На цьому місці смертельні рани  настільки свіжі, що, здається, і повітря, і сніг просякнуті кров’ю. Тут усе нагадує про трагедію, яка сталася серед білого дня. Коли о 14.40 пасажири сідали в салон маршрутки, яка вирушала із села Ганнівка-Вирівська до обласного центру, ніхто не міг подумати, що для багатьох із них це буде остання поїздка в житті. Ті ж, хто вижив після того, як потяг навпіл перерізав автобус, зазнали страшного потрясіння, яке навряд чи колись забудуть.

Через 10 хвилин подорожі «Богдан» дістався залізничного переїзду на відкритій рівнині, який хоч і не обладнано шлагбаумом, однак червоний  світлофор у цей час справно блимав. Ті водії, які зупинилися біля залізничного полотна з протилежного боку, бачили, як до колії стрімко наближалася маршрутка з пасажирами.  І не тільки бачили, а й вжахнулися, коли помітили, що водій не тільки не загальмував перед рейками, а ще й додав газу. Навіть їхні застережливі вигуки, крики пасажирів у салоні й пронизливий гудок потяга сполученням Харків — Ворожба, що мчав на швидкості до кінцевої зупинки, не подіяли.

Хроніка чорного зіткнення

Як стверджують очевидці, за якісь секунди неймовірний скрегіт гальм поїзда (з-під коліс летіли іскри) змішався зі страшним ударом, який прийшовся на задню частину автобуса. Його буквально розчавило. Передню частину локомотив проволочив метрів із 60, а задню — понад 300.

Шансів уціліти для пасажирів було значно менше, ніж потрапити у смертельні жорна. Загинули 12 пасажирів, серед яких 14-річний підліток, який поспішав у Суми на тренування, а також четверо вчителів Біланівської ЗОШ (вони мешкали у навколишніх селах Вири, Коршачина та в районному центрі Білопіллі, а на роботу їздили в сільську школу).

Станом на ранок вчорашнього дня шестеро постраждалих  пасажирів, серед яких один

15-річний учень, перебувають у лікарнях обласного центру. Медики по-різному оцінюють їхній стан, хоч є надії на одужання.

Найменше постраждав… водій (утім, хай береже нас доля від такого талану). За розповідями очевидців, після того, що сталося, він бігав у самих шкарпетках вздовж залізниці і з жахом дивився на місиво, яке утворилося після смертельного зіткнення. Невідомо, як би повелися з 27-річним чоловіком родичі пасажирів, які прибули на місце аварії, якби не правоохоронці. Вони швидко забрали водія — саме він повинен допомогти з’ясувати причини того, що сталося.  

До місця трагедії потяг заходив, круто повертаючи. Фото з сайту sai.gov.ua

Хто винен?

Однак уже зараз можна стверджувати: до трагедії призвело грубе нехтування водієм правилами дорожнього руху, зокрема перетину залізничних переїздів. Про це повідомили відомства, які розслідують ДТП. За повідомленням прес-секретаря Сумської обласної прокуратури Олексія Дерев’янка, саме водій маршрутки проігнорував застережні сигнали світлофора, тож йому доведеться відповідати за скоєне.

Для з’ясування причин і обставин ДТП створено урядову комісію, яку очолив віце-прем’єр-міністр Олександр Вілкул. Він одразу ж прилетів до місця події й провів екстрене засідання за участю представників обласної та районної влади, ДСНС, правоохоронців, медиків, соціальних служб тощо.  Перервав службове відрядження до Києва голова Сумської ОДА Ігор Яговдик.

Справжній шок переживають не тільки родичі й знайомі загиблих. Голова Вирівської сільської ради Світлана Шкурат каже, що місцеві селяни не можуть повірити в те, що сталося. Адже цей залізничний переїзд не має поганої слави, і його роками проїжджають тисячі водіїв.

Так, він не облаштований шлагбаумом, але ж справно працює світлофор. Видимість теж не викликає занепокоєння чи незручностей. Та й 15 година — далеко не вечір і навіть не сутінки. Тобто річ не в погодних умовах чи в чомусь іншому. Хоч остаточну крапку поставить слідство, у подібних випадках мимоволі виникає запитання:

Що робити?

Залишивши за дужками так званий людський чинник, який однозначно є визначальним і стрижневим, не можна не згадати низку подібних трагедій, що зі страшною періодичністю стаються в Україні й не тільки.

З-поміж них — ДТП поблизу міста Марганець Дніпропетровської області, яка 12 жовтня 2010 року забрала 45 людських життів.

Пригадується, тоді всі заговорили про необхідність посилення практичної уваги до залізничних переїздів. Було публічно задекларовано створення окремої програми з облаштування мостів і шляхопроводів, які б мінімізували  небезпеку. Ціна такої програми — близько 2 мільярдів гривень. Але про неї принаймні  до 4 лютого цього року майже не згадували, бо про ту трагедію, напевно, забули. Але, виявилося, до пори до часу.

А між іншим, нині кожен четвертий залізничний переїзд в Україні (за даними ДАІ, всього їх майже 7,5 тисячі) перебуває в незадовільному стані. Десь не працюють світлофори, в інших місцях обмежено видимість, ще десь бракує освітлення чи звукового попередження. І де гарантія, що більше не знайдеться гаряча водійська голова (точніше, безголовий водій), який розпочне смертельні гонки саме з потягом? 

