Венчурний фонд — це інвестфонд, орієнтований на роботу з інноваційними підприємствами та проектами (так званими стартапами). Він здійснює інвестиції в цінні папери або частки підприємств із високим ступенем ризику в очікуванні надзвичайно високого прибутку. Зазвичай лише 20—30% таких проектів успішні. До класичного венчурного інвестування зараховують інвестиції в інновації й прямі інвестиції (придбання пакетів акцій підприємств).

Без залучення  ресурсів  на податки

Проте більшість венчурних проектів в Україні не інноваційні. Переважно це схемні проекти (будівельні).  Спостерігається тенденція, коли отримані від них прибутки компанії вкладають в інновації. Ще один позитив їхньої діяльності  — повернення українських грошей з офшорів: через «венчури» держава створила  привабливий механізм інвестування, коли їхнє оподаткування здійснюється під час виходу із проекту. До закриття фонду кошти, отримані від реалізації одного проекту, можна реінвестувати в інший без залучення грошових ресурсів на податки.

За оцінкою експертів Української асоціації інвестиційного бізнесу, активи венчурних та фондів прямих інвестицій становлять в Україні 220 мільярдів гривень, і ці фонди кредитують реальний сектор на суму 150 мільярдів гривень. Згідно з Угодою про асоціацію між Україною та ЄС, на вітчизняному ринку необхідно імплементувати директиву №2009/65/ЄС Європейського парламенту та Ради Європи від 13 липня 2009 року про узгодження законів, підзаконних та адміністративних положень, що стосуються інститутів спільного (колективного) інвестування в цінні папери, що підлягають обігу. Однак ця директива стосується лише 2,3% українських інвестфондів, так як переважна частина інших — венчурні та фонди прямих інвестицій (альтернативні фонди за європейською класифікацією), підпадають під норми директиви ЄС AIFMD, і тому не повинні виконувати регуляторні норми зазначеного документа.

Аналог інвестфондів групи UCITS в Україні — відкриті інвестфонди, а фондів групи AIF — інтервальні, закриті та венчурні. За даними Української асоціації інвестиційного бізнесу, на кінець вересня цього року співвідношення кількості фондів UCITS та AIF у ЄС дорівнювало 52,7% та 47,3%.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку домовилася з Українською асоціацією інвестиційного бізнесу про те, що з другого півріччя наступного року (до імплементації євродиректив) здійснить розподіл регулювання щодо інвестфондів, які працюють із публічними грошима (гроші фізосіб), і тих, які обслуговують бізнес (фондів венчурних та прямих інвестицій). Про це під час круглого столу у Києві «Досвід ЄС у регулюванні фондів прямого та венчурного інвестування та можливості його використання в Україні» повідомив член Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Дмитро Тарабакін.

Орієнтація — Захід

Зокрема, один із бар’єрів для венчурних та фондів прямих інвестицій в Україні — перепони під час інвестування у статутні фонди банківських установ.

«Спостерігаємо парадокс: з одного боку Нацбанк вимагає збільшення капіталу банківських установ, а з іншого — не дає розвиватися відповідним механізмам залучення коштів. Тому доцільно розглянути питання щодо можливості придбання інвестфондами великих пакетів акцій комерційних банків, яких вони позбавлені. Комісія має орієнтуватися на європейський досвід, де інвестфонди виступають як великі акціонери багатьох банків. У світовій практиці не знайдете жодного банку або страхового холдингу із ТОП-100 за обсягом капіталізації, у яких немає великих акціонерів інвестфондів», — зазначає експерт Українського товариства фінансових аналітиків Віталій Шапран.

«Не сумніваюся в успіху справжніх венчурних фондів і фондів прямого інвестування тому, що це виключно приваблива організаційно-правова форма, особливо для реінвестування. Зростання економіки, яке передбачають у наступному році, потребуватиме і значних інвестицій. У період до трьох років побачимо збільшення числа таких фондів та зростання обсягів їхніх капіталовкладень», — вважає незалежний експерт Віктор Федоров.

 Сподіватимемося, що пізніше отримаємо і позитивний результат цих інвестицій для економіки та інвесторів.