Кілька років тому один із тютюнових гігантів оголосив всеукраїнський конкурс малюнка про шкідливість дитячого куріння. «Красива стратегія, комар носа не підточить, — саркастично посміхнувся тоді колега. — Бо за благородним жестом ховається інша думка: це зараз вам, діточки, шкідливо курити, але ось коли виростете...» А тютюнові компанії не дуже й приховують справжню мету: «Сьогоднішній підліток — це наш потенційний клієнт завтра», — йдеться в маркетинговому плані одного з виробників.

Упровадження в Україні антитютюнового законодавства дало результати. Завдяки законодавчим обмеженням — забороні реклами, куріння в громадських місцях — впродовж 2011—2015 років поширеність цієї звички знизилася на 40%.

 

Утім, сезон полювання на нових клієнтів у тютюнових компаній не закривається ніколи. Втрачаючи їх в одній ніші (тих, що кидають курити або помирають: щороку в Україні через хвороби, спричинені тютюном, з життя йде 63 тисячі людей), маркетологи цигаркових монстрів працюють на випередження, шукаючи потенційних курців в іншій.

Наші діти оточені рекламою сигарет

Як показало дослідження, проведене фахівцями Школи громадського здоров’я Університету Джонса Хопкінса (США) та ГО «Життя», тютюнові виробники буквально оточили українських підлітків рекламою сигарет. «Протягом липня-вересня цього року ми дослідили територію довкола 102 шкіл у десяти районах Києва, виявивши 460 точок продажу (супермаркетів, магазинів, кіосків та вуличних торгівців) у радіусі 250 метрів навколо», — каже експерт ГО «Життя» Катерина Римаренко. Дослідження проводили в межах глобальної кампанії «Маленькі цілі тютюнових гігантів», мета якої — зупинити рекламування сигарет дітям.

Загалом дослідження показало, що тютюнові вироби продають у 376 точках продажу, тобто у 81,7% усіх перевірених місць, де реалізовують сигарети. 22,5% з них видно з будівлі школи. Майже всі місця, де продають сигарети, спеціально облаштовані, щоб привертати увагу школярів.

А щоб одночасно привчити їх до думки, що сигарети — такий самий товар, як, скажімо, жуйка, пачки розміщують поряд із солодощами й товарами для дітей (55%), на рівні дитячих очей (43%), з використанням підсвітки та яскравого тла (43%), великих пачок сигарет (29%), у прикасовій зоні (71%). «Розміщення поряд із товарами для дітей — гарантія того, що дитина, купуючи шоколадку, натикається очима на сигаретні пачки», — каже Катерина Римаренко. Так у неї виникає стійка асоціація, що зрештою цей товар не такий уже й страшний. Щоб не відлякувати потенційних клієнтів, у 94% точок продажу страшні картинки на пачках або написи ненав’язливо закрито цінниками. І вуаля: жодних застережень, лише  привабливі, з гарним дизайном пачки сигарет.

«Крім того, в понад 50% продають сигарети зі смаковими домішками. Вони цікавіші для дітей, і ті,  хто пробує курити, як правило, починають саме з таких», — каже Катерина Римаренко. Безкарно й без жодних вікових обмежень продають електронні сигарети, чия місія — буцімто сприяти припиненню куріння.

«Насправді всі наукові дослідження доводять: єдине, чого домагаються електронні сигарети, — позбутися грошей. Дослідження, на жаль, констатувало, що протягом останнього місяця 5,5% молоді курили електронні сигарети», — наголошує завідувач сектору контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України Костянтин Красовський. У нашій країні вони також набагато доступніші, ніж у Європі: е-сигарету можна купити орієнтовно за 20 доларів, а в країнах, де на рівень куріння впливають і через цінову політику, вони коштують учетверо дорожче.

Закон як дишло

Реклама тютюну із запровадженою тотальною забороною куріння можлива через певні лазівки в законодавстві, кажуть експерти. Точки продажу, в обладнання яких тютюнові компанії вкладають пристойні бюджети, самі по собі перетворилися на рекламу сигарет.

За словами юриста проекту «Київ без тютюнового диму» Центру демократії та верховенства права Петра Короля, хоч норми, ухвалені 2012 року, повністю забороняють рекламу, спонсорство та стимулювання продажу сигарет, тютюнові компанії, користуючись складністю імплементації деяких норм, обходять чинний закон у частині, що стосується заборони стимулювання продажу. «Держпродспоживслужба зобов’язана контролювати виконання закону й штрафувати порушників», — наголошує фахівець.

Крім того, вже 18 місяців «відлежується» в парламенті законопроект № 2820, який пропонує друкувати на пачках сигарет з обох боків великі ілюстрації хвороб, спричинених курінням, заборонити сигарети з ароматизаторами та посилити контроль за електронними сигаретами. Його винесли на розгляд у травні, проте до голосування справа в депутатів так і не дійшла. За словами активістів, подальше просування антитютюнового законопроекту блокує податковий комітет парламенту.

Крім того, для виконання міжнародних зобов’язань України у сфері контролю над тютюном зареєстровано законопроект № 4030а, який передбачає заборону розміщувати тютюнові вироби, їх упаковки та макети в місцях роздрібної торгівлі так, щоб було видно і покупцям, і поза межами точки продажу. Такі обмеження вже чинні у багатьох країнах.

«Ще в 1960-х роках у Норвегії на кіоску з написом «Tobacco» не було видно жодної пачки сигарет. Покупець мав питати у продавця, якщо хотів дізнатися про ті чи ті сигарети», — каже Костянтин Красовський.  У країнах, що запровадили таке, рівень куріння знижується.

«Нині мусимо платити життями, щоб держава Україна існувала. Історія з тютюном та алкоголем — це також своєрідний фронт. Слабкість суспільства виявляється в багатьох ситуаціях, а результат однаковий: гинуть люди. Законопроекти № 4030а та № 2820 спрямовано на захист дітей і молоді від тютюнового маркетингу, вони значно зменшують привабливість і доступність сигарет», — каже співавтор законопроектів народний депутат Ігор Луценко.

ДОВІДКА «УК»

Упродовж 2008—2016 років середня ставка акцизу на пачку сигарет в Україні зросла в 14 разів, завдяки чому надходження до держбюджету збільшилися з 3,5 мільярда гривень 2008 року до 22,2 мільярда 2015-го за скорочення обсягів продажу тютюну з 125 мільярдів штук до 73 мільярдів та зменшення поширеності куріння в Україні з 25,6% (2008 рік) до 18,4% (2015-й). За інформацією tobaccocontrol.org.ua

Насамкінець.Як мама доньки-підлітка, авторка знає: можна мільйон разів сказати про шкідливість куріння, але вразливі до визнання серед ровесників і не на таке здатні, щоб здатися дорослими супергероями. Тому так важливо достукатися до норовистих у цьому віці дітей і донести, що лідерство — це не куріння. Ми разом шукаємо відповідь на запитання: а в який інший спосіб вона може бути крутою і визнаною серед друзів?  А ще знаю, як хворобливо реагує донька, коли чоловік вряди-годи викурить цигарку-дві.  Дієвість власного прикладу ніхто не скасовував. Конфлікт цінностей у дитини неминучий, якщо поряд із антитютюновою пропагандою вона бачить, як курять найрідніші люди.