ПЕРЕВЕЗЕННЯ

Нелегальні автобуси захопили майже половину транспортної мережі 

Чимало проблем нагромадилося в останні роки як у автоперевізників, так і в тих, хто користується їхніми послугами. Приміром, цілком очевидно, що давно назріла необхідність поліпшення умов роботи працівників автотранспорту, поліпшення організації й підвищення ефективності самих перевезень. Цій меті, зокрема, має бути підпорядкована нова редакція Закону «Про автомобільний транспорт», проект якої незабаром Міністерство інфраструктури збирається внести до Верховної Ради. Життя вимагає змін і в документах, які регламентують порядок пасажирськихта вантажних перевезень.

За межами правового поля

Значний вплив на розв’язання проблем мають справити недавно створене Всеукраїнське об’єднання організацій роботодавців автомобільного транспорту «Укравтотранс» та відповідні обласні спілки. Готуються зміни до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту (йдеться про визначення чітких умов відкриття нового, закриття та внесення змін до існуючого маршруту загального користування), до постанови Кабміну «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» і т.д. Вимагають усунення прояви порушень законодавства в галузі автомобільного транспорту автоперевізниками, які діють не в правовому полі. Отож є підстави сподіватися, що розпочнеться реальна боротьба з нелегалами.

Рекомендації спільної наради Міністерства інфраструктури та Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників одержали облдержадміністрації, виконкоми міських рад, зокрема щодо приведення тарифів внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування до економічно обґрунтованого рівня, активізації співпраці з контролюючими органами щодо виведення з ринку перевізників-нелегалів. Допоможе в цьому й спільний план дій для впорядкування ринку послуг пасажирського автотранспорту, підписаний представниками Міністерства інфраструктури та асоціації автоперевізників.

На переконання голови наглядової ради ПАТ «Черкаськеобласне підприємство автобусних станцій» Володимира Гончарова, таким чином зроблено перший крок до реального припинення діяльності нелегальних перевізників, які сьогодні буквально руйнують систему пасажирських автоперевезень. Протягом останніх років вони захопили майже половину маршрутної мережі в Україні. Тільки в Черкаській області через нелегалів річні втрати офіційних перевізників перевищують 5 мільйонів гривень. Великих збитків зазнають, зокрема, автостанції ПАТ «Черкаси ОПАС», пасажиропотік яких значно знизився. Держава ж щорік недоодержує до бюджету майже 10 мільярдів гривень.

Припинити таку вседозволеність — сьогодні питання стоїть саме так. Інакше просто можна втратити систему пасажирських автоперевезень, яка налагоджувалася роками.

Пасажири не товпляться, бо проїзд дорогий. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

За пільговиківплатять невчасно

Гостро ставлять автоперевізники й питання про необхідність забезпечення єдиної тарифної політики. Тарифи на перевезення пасажирів автобусами загального користування встановлюються без належного економічного обґрунтування та зі значним запізненням. Тим часом усі складові автобусного руху дорожчають стрімко і невпинно — пальне, гума, запчастини тощо. А оплата роками відстає, зумовлюючи фінансові негаразди на автопідприємствах, а часом і їхнє закриття.

Та й чи не час звільнити від регулювання тарифи на перевезення пасажирів автобусами загального користування? За умови ж збереження державного регулювання слід забезпечити компенсацію виплат перевізникам різниці між собівартістю перевезень та регульованими тарифами.

Ще одна проблема — несвоєчасніі неповні розрахунки держави за перевезення пільгових категорій громадян. Заборгованість держави перед перевізниками станом на 1 січня цього року на Черкащині становила 5,8 мільйона гривень. Тобто перевізники возять пільговиків, по суті, за власний рахунок. Тож чи можна при цьому говорити про розвиток автопідприємств, коли вони ледь можуть забезпечити своїм працівникам зарплату, а не те щоб купувати новий рухомий склад?! І ці фінансові негаразди стають дедалі важчими.

Ще чотири-п’ять років тому перевізники області різних форм власності купували близько 240 автобусів на рік. Сьогодні ж — лише 30. Неважко підрахувати, що таким чином оновити рухомий склад у кращому разі можна хіба що за 30-40 років.

Сьогодні стає все зрозуміліше: роботу автотранспорту загального користування необхідно докорінно перебудовувати. Йдеться як про оптимізацію маршрутної мережі, автоматизацію розподілу маршрутів, так і про запровадження системи «диспетчерського контролю», обладнання рухомого складу GPS-приладами, повну відмову від переобладнаних автобусів.

Та й самі вимоги до перевізників в Україні мають стати жорсткішими. Чинні правила роботи на ринку перевезень необхідно доповнити нормами, прийнятими в Європейському Союзі. Зокрема, йдеться про посилення заходів безпеки перевезень пасажирським і вантажним автотранспортом. У згаданому вище законопроекті заплановано також обов’язкове впровадження тахографів — пристроїв для контролю і реєстрації швидкості руху, пробігу автомобіля, періодів праці та відпочинку екіпажу. Такі пристрої мають бути у перевізників, які працюють на нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських маршрутах, а також на регулярних пасажирських міжміських автобусних маршрутах протяжністю 50 кілометрів і більше. На вантажівках повинні бутити тахографи у разі перевезення небезпечних вантажів, а також вантажів повною масою від 3 тонн.

Разом із тим у разі ухвалення згаданого закону перевізникам не уникнути додаткових витрат. Вартість тахографа, приміром, становить близько 6,5-11 тисяч гривень, комплекту ременів безпеки — 5-10 тисяч гривень. Враховуючи конкуренцію з нелегальними перевізниками, для компаній це може виявитися непосильним завданням.

Фахівці автотранспортної галузі очікують, що новий Закон «Про автомобільний транспорт» сприятиме появі прозорого механізму організації пасажирських автоперевезень. Наприклад, новий законодавчий акт передбачає удосконалення системи надання права на пільговий проїзд.

Ефективні зміни в організації роботи відчують не лише автоперевізники і пасажири, а й місцева влада — нині визначаться чіткі критерії відкриття нових автобусних маршрутів загального користування. Також буде переглянуто умови проведення конкурсів для об’єктивного розгляду пропозицій перевізників та запобігання корупційним діям посадовими особами.

Заплановані нововведення, як вважають в асоціації автомобільних перевізників, — це запорука стабільної вартості проїзду, безпеки перевезень, соціальна захищеність для пасажирів, а для працівників галузі — справедлива конкуренція, захист їхнього бізнесу та створення прозорих правил допуску на ринок. Чи станеться саме так? Побачимо.