Відтепер стати директором школи або дитсадка буде значно важче — кандидатам на керівні посади необхідно пройти відкритий конкурс, завоювавши довіру й повагу громади. Такий інноваційний проект уже стартував у 22 київських навчальних закладах, де на заміщення вакантних посад керівників обрали за новими правилами. Досвід столиці незабаром запозичуватимуть у Чернівцях, а згодом — в інших регіонах України.

Власне бачення

Раніше директора школи чи дошкільного навчального закладу призначали виключно чиновники у відповідному управлінні освіти, а педагогічний колектив і батьків ставили перед фактом: мовляв, ось керівник — працюйте. Добре, якщо новопризначений директор виявлявся компетентною людиною, хорошим організатором та менеджером. Утім, батьки учнів та дошкільнят багатьох навчальних закладів на інтернет-форумах відверто розповідають про протилежні «здібності» своїх керівників.

Тож змінити ситуацію на краще покликана нова процедура обрання очільників шкіл та дитсадків. Проведення відкритого конкурсу дасть змогу громадськості впливати на затвердження кандидатури майбутнього керівника. Так, у Києві новий добір претендентів на заміщення вакантних посад директорів навчальних закладів розпочався у червні цього року і тривав упродовж місяця.

Під час конкурсу врахують і думку учнів, яку представлятимуть їхні батьки. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Конкурс відбувався в кілька етапів. Спершу кандидати, які подали заявки, прослухали тренінги з лідерства та психології у Київському університеті ім. Б. Грінченка. Потім написали мотиваційне есе, ознайомилися із закладом, де мали бажання працювати, і поспілкувалися з педагогами й батьками. Під час третього етапу підготували власний проект концепції розвитку навчального закладу і нарешті представили конкурсній комісії 7-хвилинну презентацію цієї концепції.

До складу конкурсної комісії входили представники громадських освітянських організацій, батьківських комітетів, керівники закладів освіти, із чиновників як консультант — лише керівник юридичного відділу Київської міської держадміністрації. Результати такого голосування мають рекомендаційний характер, оскільки за законодавством керівника навчального закладу призначає департамент освіти і науки, молоді та спорту. Вочевидь, тепер чиновники обов’язково враховуватимуть вердикт конкурсної комісії.

Надскладна професія

Директор спеціалізованої школи №148 ім. Івана Багряного з поглибленим вивченням мови та літератури Сергій Горбачов, обраний на цю посаду за відкритим конкурсом, залюбки поділився з «УК» враженнями. Педагог за освітою, Сергій Іванович останнім часом працював журналістом, проте через роки все-таки вирішив повернутися в освітянську галузь.

— У системі освіти працював з 1985-го по 1996 рік, — розповідає посадовець. — Відтоді минуло майже 20 років, тож у перші дні роботи мав певні побоювання: наскільки доведеться зіткнутися з новими умовами праці, новими підходами. Натомість побачив, що школа фактично не змінилася: вона залишається радянською, абсолютно нереформованою і консервативною.

Сергій Горбачов дивується, наскільки адміністрація закладу обтяжена непотрібною паперовою роботою. Тому найперше новий керівник пропонує запровадити у школах бази даних учнів, щоб значно спростити паперовий облік.

«Достатньо одного кліку мишкою — і всі звіти, над якими наша школа та інші навчальні заклади працювали майже місяць, відійдуть у минуле. Це рудимент, який тягнеться і заважає нам розвиватися», — впевнений директор.

Сергій Іванович констатує, що керівник закладу нині — фактично безпорадна людина, оскільки не розпоряджається коштами, які надає держава.

На своєму рівні новий директор намагається привнести в навчальний процес власні цікаві ідеї. Він вважає, що загалом системі освіти поодинокі нововведення не допоможуть — це лише фарбування наскрізь проіржавілої конструкції, яка  починає розвалюватися. Тож освіті вкрай потрібні кардинальні зміни.

У школі працює багато педагогів передпенсійного та пенсійного віку. В середніх і старших класах (з 5-го по 11-й) викладає лише 4—5 вчителів віком до 30 років. Тож якщо негайно не вжити рішучих заходів, за 3—5 років ця ситуація обернеться кадровою катастрофою.

Середня зарплата вчителя-початківця становить 1,5 тисячі гривень. «Хіба можна на ці гроші прожити, винаймати у столиці квартиру, розвиватися? — ставить риторичне запитання Сергій Горбачов. — Тож педагогові потрібно або мати інші джерела прибутку, або бути справжнім фанатом. Проте школа — справа не фанатів, а технологій».

Одним з найпозитивніших зрушень директор вважає запровадження Міністерством освіти і науки незалежної сертифікації вчителів. Адже вони повинні бути мотивованими, намагатися йти в ногу з часом, із сучасними школярами, які вимагають від учителя нових підходів, знань й умінь. А в результаті — отримають достойну зарплату. Планів у керівника дуже багато, але поки що, на жаль, він бачить мовчазний (а подекуди відкритий) спротив учителів, які не хочуть працювати по-новому, щось змінювати.

— Чому я повернувся в освіту? Бо відчуваю, що можу щось змінити на краще. Для мене це сильна мотивація, незважаючи на рівень зарплати, втричі нижчої, ніж раніше. За життя я змінив понад два десятки професій: від електромонтажника, будівельника до фотографа, журналіста, редактора, програміста. І можу зі знанням справи стверджувати, що немає складнішої професії, ніж професія вчителя. Тож вона потребує належної оплати праці, — впевнений директор.

Думку учнів висловлять батьки

Незабаром досвід столиці перейматимуть у Чернівцях. Місцеві освітяни позитивно сприйняли запровадження відкритого конкурсу директорів у їхньому місті. Найперше в експерименті візьмуть участь школи і дитсадки, у керівників яких невдовзі закінчиться контракт.

— Директор нового типу, обраний на відкритому конкурсі, в ідеалі повинен поєднувати навички і педагога, і менеджера, — завважує начальник управління освіти Чернівецької міської ради кандидат фізико-математичних наук Сергій Мартинюк. — Тут можна запозичити досвід вищої школи, скажімо, процедуру виборів декана в університеті, де до Вченої ради входять і викладачі, і студенти. У школі думку учнів представлятимуть їхні батьки. Загалом ми готові до новацій. Приміром, у нашому місті передали повноваження з відбору кадрів учителів школам. Тепер директор закладу самостійно підбирає педагогів з тих чи тих предметів. Рівень підготовки, професійні навички майбутніх працівників контролює спеціальна комісія при управлінні освіти.

За словами Сергія Васильовича, переймати столичний досвід освітяни з Чернівців планують уже наступного тижня — збираються з візитом до київських шкіл. У листопаді відвідають Львів, а у грудні чекають колег із Хмельницького. І недарма, оскільки днями Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк зустрівся з новообраними керівниками навчальних закладів столиці та наголосив на  запровадженні відкритих конкурсів на посади директорів шкіл і дитсадків у всій країні.