ПРЯМА ЛІНІЯ

На запитання читачів «Урядового кур’єра» відповів головний інженер головного пасажирського господарства Укрзалізниці Євген Дихне

Євген ДИХНЕ: «Іменні квитки перекриють кисень перекупникам»

Чим викликана необхідність запровадження іменних квитків? Як і де у пасажирів мають перевіряти документи, що посвідчують особу? Що таке електронні квитки та як і коли ними можна скористатися? На ці та багато інших запитань додзвонювачів на пряму телефонну лінію відповів гість редакції — головний інженер головного пасажирського господарства Укрзалізниці Євген ДИХНЕ. 

 

Від персоніфікованого —до електронного

 Тетяна РОМАНЕНКО,
м. Бориспіль:

— Я придбала квиток задовго до нововведення. Звісно, у нього не вписане моє прізвище. Їхатиму в середині квітня, тобто вже тоді, коли діятимуть іменні квитки. Чи не матиму проблем з посадкою у поїзд?

— Жодних проблем з посадкою у вас не буде. Усі, хто придбав квитки до зазначеної дати, не мають показувати провідникові документи, що посвідчують особу. Пасажирові не доведеться нікому нічого доводити, адже на проїзному документі зазначено дату його придбання, і провідник не вимагатиме посвідчення у того, хто придбав квиток до 6 квітня.

 Юрій ЛИТВИН,
м. Сміла:

— Оскільки купувати квиток можна без документа, то чи пасажири не вигадуватимуть усіляких історій щодо того, замість кого ідуть?

— Укрзалізниця не вбачає у нововведенні якихось незручностей. Адже право на проїзд матимуть лише ті пасажири, у кого в квитку і в документі, що посвідчує особу, буде одне й те саме прізвище та ім’я.

 Тетяна Полюшко,
м. Луцьк: 

— Чому ініціатори нововведення не подумали, що створюють незручності пасажирові? Віднині він повсюди має возити із собою паспорт.

— Річ у тім, що іменні квитки введено лише на поїзди далекого сполучення. Вирушаючи у неблизьку мандрівку, пасажир і так бере із собою документ, який посвідчує особу, — для власної ж безпеки. Не обов’язково це має бути паспорт. Перелік документів, які можна пред’являти провідникові, широкий.

 Віктор Максимчук,
м. Житомир:

— Чи можна купувати квитки комусь? Приміром, знайомим чи родичам.

— Іменні квитки може купити будь-хто і для будь-кого, адже під час придбання жодні документи не потрібні, за винятком пільгових проїзних документів і дитячих. Головне — правильно назвати прізвище майбутнього пасажира, який, сідаючи в поїзд, має підтвердити своє право на проїзд документом, що посвідчує особу.

Нагадаю, що квитки на поїзди далекого сполучення продаються за 45 діб до поїздки.

Віктор Левчук,
м. Ромни:

— Трапляється, що касирові та пасажиру не дуже добре чути один одного через переговорні пристрої. Тепер, мабуть, варто їх перевірити, адже треба дослухатися до прізвищ, щоб не зробити помилку під час написання?

— Звісно, прецеденти можуть бути різні. Зокрема й написання прізвищ та імен із помилками. Саме тому наші правила передбачають допуск трьох описок чи помилок. Пасажир, який не помітив їх вчасно, не залишиться на пероні.

Щодо технічних засобів, через які спілкується касир із пасажиром, то вони в робочому стані. Якщо будуть якісь нарікання, відповідні служби все відремонтують. Звісно, хотілося б бачити нашого касира в офісі за столом із пасажиром, як це прийнято в авіакомпаніях. Однак за нинішньої завантаженості наших кас це просто неможливо. Коли люди масово купуватимуть квитки не лише в касах, а й в автоматах самообслуговування та через Інтернет або поштові відділення (це вже нині доступно), коли зменшиться навантаження на касира, може, ми створимо комфортніші умови в касах.

Звірила: прізвище та ім’я вписали правильно. Фото УНIAН

Степан Триліс,
м. Полтава:

— Чи можливі збої в системі продажу після впровадження іменних квитків?

