Ковалівка, що в  Драбівському  районі на Черкащині,  — село невеличке, яких на карті України не один десяток, а може, й сотні. Ковалі ж на нашій землі були завжди. Та в кожного села, зрозуміло, є особливості. Ось і Ковалівка має історію, якої тут не забувають, а нинішні селяни вже творять новий літопис, не менш цікавий і повчальний.

Особлива сторінка в історії села — місцева школа, педагогічний та учнівський колективи. Поставивши за мету забезпечити підготовку освічених конкурентоспроможних випускників, педагоги вже не один десяток років приділяють посилену увагу профільному навчанню. Адже що означає конкурентоспроможний? Це людина, яка не тільки має творчий гнучкий розум, а й на практиці володіє сучасними технологіями. Саме тому тут узяли на озброєння профілізацію.

Існує думка, що проблему профілізації легко можна розв’язати в міських школах, а у сільських є певні труднощі: мала наповнюваність класів, брак належної матеріальної бази та відповідного фінансування, що не дає змоги задовольнити індивідуальні освітні потреби всіх школярів.  Проте це зовсім не про ковалівську школу. Профільне навчання тут, як розповідає директор закладу Віктор Головко, практикують уже шість років. За бажанням батьків, ураховуючи нахили учнів, старшокласники освоїли біотехнологічний та естетичний профілі, а також українську філологію. Як свідчить практика, така спеціалізація вдається, дає чудові результати.

Однак  адміністрація та колектив школи пішли далі. З огляду на потреби ринку праці, стрімкий розвиток IT-галузі вирішили освоїти ще один профіль — інформаційні технології з вивченням 3D-моделювання, які відкривають для учнів нові можливості.

Але як у сільській школі, яка навіть не має елементарної матеріальної бази, впровадити задумане? Допомогли в райдержадміністрації. З ініціативи її голови Івана Гайдая організували науково-практичну конференцію з проблем профілізації старшої школи, під час якої представники Інституту проблем моделювання в енергетиці ім. Г.Є. Пухова при НАН України презентували технології 3D-друку.

Опановуючи 3D-технології, є над чим помізкувати і викладачам, і учням. Фото з архіву школи

Заручившись підтримкою інституту, місцевої влади, провівши анкетування серед учнів та роз’яснювальну роботу з батьками, педагогічний колектив вирішив провести апробацію пілотного варіанта згаданого профілю. Довелося задіяти особисті зв’язки у столиці, місцеві ресурси, завдяки чому незабаром у школі за підтримки компанії 3D Device з’явився 3D-принтер. Налагодили співпрацю зі студією Pilgway (м. Київ), а головний розробник Андрій Шпагін надав допомогу в програмному забезпеченні. На виконання комплексних районних програм до навчального закладу надійшло 10 планшетів та три персональні комп’ютери,  а потім і ЧПУ — верстат МF-100, з придбанням якого допомогло київське підприємство «Гідродеталь». Усе це разом і дало змогу створити новий надсучасний навчальний комплекс для вивчення 3D-технологій та 3D-моделювання.

Ковалівський навчально-виховний комплекс уклав договір про співпрацю з Інститутом проблем моделювання в енергетиці ім. Г.Є. Пухова при НАН України. Тепер після завершення навчання випускники зможуть одержувати сертифікат оператора 3D-друку.

Зрозуміло, не все було так добре, як може здатися на перший погляд, зауважує директор школи. Але разом зі старшокласниками викладачі та науковці, які взялися допомогти школі, долають бар’єри дефіциту знань, вчаться мислити по-новому. Крім загальних уроків інформатики, у школі тепер є курс тривимірного моделювання та анімації — спеціалізація для 10—11 класів. Учні можуть обрати, на які уроки ходити: моделювання, веб-дизайн, інформаційні технології в економіці та бізнесі, архітектурне проектування. На курсах тривимірного моделювання та анімації працюють із 3D-принтером. Учні створюють тривимірні моделі, конструкції та друкують їхні елементи на принтері.

Як розповів учитель інформатики та викладач профільного предмета «3D-моделювання» Сергій Борисенко, уроки тут часом нетипові: немає домашніх завдань, можна проектувати що завгодно (і поза уроками теж) і скільки завгодно — доки є матеріали. Можна працювати й над окремими проектами. Головне, щоб кожен учень мав змогу не тільки спроектувати, а й стежити за всім процесом друку. Тільки в цьому разі навчання буде ефективним.

Як помітили педагоги, оволодіння професійним моделюванням об’єктів, друкування 3D-моделей, оскільки це процес творчий, колективний сприяє розвитку особистості, формуванню нового мислення в умовах становлення інформаційного суспільства й економіки знань. Постійна практична робота поліпшує засвоєння матеріалу й допомагає дітям постійно напрацьовувати ключові навички успішної людини: лідерство, комунікабельність, командну та самостійну роботу, відповідальність, цілеспрямованість.

Директор школи впевнений, що інноваційний підхід до організації освітнього процесу з вивчення 3D-технологій дасть змогу створити необхідні умови для здобуття учнями якісної та актуальної освіти і знайти своє місце на сучасному ринку праці.

Життя школи тісно пов’язане з життям  села. Одна з форм співпраці з громадою — реалізація проектів, у яких школярі, вчителі та сільські жителі разом розв’язують проблеми місцевого життя. Між навчальним закладом та сільською радою, яку очолює Андрій Черниш, налагоджено тісну співпрацю. Заклад одержує значну матеріальну підтримку, допомогу у вирішенні нагальних потреб. Отож оновлення, творчий пошук взаємні, корисні для всіх.