ДУМКА ПРОФСПІЛОК

Говорили, що скорочень не буде. Але «тиснуть» на людей

Ірина ПОЛІЩУК,
«Урядовий кур’єр»

Ранок буває добрим, а буває не дуже. Так, 16 січня, йдучи на роботу, вже зрозуміла, що день буде насичений подіями. Адже вийшовши з метро на станції «Хрещатик», побачила людей з прапорами Вільної профспілки машиністів України. Вони йшли пікетувати Кабінет Міністрів.

Чим менше потягів, тим менше людей

На пікет зібралося, за даними деяких ЗМІ, 300 учасників, проте, на мій погляд, близько 200. Вже з перших хвилин нашої бесіди з пікетувальниками стає зрозуміло, що проблем на залізниці чимало, принаймні так вважають начальники поїздів, провідники й інші працівники.

— Проблеми назрівали давно, але нині їх накопичилось аж надто багато: незаконно звільняють людей, не подовжуючи з ними контракти; працівникам, у яких були догани, відмовляються подовжувати трудовий контракт, — розповідає Наталія Авраменко, голова комісії з урегулювання трудових спорів Вільної профспілки машиністів України. — Також відмовляються подовжувати контракти з тими, з кого була «знята» догана. Тож ми вийшли вимагати, щоб на Укрзалізниці не було контрактів з працівниками, щоб людям підвищили зарплати, дали змогу нормально працювати. І, звісно, щоб не було скорочень. Вони говорять, що скорочень не буде, але «тиснуть» на людей, а ті не витримують і змушені звільнятися.

Побачивши кореспондента з диктофоном, до бесіди долучилась і колишній начальник поїзда Олена Кравченко. За словами жінки, її незаконно звільнили, тож тепер вона відстоює свої права у суді. Розповіла й про інші проблеми.

— Ще торік ми почали пікетувати біля Мінтрансу, передбачаючи можливі скорочення, — розповідає пані Олена. — Проте тоді наш генеральний директор Володимир Козак пообіцяв, що нікого не скорочуватимуть. Але кількість поїздів зменшують, тож і ми, працівники, теж стаємо не потрібними. Поїзди ж зараз ідуть, як кажуть, битком набиті. А з претензіями — чому відміняють потяги? — люди звертаються до нас, начальників поїздів та провідників.

Без кондиціонерів, але з тарганами

До розмови долучився й провідник Олександр. Прізвище він не назвав, боїться: колеги йому розповідали, що після останніх пікетів звільняли тих, хто «багато говорив». Так-от, Олександр каже, що прийшов під Кабмін перш за все вимагати гідних умов праці, щоб зарплату платили вчасно. Турбує Олександра і досить зношений рухомий склад. Особливо його обурює, що у наш час комп’ютеризації, у XXI сторіччі, ми фактично повертаємось назад і їздимо на потягах ще 1970–1980 років. Хоч їх і реконструювали, проте здебільшого лише зовні. Тому багато вагонів, за великим рахунком, потрібно списати.

Із натовпу «колега» по пікетуванню додає, що влітку не всі кондиціонери в потягах працюють. Їх ніхто не ремонтує, а якщо пасажир поскаржиться, що, мовляв, жарко, то покарають чомусь… провідника. Розказали люди й про тарганів у вагонах.

— Ми даємо заявки, щоб прийшли фахівці і потруїли комах, але ніхто цього не робить, — скаржиться ще один учасник пікету. — А пасажири обурюються: чому таргани в поїзді…

Турбує працівників і відбір бригад для того чи іншого поїзда та напрямку руху.

— Нещодавно Міністерство інфраструктури видало наказ: щоб уникнути корупції, працівників бригад — починаючи від начальника і завершуючи провідником — щотри місяці переводять з одного потяга на інший. Іде так звана ротація бригад. Щоразу в тебе новий напарник і новий напрямок руху, психологічно це дуже важко, — скаржиться провідник Тетяна.

Загалом профспілка висунула 14 пунктів детальних вимог та пропозицій до Укрзалізниці, головними серед яких є: пропозиції щодо захисту прав працівників при формуванні зведеного фінплану залізниць України, збереження кадрового потенціалу, забезпечення гарантії зайнятості працівників, підвищення заробітної плати у галузі, вдосконалення обліку відпрацьованого робочого часу, забезпечення дотримання законодавства про працю у всіх структурних підрозділах залізниць, виділення коштів на забезпечення трудових і соціальних гарантій залізничників у 2013 році тощо.

ДОВІДКА «УК»

Чисельність працівників залізничного транспорту (включаючи державні підприємства, підпорядковані Укрзалізниці) загалом становить  близько 350 тисяч чоловік. На початок минулого року загальна кількість членів профспілки залізничників і транспортних будівельників складала 502,8 тисячі чоловік (в тому числі і пенсіонерів), що становить 96,9% працюючих у галузі.

Пікетувальники сподіваються, що урядовці їх почують. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

«Все добре, прекрасна маркізо?»