— Не думаю, що вони виникнуть. Наша електронна система побудована з урахуванням того, що у квиток вписують ім’я та прізвище. Це робили й раніше — за бажанням пасажира. Звісно, на касирів буде більше навантаження, трішки довше триватиме оформлення проїзного документа. Що ж до технічного забезпечення, то жодних проблем не бачу.

Ганна Сніжко,
м. Шостка

— Свого часу іменні квитки вже вводили, а потім відмовилися. Була причина, яка змусила знову повернутися до цього?

— Залізничники зацікавлені, щоб послуга для пасажира була доступною, щоб на квитках не наживалися перекупники, а для охочих їхати була достатня кількість місць. Але ми враховуємо і бажання пасажирів оперативно купувати проїзні документи дистанційно, адже сучасні комунікації дають змогу це робити, і ми бачимо, наскільки зростає відсоток продажу залізничних квитків через Інтернет.

У перспективі хочемо запровадити електронні квитки. А це означатиме, що, купивши квиток через Інтернет, пасажир ітиме до потяга, оминувши касу. Скажімо, у своєму смартфоні він показує провідникові придбаний електронний квиток чи пред’являє паперову роздруківку на принтері посадкового документа з відповідним кодом. Провідник за допомогою зчитувального пристрою зможе його перевірити. У всіх квитках, придбаних через Інтернет, уже зараз вказується ім’я та прізвище пасажира, що є одним із засобів його ідентифікації. Неможливо запроваджувати електронні квитки без імені та прізвища пасажира, адже як підтвердити факт придбання під час посадки у поїзд?

— Коли така система запрацює?

— Ця технологія продажу в тестовому режимі з 5 лютого діє на поїзди Інтерсіті+. Схема така: пасажир підходить до провідника чи стюарда поїзда Інтерсіті+ з роздруківкою придбаного через Інтернет квитка. У стюарда є мобільний термінал контролю документів — зчитувальний пристрій з усією інформацією онлайн про продаж квитків, і цього досить, щоб ідентифікувати пасажира. Сподіваємося, що вже цього року поширимо цю технологію на всі пасажирські поїзди далекого сполучення.

Сергій Степанович,
м. Одеса:

— Але ж нині роздруківку бланку-замовлення придбаного через Інтернет проїзного документа потрібно обмінювати у касі на залізничний квиток.

— Цю технологію ми не називаємо електронним квитком. Це придбання проїзного документа через Інтернет. Електронний квиток — це не бланк замовлення, а посадковий документ, з яким ви маєте право заходити у поїзд, і цим правом уже користуються пасажири Інтерсіті+ .

Руслан Гуменюк,
м. Тернопіль:

— У мене друзі за кордоном. Раніше я їм часто купував залізничні квитки. Чи зможу нині купувати іменні? Які документи їм потрібні будуть під час посадки у поїзд? І чи можна оформити два квитки на одне прізвище без зазначення імені?

— Почну з останнього: ні. Ім’я вказувати обов’язково. Це стосується всіх (наших громадян, закордонних гостей). Що ж до документів, які посвідчують особу, то в іноземців обов’язково є паспорт, інакше вони б не перетнули кордон.

— А якщо у квиток прізвище вписано неправильно і пасажир вчасно це не виявив, що тоді робити?

— Оскільки в касі не вимагають жодних документів, що посвідчують особу, такі випадки можливі. Тому під час написання допускається три помилки.

 Анна Шикан,
м. Львів:

— Чи можна замінити свідоцтво про народження дитини нотаріально завіреною копією?

— Жодні копії не годяться. Бо якщо йти таким шляхом, то треба визнавати й нотаріально завірені інші документи, зокрема й ті, що посвідчують пільги. А це вже прямий шлях до різних зловживань, які обернуться збитками для залізниці.

Про все потроху

Олена Захаренко, 
м. Вінниця:

— Чому немає різниці у ціні квитка на верхню та нижню полиці? Це ж колись  анонсували. Натомість Укрзалізниця пропонує купувати квитки на 15% дешевше за 45 діб і на 15% дорожче у день відправлення. Але ж у людини, що придбала квиток задовго до відправлення, можуть змінитися плани і доведеться квиток повертати. Натомість у будь-кого може виникнути потреба негайно кудись виїхати, приміром на похорони.

