НОРМОТВОРЧІСТЬ

«Урядовий кур’єр» дослідив, хто боїться заборони вказувати у рекламі ціни у валюті

Рекламі, яка пропонує товари та послуги в іноземних валютах, у нашій країні не бути!? 8 листопада Верховна Рада скерувала на підпис Президентові Закон «Про внесення зміни до статті 8 Закону України «Про рекламу» щодо встановлення заборони зазначення ціни товарів, робіт та послуг не в грошовій одиниці України.

Хто вітає таку нову норму? Як ці нововведення позначаться на різних видах бізнесу та пересічних українцях? «УК» провів своє невеличке розслідування, яке виявилося вельми цікавим.

Задля стабільності гривні

Звісно, що такі нововведення вітає керівництво Нацбанку. Як повідомив директор юридичного департаменту НБУ Віктор Новіков, закон сприяє посиленню стабільності національної валюти, дедоларизації економіки, і як наслідок — створенню умов для проведення ефективної грошово-кредитної політики та забезпеченню умов для економічного зростання. Юрист центробанку посилається на інший Закон — «Про ціни та ціноутворення», який вже давно чинний і виконувати його повинні всі. «Цим документом ціни на товари, які призначені для реалізації на внутрішньому ринку, встановлюються виключно у гривнях, якщо інше не передбачено міжнародними угодами, ратифікованими Україною, та постановами Кабміну. Крім того, відповідальність за порушення порядку формування, встановлення та застосування цін регламентується п. 2 статті 165 Кодексу про адміністративні правопорушення», — додає він.

Так, можна зробити висновок, що зміни до Закону «Про рекламу» лише «підсилили» відповідальність і підприємств, які інформують потенційних покупців щодо цін у валюті, і компаній, які виробляють та розміщують таку рекламу на телебаченні, радіо, у пресі, на білбордах та в Інтернеті.

Саму ж відповідальність за порушення законодавства про рекламу встановлено  статтею 27 Закону «Про рекламу». Відповідно до неї, особа, винна у таких порушеннях, несе дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.

Ціна квадратного метра має бути у гривнях. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Туркомпанії вітають, автоімпортери  шоковані

Тепер щодо практичних наслідків нововведень. По-перше, цей закон напряму торкнеться будівельної і туристичної галузей, а також ринку нерухомості. Адже саме вони частенько практикують написання цінників на свої товари та послуги в іноземних валютах (переважно в доларах США).

Представники туріндустрії не надто переймаються переведенням цін на путівки з євро та доларів у рідні гривні. Як зауважують у туркомпанії «Гамалія», це не проблема: якщо живемо в Україні, то й використовувати для реклами та продажу своїх послуг маємо лише гривні. Так вважають й інші туркомпанії.

Між тим, як зазначає директор із продажу та маркетингу компанії TUI Ukraine Тарас Демура, ціни на переліт, проживання, харчування та екскурсії різні турпартнери можуть виставляти у різних валютах, тому їх просто необхідно призвести до єдиної одиниці — інакше клієнт заплутається.

Однак треба мати на увазі й те, що ціни на путівки під час переведення їх з іноземних валют вимальовуються далеко не сотнями тисяч гривень, як це відбуватиметься, приміром, на ринку нерухомості та авторинку.

Тому, приміром, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко вважає, що така суто гривнева реклама автівок у підсумку обернеться для компаній зовсім іншими санкціями.

«Наприклад, автодилери дадуть рекламу продажу автівки, яка на той день коштуватиме 105 тис. грн, а через невеликий проміжок часу (завдяки падінню курсу гривні щодо валют), її вартість вже буде 110 тис. грн. Так, нас можуть звинуватити у недобросовісній рекламі. А часто її змінювати, звісно, ніхто не буде — це надто дорого. Я просто впевнений у тому, що, якщо закон набере чинності, імпортери і дилери взагалі відмовлятимуться від реклами», — зазначає він.

О. Назаренко вважає, що цей документ має на меті одне: знайти черговий шлях, спрямований на боротьбу з девальвацією гривні.

Прив’язка до валют лише для зручності

За суттю, згоден із цією думкою і президент Асоціації фахівців з нерухомості (ріелторів) України Сергій Злидень, який додає, що, якщо курс гривні щодо валют буде нестабільним, то продавець житла фактично вказуватиме подвійну ціну. «Одна з них буде у гривнях, інша — у доларах або зазначатиметься курс НБУ чи ринковий. Це буде вакханалія. Розумію, що ми повинні боротися із валютизацією країни, але не слід забувати: живемо у державі, де нестійка національна грошова одиниця. Тому і прив’язуємо  ціну нерухомості, яка є надто високою, до стійких валют. І робимо це лише задля зручності обрахунків», — додає він.

Із цим важко не погодитися, адже багато з нас купує і продає житло. Але слід зробити уточнення, що С. Злидень має на увазі лише житло на вторинному ринку. А на первинному нині зовсім інша ситуація. Він поступово за кілька років перейшов із доларів на гривні і, як зазначають будівельники і компанії, що продають нове житло, жодних незручностей із цим немає. Адже люди поступово звикли до цього. Можливо, що з часом такі психологічні метаморфози стануться  і з вторинним ринком.

Щодо того, що уряд так намагається підтримати національну валюту, то в цьому, як кажуть, нічого поганого немає. Прем’єр-міністр Микола Азаров неодноразово заявляв, що долар не повинен ходити в нашій країні як засіб розрахунків, бо, сплачуючи за покупки та послуги іноземною валютою, ми послаблюємо свою національну.