Шейх Ахмед ТАМІМ,
голова Духовного управління
мусульман, муфтій України
 

Україна позиціонує себе як держава з багатонаціональним і мультикультурним суспільством. За всі роки незалежності влада намагалася зберегти баланс, що існує, та дотримуватися інтересів національних меншин і релігійних конфесій. Така соціальна політика засвідчила свою успішність, адже за два десятки років в Україні фактично не було конфліктів на тлі чи то міжнаціональної, чи то релігійної ворожнечі.

Однією з найбільших міжнаціональних релігійних спільнот нині в нашій державі є мусульмани — в Україні послідовників Ісламу налічується понад 2 млн осіб. Про їхнє теперішнє становище, бачення розвитку нашої держави, а також потенційні загрози для національної безпеки від ісламських радикальних течій нашій газеті розповів голова Духовного управління мусульман, муфтій України шейх Ахмед ТАМІМ.

Істинна віра — не сектантство

— Шановний шейху Ахмеде, як нині почуваються мусульмани в Україні? 

— Наша держава відсвяткувала 21 рік Незалежності, й можна констатувати, що уявлення про Іслам та ставлення до мусульман представників органів державної влади та громадян стало чіткішим. На нашу релігію дивляться як на релігію своїх громадян, що працює на мир та розповсюдження добра. Зі свого боку ми, мусульмани, є частиною мультикультурного суспільства. І хоч маємо власні традиції, звичаї та національні мови, живемо в рамках однієї держави та Конституції, працюємо, навчаємося і намагаємося зробити внесок в розвиток зміцнення, єднання та процвітання українського суспільства й держави. 

Для того, щоб наші духовні лідери були повною мірою адаптовані до українського суспільства та українських реалій, намагаємося, аби вони здобували освіту в Україні. А оскільки до нашої спільноти входять представники багатьох національностей (казанські татари, кримські татари, азербайджанці, турки-месхетинці, узбеки, таджики, чеченці та інші) намагаємося забезпечити їхні культурні та духовні потреби, враховуючи традиції інших народів.

Так, Духовне управління мусульман України (ДУМУ) працює над тим, щоб допомогти розвивати діалог між представниками різних культур та конфесій. Саме тому ДУМУ входить до складу Всеукраїнської ради церков та релігійних організацій.

— Одним із головних завдань ДУМУ є поширення істинних знань про Іслам та протистояння екстремістським ідеологічним течіям, що видають себе за іслам…

— У тому вакуумі, що залишився після розпаду Радянського Союзу та соціалістичної системи, склалася ситуація, коли духовні потреби зросли, а ось теологічна ісламська освіта відстала. Тобто духовні потреби випереджали набір необхідних знань, аби людина обрала правильний шлях.

Цей період і цей момент різні елементи екстремістських течій використали для політизації релігійних питань в інтересах певних структур та організацій. Маючи потужну фінансову та інформаційну підтримку, вони зіграли на почуттях людей і підготували своїх прихильників, щоб у комплексі використати їх для поширення екстремістських ідей серед громадян.

Такі політично-релігійні організації намагаються знайти місце і на просторах держав СНД. Хто вони, як їх виокремити? Вони переходять на крайнощі в усіх формах, намагаються роз’яснити релігію з точки зору їхнього політичного світогляду, трактуючи слова Корану суб’єктивно. Проте це не Іслам, це сектантство. 

Маючи серйозну фінансову підтримку, такі організації тиражують і безкоштовно розповсюджують літературу радикального та екстремістського змісту. Ці книжки можемо знайти у багатьох бібліотеках, а радикальне бачення Ісламу широко розповсюджене в Інтернеті. Тож люди, які хочуть ознайомитися з Ісламом, здебільшого потрапляють на такі джерела інформації. Звідси й виникають думки, що Іслам — це загроза, тероризм чи екстремізм. Але ж насправді це не так.

Зі свого боку ДУМУ намагається контролювати літературу, що надходить до України, а також друкується в нашій країні, навчати мусульман істинного Ісламу. Для цього ми випускаємо газету «Мінарет», дитячий журнал «Світлячок», наші передачі виходять на супутниковому каналі.

Наша позиція — працювати не лише з місцевими мусульманами, а й з усіма членами українського суспільства для виправлення суспільної думки про Іслам та протистояння екстремізму в усіх його проявах.