Та й покарання за такі трюки залишаються поблажливими. Штраф у розмірі до восьми неоподатковуваних мінімумів — це як укус комара для товстошкірого. Скажімо, в сусідній Білорусі за схожі порушення вилучають водійські права, у Великобританії штраф сягає еквіваленту 9 тисяч гривень. І це попри те, що британці обладнали переїзди всім чим можна: камерами відеоспостереження, телефонним зв’язком, а також традиційними світлофорами чи шлагбаумами.

То чи не задосить страшних попереджень, аби таки взятися за розв’язання цього болючого і вразливого питання і поставити (в прямому сенсі) шлагбауми перед небезпекою?

А тим часом 5 лютого на Сумщині оголошено днем жалоби. Жалобні стрічки нагадали про горе, що ввійшло в домівки 12 родин. Окрім висловленого співчуття, влада запевнила, що сім’ї загиблих і постраждалих не залишаться на самоті із трагедією і проблемами. Тож віримо і сподіваємося: лихо більше не повториться.

Злощасний переїзд був обладнаний за правилами, світлофор працював

ЖАЛОБА

Президент Віктор Янукович висловив співчуття сім’ям загиблих внаслідок ДТП у Сумській області.

Глава держави дав завдання уряду й зокрема віце-прем’єр-міністру Олександрові Вілкулу, голові Державної служби з надзвичайних ситуацій Михайлові Болотських з’ясувати причини трагедії, забезпечити постраждалих усім необхідним та надати допомогу сім’ям загиблих. Президент також доручив вжити заходів для запобігання подібним аваріям у майбутньому.

У свою чергу перший віце-прем’єр-міністр Сергій Арбузов від імені уряду висловив співчуття у зв’язку з дорожньо-транспортною пригодою на Сумщині, що призвела до людських жертв. Він запевнив: уряд зробить все необхідне для з’ясування причин трагедії, а також надасть всебічну допомогу сім’ям загиблих і потерпілим.

ОФІЦІЙНО

Уряд виділив по 100 тисяч сім’ям загиблих

Уряд виділив Сумській облдержадміністрації з резервного фонду державного бюджету по 100 тисяч гривень кожній сім’ї загиблих та по 50 тисяч гривень кожному постраждалому під час аварії в Сумах. Таке рішення було прийнято вчора під час засідання Кабінету Міністрів.

Всі постраждалі отримують необхідну медичну допомогу, п’ятеро постраждалих жінок проходять лікування у Сумській обласній лікарні. Ще один з постраждалих — 15-річний хлопець — на лікуванні в дитячй обласнй лікарні. Наразі його стан задовільний.

За інформацією управління ДСНС в Сумській області, під час аварії у маршрутному автобусі було 19 людей (18 пасажирів і 1 водій), а в поїзді – 163 людини. Пасажири поїзда не постраждали. Всі вони були перевезені до Ворожби іншим електропоїздом. За даними керівництва Південної залізниці, з боку машиніста електропоїзда порушень не виявлено. Машиніст почав екстрене гальмування відповідно до ситуації за 50 метрів.

За заявою прокуратури Сумської області попередня версія причин аварії полягає в тому, що водій маршрутки не зупинився на попереджувальний звуковий та світловий сигнал семафора.

ТРИ РОКИ ТОМУ

У Марганці замість переїзду — шляхопровід

Наталія БІЛОВИЦЬКА,
«Урядовий кур’єр»

На Дніпропетровщині на залізничному переїзді в Марганці 12 жовтня 2010 року сталася схожа аварія. Автобус «Еталон» поїхав на червоне світло і зіткнувся з маневровим локомотивом. В автобусі, крім водія, перебували 53 пасажири. В результаті ДТП загинуло 46 чоловік, у тому числі й водій, семеро отримали травми.

Сумнозвісний  переїзд закрили. Натомість ДП «Придніпровська залізниця» побудувало шляхопровід. Об’єкт, який відкрився влітку 2011 року, обійшовся залізниці приблизно у 25 мільйонів гривень.

 Постраждалим в аварії та родинам загиблих із державного бюджету виплатили по 100 тисяч гривень, з обласної казни вони отримали 265 тисяч гривень. Також надходила допомога людям від добродійників: на благодійний рахунок Марганецького управління праці та соціального захисту населення для матеріальної допомоги постраждалим у ДТП надійшло понад 2,2 мільйона гривень. Пенсійний фонд виділив майже 60 тисяч гривень на поховання 31 пенсіонера та призначив щомісячні пенсії за втрату годувальника —  від 723 гривень до 1465.

Як розповіла «УК» заступник міського голови Марганця Олена Медяник, постраждалі, які надали витратні документи, отримали відшкодування і від страхової компанії. Щорічне лікування від управління праці та соцзахисту одержує постраждала молода жінка, яка стала інвалідом-спінальником.

Після катастрофи центральну міську лікарню Марганця реконструювали і перетворили на сучасний медичний центр. Кошторисна вартість реконструкції становила понад 24,5 мільйона гривень, з яких 22 мільйони на капітальний ремонт лікарні витратила Придніпровська залізниця. Решта коштів — з обласного бюджету та від благодійників.

Власника автобуса, водій якого спровокував це ДТП, було засуджено до 5 років позбавлення волі і позбавлення права на перевезення людей протягом 2 років. Слідство з’ясувало, що водій працював без оформлення трудових відносин, не пройшов спеціального навчання й інструктажу, що його вже позбавляли прав на перевезення. Крім того, останній медогляд водій проходив ще 2004 року.