Кожна скульптура  —  як Всесвіт:  в них і Алатир, прадавній знак присутності Бога, і Сварга, що пов’язана з енергією Космосу, зірки, сонце й місяць. Золотаві вужики, фантастичні павичі й олені, пишні дідухи й казкові триголові змії, виплетені   із запашного  різнотрав’я,  прості  та водночас  гармонійні  й символічні.

Шукаю очима Лесю  Колосенко, авторку цих  творінь, об’єднаних у виставку «Українське Різдво», котра триває в Музеї Івана Гончара. Втім, Світлана,  редакційний фотограф, виявляється спритнішою: мить  — і вже фотографує пані Лесю  із виплетеним із жита триголовим змієм.  Помічаю, що схожа майстриня (чи випадково ж?)  на тих ставних красунь минулого століття, що дивляться зі старовинних світлин музею: вишиванка, коралі, темно-золота коса.

Майстриня каже, що образи, котрі вона створює, немов відкриваються на генетичному рівні.

Все почалося з маленького вужика

«Колекція народилася з родинної творчості,  — оповідає пані Леся, котра виховала п’ятьох дітей. — В один момент  радість із горем так переплелися, що  я зрозуміла: тільки творчість врятує. Перед вікнами квартири на  Троєщині  були розкішні луки. Пішли з дітьми, нажали травички,  почали робити перші роботи, не маючи жодних навичок. Все почалося з маленького вужика».

 Робота з травою  специфічна й особлива. Вона  відкривається в певний момент, каже пані Леся. Розповідає так, що переконуєшся:  із землею, природою в неї   свої, глибокі й міцні, стосунки, що тісно переплетені з життєвою філософією «Зіжнеш одну травинку — вона ще більше забуяє, укріпиться  в корені.  А іншу зірвеш — вона вже не посіється.  У мене завжди таке відчуття, щоб там, де я пройшла,  росло ще більше й краще, щоб я не шкодила. Це почуття міри дуже важливе у всьому. Ви знаєте, земля сама відгукується, коли її відчуваєш. Знайдеш одну-єдину колючечку, і вона мені згодиться саме там, де одна й потрібна». Ніколи не треба просити більше, ніж дається, переконана вона. «Треба бути вдячним за все  — радощі, скорботу, бо все дано, аби ми  могли пізнати цей світ якнайкраще й якнайбільше».

Глянеш на таку красу — і дух перехоплює.

«Ніколи не можу сказати, скільки часу  створюватиму ту чи іншу скульптуру,  — усміхається у відповідь на моє запитання пані Леся.  Таке враження, каже вона (до речі, філолог за освітою),  що образи відкриваються на генетичному рівні. «Здається, що я проживаю всі казки, всі образи, до яких звертаюся. Дуже люблю Марусю Чурай, десь і життя її повторила, і перша наукова робота була про неї. Потім писала про новаторство Ліни Костенко. Вона — вершина, богиня поезії всепланетарного значення, взірець людини, совісті, честі».

Для збирання трави, якій пані Лесі вдається зберегти навіть колір, значення має все. Але час —  передовсім.  Скажімо, жито для своїх робіт майстриня сіє в мами й збирає його, коли воно половіє. Тоді воно сріблясте  і таким залишається.   Важливий кожен день, навіть година: збереш пізніше  — й воно зовсім інакше проявлятиметься в роботі.

 В одному лише олені, символі пралісу, створеному майстринею, вплетено сім різновидів полину. «Кожна травинка обов’язково осмислюється, вплітається з думкою, відчувається, для кого й для чого я це роблю»,  — каже пані Леся.  «Дивися, які в нього вії»,  — штурхає мене  Світлана. «Це я знайшла пір’їнку  страуса і побачилися мені шовкові війки»,  — усміхається майстриня. Окрім полину, є в олені й шовкова трава, й нехворощ, зірвана в різний час, а тому  — різних відтінків.  Використано дубове листя з жолудями (дивна річ, але листя з гілок хоч сухе, та зберегло колір і не падає, не скріплене жодним клеєм). «Дуже люблю дубове листя,  — зізнається пані Леся.  — Воно є на гербах наших старих прапорів, на шевронах  українського генералітету часів УНР».

В олені, символі пралісу, вплетено сім різновидів полину.

Про світло, що є в будь-якій темряві

Йдемо далі. Скульптура молодої оленички символізує й українську Берегиню, й перегукується з  Покровою. З одного боку  вона світла,  ніби випромінює любов і радість, з іншого   — Ніч із місячним сяйвом — як нагадування про те, що в будь-якій темряві є   світло.  «І завжди треба пам’ятати: після ночі настає ранок»,  — каже майстриня.   

Жодна робота Лесі Колосенко  не є випадковою: скажімо, на маківці  дідуха, створеного на честь  90-річчя однієї поважної професорки  — 90 колосків. Нижче  — оберемочки  дев’ять по дев’ять. «Я обов’язково дотримуюся чисел  три, сім, дев’ять, завжди починаю з них»,  — каже майстриня.

Інший  розлогий дідух  —  Всесвіт  в образі дерева з дванадцятьма гілками. Вже потім, каже пані Леся, спало на думку й про дванадцять місяців, й про дванадцять апостолів.   Тут і ромби  — символ Землі, чотирьох стихій,   і кола  — символ Сонця, й  знаки трисуття: «Хотілось показати, що воно є основою всьому. Коли проростає зерно, викидаючи два листочки, ще невідомо, чи буде щось із нього. Коли сходяться чоловік і жінка, теж не знати, що далі. Але коли з’являється третій листочок чи дитина  — це вже Вічність, Буття».  З основи дідуха, ніби з підземного світу, повзуть золотаві вужики, що тягнуться до світла.  Вуж як змія, що не жалить, — символ доброти й любові  — на відміну від  біблійного  гада, котрий спокушає.

Спілкуючись із  майстринею,  з рук якої вийшли ці диво-створіння, таки не втрималася від наївного: «Як у вас це виходить?» Все просто, відповіла  пані Леся. Кожна людина повинна керуватися законом всетворящої любові. Тільки віднайшовши гармонію в собі та з довколишнім світом,  вона сягає тієї високості, котра дає сумління й розуміння Всесвіту. Яким і пронизані її твори.

… А ще ж на виставці   — розкішні павичі з пишними конюшиновими хвостами, феєричні, як різдвяна казка.  Котра пахне   не снігом, а літом, сонцем і травою. А  на хвостику в олениці  причепилась зірочка, на котру можна загадувати бажання. Я загадала, звісно ж.  І ви загадайте.

Тетяна МОІСЕЄВА, Світлана СКРЯБІНА (фото), «Урядовий кур’єр»