БЕЗМЕЖНЕ НЕБО

У планах аеропорту — запровадити туристичні рейси в Туреччину, Ізраїль, Болгарію

Будь-якої миті, за будь-яких метеоумов — у туман, дощі і заметілі — Чернівецький міжнародний аеропорт готовий зустрічати й відправляти літаки. Торік нарешті закінчили ремонт злітно-посадкової смуги, тепер за своїми технічними характеристиками вона відповідає всім вимогам і здатна приймати великі лайнери. Замінили навігаційне обладнання, оновлюють світлосигнальне і готують проектно-кошторисну документацію на перебудову пасажирського термінала.

Повний SAAB!

Тривалий час аеропорт забезпечував тільки чартерні та вантажні рейси. Єдиним регулярним залишався літак до румунського міста Тимішоари (Румунію звідси видно з ілюмінатора — якихось 30 км до державного кордону). І ось на початку лютого відновили авіасполучення зі столицею за маршрутом Ужгород — Чернівці — Київ і так само у зворотний бік. Рейс (поки що раз на тиждень — щопонеділка) здійснює авіакомпанія «Центр ділової авіації», одна з небагатьох, що розвиває сьогодні внутрішні лінії (суто із любові до рідного неба, запевняє її керівництво, бо рейси здебільшого збиткові). За більш-менш прийнятну вартість квитка місцева влада билась до останнього. Як наслідок, — 2400 грн в обидва кінці й заповнений на всі сто SAAB-340.

За великим рахунком, саме своїй міськраді Чернівці мають завдячувати, що досі з аеропортом. У 2005 році в «будинку з левами» (де розташувалась обласна держадміністрація) доводили, що найкраща для міста перспектива — забудувати 120 гектарів аеропортівської землі елітним котеджним містечком.

Поки Чернівці відбивали наполеонівські плани окремих місцевих зверхників, поки забирали аеропорт під своє крило (з обласної комунальної власності у міську) і проводили там нескінченні ремонти, сусідні Тимішоари з таким точнісінько аеропортом перебрали на себе всі транзитні рейси регіону на Європу. В тому числі з України загалом і накатані з Чернівців чартери на Мілан, Неаполь і Бергамо зокрема. Що найприкріше, тамтешню авіакомпанію CarpatAir, яка й перетворила Тимішоари на потужний авіавузол Східної Європи і підтримує своїми рейсами Чернівці, заснував мало не наш земляк, колишній радянський військовий льотчик. Румуни йому сприяли, чим могли, і тепер мають 30–40 вильотів на добу, ще й престиж на додачу. До всіх незбагненних див вітчизняного ринку повітряних перевезень додається й те, що місцева базова авіакомпанія «Буковина», помахавши Чернівцям крилом і утримуючи тут лише ангари, літає собі з Борисполя на Іран і не червоніє з того.

Літак бере курс на Київ. Фото надане прес-службою Чернівецької міськради

Повітряні мрії

Крізь лютневий мороз і завіяні снігом Карпати директор КП «Чернівецький міжнародний аеропорт» Віктор Миронюк уже бачить пальми і залиті гарячим сонцем пляжі.

— Маємо наміри до літа запровадити туристичні рейси в Туреччину, Ізраїль, Болгарію. У планах — відкрити внутрішні авіалінії в Одесу, Сімферополь, хоча це скоріше «повітряні» мрії. Бо через досить дорогі квитки далеко не всі сьогодні можуть собі дозволити розкіш авіатрас. Попри все, повітряне сполучення потрібне. І дуже добре, що місцева влада — і міста, і області — це розуміє і всіляко нам допомагає...

У кращі свої 80-ті роки минулого століття Чернівецький аеропорт, з пропускною здатністю 12 зльотів-посадок на годину, за рік перевозив понад 360 тисяч пасажирів. Торік обслужив 27,3 тисячі охочих політати вище хмар. З них 90% — на міжнародних магістралях.

Кілька разів керівництво аеропорту стукало в двері потужних міжнародних авіакомпаній Арона Майберга з проханням посприяти в організації внутрішніх і міжнародних авіаперевезень. Двері радо відчиняли. Але попри всю гарячу і направду щиру синівську любов пана Майберга до міста, з якого відбувся стрімкий злет, його борти для Чернівців завеликі.

— Але ми шукаємо вихід із ситуації, — продовжує розмову Віктор Миронюк. — Торік відкрили комерційний відділ, який займається залученням авіакомпаній, працює з туристичними фірмами. Адже наші гроші, по суті, — в небі.

До Чернівців дедалі більше прилітає туристів. Тут є де чудово відпочити, є на що подивитися. Можна мчати швидше за вітер на лижних трасах найсучасніших спортивних комплексів «Мигово» і «Сонячна долина». А можна, приміром, зупинившись у затишних готельних номерах «Георг палацу», розташованого в історичній частині міста, завітати на екскурсію до архітектурного шедевра Європи — колишньої Резиденції буковинських митрополитів, яка занесена в список культурної спадщини ЮНЕСКО. Повітряна брама міста для всіх відчинена.

СТОРІНКИ ІСТОРІЇ

Урочисте відкриття аеропорту в Чернівцях відбулося 24 травня 1933 року в присутності короля Румунії Кароля ІІ, представників влади та великої кількості буковинців (Буковина тоді була у складі Румунського королівства).

Газета «UNIVERSAL» писала, що Чернівецький аеропорт є унікальною архітектурною спорудою свого часу і одним з найкращих у Східній Європі. Тут приземлялися літаки, що обслуговували, зокрема, авіалінії Данциг — Бухарест, Данциг — Салоніки, Прага — Москва, Варшава — Бухарест.

ПРЯМА МОВА

Віталій МИХАЙЛІШИН,
секретар Чернівецької
міської ради

— Відновлення після річної перерви авіасполучення із Києвом має важливе значення для нашого міста. Переконаний, що можливість швидко дістатися зі столиці України до Чернівців збільшить кількість туристів, які захочуть відвідати Буковину.

Чернівецька міськрада постійно піклується про своє комунальне підприємство. Цього року, як і в попередні, депутати проголосували за рішення надати аеропорту пільги зі сплати земельного податку. Зекономлені кошти — майже чотири мільйони гривень — підуть на розвиток його інфраструктури.