Ситуація проста: на промисловій вулиці Жабинського ближче до центру міста височить багатоповерхівка. Свого часу архітектори й будівельники зробили те, чого робити було не варто: звели житловий будинок у промисловій зоні, там, де спокою його мешканцям не може бути апріорі: з одного боку — загазована вулиця з напруженим рухом транспорту, з іншого — фактично через двір проходить залізнична колія. Та скандал розгорівся через роботу митного підприємства «Термінал-Центр», розташованого через дорогу. Торік восени на вимогу громадськості його закрили.

Острів у морі шуму

Обидві сторони ходять на акції протесту. Основні нарікання жителів будинку стосуються великих вантажних фур, які приїжджають, щоб пройти процедуру розмитнення, і створюють дискомфорт. Завітавши якось у гості до поетеси Надії Галковської, вікна квартири якої виходять на термінал, звернула увагу, що з вулиці долинає безперервний шум. «Багато хто виїхав звідси, помінявши квартиру на житло у спокійнішому місці», — завважила пані Надія.

Однак то був шум звичайних автівок і невеликих «газельок». Вони проїжджають потоком, тоді як фури — зрідка. Намагаюся з’ясувати, наскільки вантажівки додають шуму. Під митним терміналом якраз натужно розверталася одна. Нагадувала гусінь, якій відведено дуже мало місця для розвороту, тому вона перегнулася майже під прямим кутом. Потужного ревіння, звісно, не було, однак звуки невдоволеного мотора не можна назвати приємними.

— І все-таки значно більший дискомфорт має бути від залізниці у дворі будинку, — сказала на прес-конференції, де розглядали проблему митного термінала, голова профспілкової організації «Чернігівська профспілка підприємців» Олена Варнакова. — Коли їде поїзд, усе навколо двигтить.

Що правда, то правда. Картина двору дуже специфічна. Невеликий бортик цегляної кладки в одному місці зруйнували пішоходи, яким зручніше перейти через колію у дворі будинку, а не за його межами. Добре, хоч табличка із застереженням про небезпеку є. Та ростити дітей у цьому дворі непросто. Бачила, як матуся вела донечку, міцно тримаючи за руку. Будинок — як острів, навколо якого небезпека.

Фото автора.

Вихід завжди є

Працівники термінала заявляють, що вони теж представники громадськості й захищають свої інтереси, а саме робочі місця. За їхніми словами, вантажні автомобілі, які приїжджають розмитнюватися, відповідають європейським вимогам щодо автотранспортного засобу за стандартами Євро-5. Це найвищі вимоги до роботи двигуна вантажного автомобіля. На терміналі дотримуються всіх санітарних і екологічних вимог.

Чернігівські підприємці звертають увагу на деякі підводні камені цієї історії, зокрема на те, що має місце недобросовісна конкуренція. Це відкриття аналогічного термінала у місті Козельці, заради процвітання якого, мовляв, і шукали причин для закриття чернігівського.

Певна річ, з’ясування таких обставин — справа компетентних органів, а ми можемо просто констатувати факти: у Чернігові митний термінал закрили, у Козельці відкрили. При цьому фахівці з калькуляторами в руках доводять, що від такої «оптимізації» більше збитків, ніж прибутків. Про це йшлося на ІІІ з’їзді роботодавців та підприємців області, один із пунктів резолюції якого — вимога терміново відновити роботу чернігівського термінала. У прикордонному місті таке підприємство вкрай необхідне. Крім того, воно дає понад півмільйона гривень до місцевого бюджету.

«Термінал-Центр» обслуговує митне оформлення 100% вантажів суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності Чернігова та області, і його якісна цілодобова робота — необхідна умова стабільності трудових колективів багатьох місцевих підприємств», — з таким листом звернувся директор ТОВ «Термінал-Центр» Володимир Курило до очільника міста.

Будь-яка проблема під силу громаді, якщо є добра воля її розв’язати.

Крапка. Чернігівський міський голова Владислав Атрошенко з огляду на важливість митного термінала погодився, що він має працювати. Депутати міської ради дали підприємству чотири місяці на пошук потрібної ділянки та переселення у більш віддалений район. Є сподівання, що переїзд відбудеться вдало і вчасно, а крапка в цій житлово-промисловій суперечці буде остаточною.

ПРЯМА МОВА

Костянтин ІВАНОВ,
президент Чернігівської торговопромислової палати:

— Нема жодного юридичного порушення ні в питаннях будівництва, ні в питаннях роботи термінала, тому його закрили незаконно, що й було підтверджено рішенням суду. Це важливе і потрібне в місті підприємство. Вирішуючи його долю, треба враховувати інтереси і громадськості, і підприємців. Винесення термінала за межі міста влаштує всіх.