ІНША ПОЗИЦІЯ

Керівництво Укрзалізниці каже, що хоче зберегти кадровий потенціал

Інна КОСЯНЧУК,
«Урядовий кур’єр»

Як кажуть, скільки людей, стільки й думок. Однак у цьому випадку думки «розподілилися» по групах людей. Якщо рядові залізничники разом з профспілками кричать «караул», то керівництво Укрзалізниці разом з Міністерством інфраструктури запевняє, що Державна адміністрація залізничного транспорту України виконує всі соціальні зобов’язання перед своїми працівниками, а пікетувальники висувають необ∂рунтовані вимоги.

«Мінінфраструктури та Укрзалізниця наголошують: скорочення чисельності працівників залізничного транспорту не буде. Керівництво Укрзалізниці прагне зберегти кадровий потенціал. З цією метою згідно з умовами Галузевої угоди та Колективних договорів залізниці та підприємства залізничного транспорту фінансуватимуть перепідготовку працівників для оволо?діння іншими професіями, що є необхідним в умовах модернізації галузі та впровадження нових технологій та систем управління. Укрзалізниця продовжує оновлювати рухомий склад у межах своїх можливостей. Також за проектом з держбюджету кошти підуть на продовження будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро у Києві та спорудження шляхопроводів замість залізничних переїздів, за рахунок коштів місцевого бюджету передбачено закупити електропоїзди та рейкові автобуси. Залізничники планують оновити й тяговий рухомий склад, придбати вантажні вагони, колійну техніку та продовжити модернізацію існуючого», — йдеться у повідомленні Мінінфраструктури, розміщеному на «Урядовому порталі».

Мало того. Як повідомили у прес-службі Укрзалізниці, її керівництво ще напередодні пікету, 15 січня, провело п’ятигодинні переговори із лідерами галузевої профспілки. Під головуванням заступника гендиректора Укрзалізниці Олексія Сліпченка відбулося засідання спеціально створеної робочої комісії щодо розгляду і виконання висунутих Профспілкою залізничників і транспортних будівельників України вимог до Укрзалізниці, які вона офіційно надала Державній адміністрації залізничного транспорту України 10 січня 2013 року.

Зокрема, там ішлося й про зарплату. В Укрзалізниці зазначають, що торік середньомісячна заробітна плата зросла на 14,4% порівняно з попереднім роком і становила 3759 гривень. А ще на 15,8% зросте і в цьому році. Підвищуватимуть поквартально — з 1 квітня, 1 липня та 1 жовтня, загалом рівень зарплати має становити 4322 грн. У прес-службі Укрзалізниці «Урядовому кур’єру» розповіли, що це підвищення не пов’язане з пікетами — воно закладене у проекті зведеного фінансового плану залізниць України, який має затверджуватися Кабміном.

Проаналізувавши можливості для підвищення годинних тарифних ставок та посадових окладів працівників галузі, фахівці Укр?залізниці зазначили, що проектом зведеного фінансового плану залізниць України, який повинен затверджуватись Кабінетом Міністрів, пропонується підвищення заробітної плати на 15,8%. Це при тому, йдеться у повідомленні Укрзалізниці, що основні макропоказники на плановий рік, які затверджені постановою КМУ, передбачають зростання середньомісячної заробітної плати номінальної, скоригованої на індекс споживчих цін лише на 3,3%. Подальше підвищення зарплати (збільшення фонду заробітної плати) планується одночасно з підвищенням продуктивності праці, скороченням експлуатаційних витрат, відповідним збільшенням дохідної бази, а значить і фонду оплати праці.

Також Укрзалізниця наголошує, що в ході засідання ради комісії були напрацьовані узгоджені рішення із урегулювання проблемних питань соціально-економічного розвитку залізничної галузі і що сторони дійшли порозуміння в переважній більшості розглянутих питань.

Однак, вочевидь, це профспілкових лідерів і рядових залізничників не задовольнило, якщо вони наступного дня таки вдалися до пікетування.

Від редакції. Як бачимо, думки й позиції в цьому випадку, причому цілком прогнозовано, розділилися. В Укрзалізниці вважають, що все нормально і йде, як мовиться, за планом. Тим часом Профспілка залізничників і транспортних будівельників України звернулася до Кабінету Міністрів з вимогами щодо державної підтримки залізничного транспорту і вимагає перегляду тарифів на залізничні перевезення. Отож коли вдасться досягти консенсусу у питаннях, порушених профспілками, поки що не відомо. «Урядовий кур’єр» і надалі триматиме в своєму полі зору цю тему. А поки що будемо сподіватися, що ці протистояння не вплинуть на якість обслуговування пасажирів поїздів.

Від редакції. Як бачимо, думки й позиції в цьому випадку, причому цілком прогнозовано, розділилися. В Укрзалізниці вважають, що все нормально і йде, як мовиться, за планом. Тим часом Профспілка залізничників і транспортних будівельників України звернулася до Кабінету Міністрів з вимогами щодо державної підтримки залізничного транспорту і вимагає перегляду тарифів на залізничні перевезення. Отож коли вдасться досягти консенсусу у питаннях, порушених профспілками, поки що не відомо. «Урядовий кур’єр» і надалі триматиме в своєму полі зору цю тему. А поки що будемо сподіватися, що ці протистояння не вплинуть на якість обслуговування пасажирів поїздів.