден, що постійно працюють на акваторії порту, службово-допоміжних, роз’їзних, приміського і внутріміського сполучення).

На сьогодні право на пенсію за вислугою років мають працівники освіти та соціального забезпечення, охорони здоров’я за наявності стажу роботи на вказаних посадах від 25 до 30 років. Передбачається поетапне підвищення на 5 років їхнього страхового стажу — до 30 років.

7.   Для яких професій планують підвищити мінімальний трудовий стаж?

Передбачається підвищити мінімальний трудовий стаж для працівників:

♦ за Списком №1 (працівникам металургії; шахтарям; працівникам хімічного виробництва; ливарникам та ін.);

♦ за Списком №2 (працівникам чорної металургії, виробництв коксопродуктів і тим, які зайняті на виробництві вибухових речовин);

♦ трактористам-машиністам сільського господарства;

♦ жінкам, які працюють трактористами-машиністами;

♦ жінкам, які працюють у сільському господарстві й виховали п’ятеро і більше дітей;

♦ водіям міського пасажирського транспорту;

♦ працівникам, зайнятим на підземних і відкритих гірничих роботах та в металургії.

8.  Чи справді планують повністю заборонити достроковий (чоловікам — у 55, жінкам — у 50 років) вихід на пенсію за рішенням та за кошти конкретного підприємства?

Підпунктом 2.2. пункту 2 Розділу XV Прикінцевих положень Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено норму щодо дострокового (чоловіки — у 55, жінки — у 50 років) виходу на пенсію за рішенням та за кошти конкретного підприємства. Тобто права такого виходу на пенсію закон не скасовує.

Інше питання — це порядок фінансування пенсій за віком, призначених на пільгових умовах. Для перегляду існуючого порядку відшкодування витрат на виплату пільгових пенсій, Мінсоцполітики напрацювало проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» (щодо пільгового пенсійного забезпечення окремих категорій осіб).

Проект зокрема пропонує замінити відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах, на сплату роботодавцями підвищеної ставки єдиного внеску за час роботи працівника у шкідливих умовах. Тобто сплату здійснюватимуть безпосередньо за час такої роботи. Кошти, які надійдуть до Пенсійного фонду України, використовуватимуть на виплату пенсій нинішнім пенсіонерам за списками №1 і №2 та іншими.

Проект також пропонує запровадити механізм розстрочення заборгованості підприємств, установ та організацій з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій на 60 календарних місяців.