ДУМУ виховує дітей у дусі толерантного ставлення до всіх культур і народів. Фото надане прес-службою ДУМУ

Допоможе компетентність

— Чи існують потенційні загрози екстремістських течій для національної безпеки України?

— Нині в нашій державі є проблема з практичною відсутністю контролю за літературою радикального змісту, а, отже, і легким доступом до неї для будь-якого громадянина. Рано чи пізно це може вплинути на свідомість і мислення людей. Дехто може це використати, особливо коли у людини є соціальні, політичні, економічні образи. Тож така людина може потрапити під вплив різних течій, що діють як під гаслом релігії Іслам, так й інших вірувань.

Кілька років спостережень дають змогу говорити, що є певна частина молоді, яка сприймає ідеї Ісламу виключно з радикальної точки зору. Такі люди об’єднуються у групи, створюючи мікросуспільства, не контактуючи з теологами чи духовними лідерами.  Небезпека є, і коли-небудь це може спричинити конфлікт. 

Для запобігання цьому намагаємося співпрацювати з державними органами. Проте нині дуже мало компетентних людей, які мають уявлення, що таке насправді релігія Іслам. Решта, скажімо так, побоюються втручатися в ситуацію, бо начебто можуть когось образити, наробити галасу, що, мовляв, хтось проти Ісламу чи мусульман.

Натомість духовні лідери, теологи нашої організації завжди готові дати правильну, об∂рунтовану оцінку тих чи інших дій. Якщо кажемо, що це крайність, то можна брати наші слова як основу для подальшої роботи.

Наш обов’язок полягає в тому, щоб мусульмани зокрема та українське суспільство загалом жили у мирі та спокої. Одночасно треба зупинити будь-яку пропаганду проти Ісламу. Коли у світі щось відбувається, українські засоби масової інформації запитують не про наше ставлення до ситуації, а про те, чи мусульмани України наслідуватимуть певний негативний приклад. Тобто ми апріорі потенційні винуватці.

Крім того, вітчизняні ЗМІ, на відміну від закордонних, фактично ігнорують заходи, які ми проводимо в Україні. Створюється враження, що нас начебто і не існує. У цьому контексті гіпотетично слабкий вірою мусульманин може сприйняти це як образу і почати замислюватися: а чи не ступити на шлях крайнощів? Нам треба мудро працювати, показати своє обличчя як мультинаціональне українське суспільство. Приховуючи один бік обличчя, можна створити образ України неповним.

У нас одні мрії

— У контексті нашої розмови що б ви побажали мусульманам та всім громадянам України?

— Бажаю, щоб у нас як у громадян України були одні й ті самі мрії. Щоб ми бачили Україну солідним, міцним, процвітаючим, здоровим суспільством. Де всі б працювали, а плоди праці йшли на благо всього суспільства. Це буде тоді, коли і в школах, і у вишах, і на місцях роботи на людину дивитимуться як на громадянина України, не ділячи на «сорти» за національною ознакою. Хоч культури різні, потрібно, аби  людину цінували за її вчинками. Щоб ми змогли відчиняти широко двері тим гостям, які насправді можуть зробити внесок у процвітання нашої держави. Щоб законодавство не відштовхнуло когось, а навпаки — приймало. Щоб кожен мав упевненість і можливість знайти собі місце для розвитку і процвітання в тій країні, де він живе.

Нам потрібно показати своє обличчя гідно: це багатонаціональне мультикультурне суспільство. Щоб, звертаючись до міліції, суду, чиновників, люди відчували однакове ставлення до себе, попри релігію чи національність. Коли всі працюватимуть на один знаменник — успішність та стабільність, — тоді вирішуватимуться  всі питання і всім буде легше.

Вадим ПРОЦИШИН,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Шейх Ахмед ТАМІМ.  Народився 1956 року в Лівані. 1976-го переїхав до України, де навчався на факультеті обчислювальної техніки Київського політехнічного інституту. Має вищу технічну освіту, 1982 року отримав ступінь магістра за спеціальністю «мікропроцесорні системи та локальні мережі».

Ісламську теологічну освіту отримав у Релігійній школі  «Дару-ль-Аркам бін Абі-ль-’Аркам» Мамбіджа (Сирія) 1992 р. та на теологічному факультеті «Імам ’Ауза’і» в Арабському університеті Бейрута (Ліван). Має ступінь доктора богослов’я. За його ініціативи 1992 року створено Духовне управління мусульман України, яке він і очолює.

Громадянин України. Одружений, має п’ятеро дітей.