Газомоторне паливо має велике соціально-економічне значення для столиці. Кожен другий автомобіль у Києві заправляють газом. Однак цей величезний ринок обсягом 4 мільйони заправлень не врегульований. Від цього найбільше потерпає легальний бізнес, адже створюється сприятливий грунт для численних зловживань. Про це заявляють у Першій київській асоціації скрапленого газу і виступають за діалог між бізнесом, владою різних рівнів, організаціями споживачів для встановлення у столиці прозорих конкурентних правил гри на ринку автомобільного газу. 

Як констатує голова Першої київської асоціації скрапленого газу Олександр Приступов, влада не встигає за розвитком ринку. За його словами, 50%(?) автомобілів у Києві споживають газ, тоді як у Туреччині, світовому лідері з газифікації, — 40%.

Кожен другий автомобіль у Києві заправляють газом. Фото Володимира ЗAЇКИ

Під час «круглого столу», який відбувся у столиці, наголошували на тому, що три чверті ринку працює поза правовим полем, решта — в зоні ризику. Причина у браку прозорих правил гри, зокрема порядку  розміщення автогазових заправок. За рахунок низької ціни на газ автолюбителі Києва заощаджують принаймні 15 мільярдів гривень на рік. До того ж в Україні, як і в Європі, у цій сфері здебільшого працюють не великі корпорації, а малий і середній бізнес. Тож розвиток ринку скрапленого газу — це його підтримка.

«Нині отримати всі дозвільні документи неможливо. Ми порахували, що потрібно 27 їх  видів. Зокрема рішень районних державних адміністрацій, яких не існує. Законодавчого поля немає. Якщо 95% працює поза правовим полем, це проблема не підприємців, а регулятора, який не зміг створити зрозумілі правила», — каже голова постійної комісії Київради з питань торгівлі, підприємництва та регуляторної політики Олександр Бродський. І додає: дуже важливо правила напрацьовувати не в кабінетах, а на «круглих столах» і потім передавати міській владі для початку діалогу.

«Спільно із представниками ринку вже розробляють проект відповідного нормативного акта. У вересні-жовтні документ винесуть на сесію Київради», — зазначив  Олександр Бродський.

Як наголошують у Першій київській асоціації скрапленого газу, Києву потрібен конкурентний ринок, щоб подолати корупційні явища, забезпечити автомобілістів якісним екологічно чистим пальним у достатній кількості й за прийнятною ціною, залучити інвестиції у столичні інфраструктурні проекти.

Експерти асоціації наголошують, що всі рішення слід приймати публічно, у присутності зацікавлених сторін: має бути максимальне інформування про будь-які дії щодо регулювання ринку. Важливо не допускати монополізації ринку одним гравцем або картелем, мають бути й запобіжники для створення бар’єрів входження на ринок задля збереження високого рівня конкуренції. Не менш важливе верховенство права. Ідеться про недоторканність приватної власності, недопущення демонтажів та інших дій із порушенням законів. При цьому відповідні процедури потрібно розробляти публічно.

Серед принципів, яких потрібно дотримуватися, — підтримка доброчесного бізнесу. Ідеться про те, що такі оператори повинні мати голос і право участі в розробленні правил гри, стратегічних документів тощо. Має діяти й реєстр таких операторів за публічно створеними критеріями. Сама ж стратегія розвитку ринку автомобільного пального має бути довгостроковою (звісно, потрібне й громадське обговорення) та передбачуваною, адже гравці повинні мати змогу здійснювати довготермінове планування. 

 Наталя ПИСАНА
 для «Урядового кур’єра»