— Технологія  продажу квитків за різною ціною на верхні та нижні полиці потребує серйозних програмних доопрацювань. Коли вона буде впроваджена, пасажирів попередньо проінформуємо.

Продаж на 15% дешевше за 45 діб і на 15% дорожче у день відправлення — це акція, яку проводить Українська швидкісна компанія, у підпорядкуванні якої лише поїзди Інтерсіті+. Тобто це не загальна практика. Що стосується придбання квитка в останній день, то іменні квитки для того і вводять, щоб їх не розкупили спекулянти і вони залишилися для тих, кому потрібні.

Давно існує неписане правило для тих, хто їде на похорон: потрібно звертатися до чергового по вокзалу, маючи при собі телеграму, і вн допоможе придбати квиток у потрібному напрямку.

Катерина Задорожна,
м. Херсон:

— Чи є якісь окремі правила повернення квитків у тому разі, коли поїзд не вирушить з вини Укрзалізниці? Приміром, під час недавніх снігопадів.

— Справді, під час березневого снігопаду і хуртовини люди масово повертали квитки, їм повернено повну вартість. Це передбачено правилами, якщо пасажири не можуть скористатися правом на поїздку з вини залізниці. Траплялося, що замість поїздів Інтерсіті+ залучали до перевезень поїзди іншої категорії, тоді пасажирам повертали різницю вартості квитків.

Оксана Карпенко,м. Київ:

— Я студентка. Мушу чи не щотижня користуватися послугами Укрзалізниці. По-перше, дякую за те, що повернули нічний потяг Київ — Миколаїв. Стало дуже зручно їздити, але хотілося б ще й розширення послуг. Приміром, чи не планують обладнати такі потяги можливістю підзарядки ноутбуків?

— Оскільки більшість пасажирських вагонів мають застарілу конструкцію через давній термін їхньої побудови, то впровадити в них новітні послуги складно. Річ у тім, що 20—30 років тому ні ноутбуків, ні потреби їх підзарядки не було, тож конструкція тодішніх вагонів цього не передбачала. Але ви можете звернутися до провідника, і я ще не чув, що комусь відмовили. У новому рухомому складі, який закуповуємо, є весь спектр сучасних послуг.

 Наталія Неждан,
м. Ужгород:

— У деяких напрямках немає прямих поїздів, треба їхати із пересадкою. Чому так?

— Поїздка з пересадкою на далекі відстані — це європейський і світовий досвід перевезення пасажирів залізничним транспортом. Рік у рік залізниці мають збитки від пасажирських перевезень, тому пряме сполучення на далекі відстані намагаємося зберегти між тими містами, де найбільший пасажиропотік. Складно забезпечити далекі перевезення на напрямках, де цей потік незначний.

 Петро Здибель,
м. Дніпропетровськ:

— Чи планується у поїздах Інтерсіті+ зниження тарифів на квитки?

— Тарифи на ці поїзди регулює окрема компанія і узгоджує з Мінінфраструктури. Не можу відповісти, наскільки рентабельно  працює це новостворене підприємство. Але з огляду на завантаженість їхніх поїздів гадаю, вони ще далекі від такої рентабельності, яка дала б змогу знижувати ціни.

«Пряму лінію» підготувала і провела
Лариса ДАЦЮК,

«Урядовий кур’єр» 

ДОСЬЄ «УК»

Євген ДИХНЕ. Народився 1963 року в Чернівцях. 1982-го закінчив Чернівецький технікум залізничного транспорту, 1987-го — Дніпропетровський інститут інженерів залізничного транспорту. Трудову діяльність розпочав на Одеській залізниці. Пройшов шлях від провідника пасажирських вагонів до головного інженера головного пасажирського управління Укрзалізниці.

ПРЕС-ЦЕНТР "УК" 

З питань органiзацiї та проведення «прямих лiнiй» i «круглих столiв» «Урядового кур’єра» звертатись до керiвника прес-центру Анни ШИКАНОВОЇ на електронну адресу:  imrich@ukcc.com.ua