Голова Національної
експертної комісії України
з питань захисту суспільної моралі
Василь КОСТИЦЬКИЙ

Бути справжнім педагогом дано не кожному — лише люди з великим серцем і відкритою душею обирають цей фах і на все життя закохуються в нього. Втім, у школі і вчителі, й учні,  їхні батьки стикаються з безліччю спірних моментів. Так, каменем спотикання може стати не лише зухвала поведінка школяра, а й стіна нерозуміння від педагога, неправильна оцінка знань учнів  тощо.

Тож фахівці Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі розробили «Етичний кодекс учителя», який сьогодні представлено на громадське обговорення. Про найбільш суперечливі моменти майбутнього документа розповідає очільник експертної комісії Василь Костицький.

 — Василю Васильовичу, чому виникла ідея створення такого кодексу?

— Очевидно, в суспільстві назріла потреба привернути увагу до статусу вчителя. Ідея розробки проекту «Етичного кодексу українського вчителя» виникла ще наприкінці 2008 року — саме громадськість запропонувала порушити питання про етичні стандарти професійного середовища. 

Постановка ідеї зумовлена й тим, що з одного боку падає соціальний престиж вчителя. З іншого — в нас на систему освіти покладають виховні функції, а в Європі переконані, що школа має дати освіту, а вихованням займаються тільки батьки.

Також спостерігаються негативні тенденції в дитячому середовищі: поширюються насильство, дитячий алкоголізм, СНІД  тощо. Тому вкрай потрібно говорити про етичні стандарти взаємин вчителя і учнів, учителів між собою, вчителів і керівництва навчальних закладів, вчительської громади і суспільства. 

 — Деякі педагоги вже зазначають, що кодекс містить вельми  суперечливі питання…

— Їх кілька. Не всім сподобалось, що вчитель не може втручатися в приватне життя учня. Як тоді бути? Чи може педагог спілкуватися з батьками? Звичайно, може. Дискусію викликала й пропозиція, що вчитель у спілкуванні з учнями має берегти професійну гідність своїх колег, не може обговорювати професійні й інші якості вчителів з учнями. А також стало суперечливим питання про механізм контролю за виконанням кодексу. Окремі учасники обговорення пропонували створити для цього комісії з питань педагогічної етики.

Втім, ми вбачали, що кодекс — не лише набір етичних стандартів для вчителів, а й своєрідна парасолька, захист для самого педагога. Скажімо, за статтею 41 Кодексу законів України про працю,  передбачена можливість звільнення працівника, який виконує виховні функції, за скоєння аморального вчинку. Втім, немає чіткого пояснення, що саме можна вважати аморальним. Відповідь на це дає кодекс українського вчителя. Тож маючи такі етичні стандарти, вчитель буде захищений від подібного звинувачення.

— Не секрет, що значна частина педагогів змушена заробляти додаткову копійчину репетиторством — наскільки це етично?

— У кодексі прописано, що репетиторством вчителеві можна займатися, але не з тими учнями, яких він навчає у своєму класі, — це неетично. Заробляти кошти —  право педагога, додаткові уроки можна проводити за цивільно-правовою угодою.

— У ст. 14 сказано, що «пияцтво і тютюнопаління несумісні з професією вчителя». Невже всім педагогам доведеться викинути цигарки?

— Педагог не тільки навчає дітей, а й виховує їх на власному прикладі: і  своїм зовнішнім виглядом, і манерою поведінки. А діти схильні до засвоєння і відтворення побаченого. Часто навіть на підсвідомому рівні. Тим паче проблема тютюнопаління сьогодні дуже гостро постає в усьому суспільстві, тому цілком логічно заборонити куріння вчителям у громадських місцях. Адже не може вчитель курити і споживати алкоголь на очах у дітей.

 — Де гарантія, що всі вчителі кинуться виконувати всі норми цього кодексу?

— Якщо запровадити жорсткий контроль за дотриманням цих стандартів, фактично створимо громадську поліцію. Ми проти цього. Головне — задекларувати факти етичних стандартів для вчителів і суспільства. Громадське регулювання все-таки дасть належний ефект. Усі нюанси треба залагоджувати коректно і цивілізовано.

 — Як саме кодекс може підвищити соціальний престиж учителя?

— Пробуємо зліпити модель ідеального вчителя, якого треба шанувати. Тобто завдяки цьому документу ми вказуємо на значущість професії вчителя в суспільстві.

 Інна КОВАЛІВ,
«Урядовий кур’єр»

 ДОСЬЄ "УК"

Василь КОСТИЦЬКИЙ. Народився 20 червня 1956 р. у с. Заріччя Надвірнянського району Івано-Франківської обл. Доктор юридичних наук, професор, заслужений юрист України.