ПЛАНИ

Мінінфраструктури знайшло спосіб компенсувати шкоду, завдану дорогам 

Мінінфраструктури збирається запровадити електронну систему стягнення плати з великовагових вантажівок для компенсації шкоди, завданої автодорогам загального користування державного значення. Разом з Укравтодором фахівці відомства вивчають ефективність упровадження такого механізму. 

В обох відомствах посилаються на практику, яка успішно діє у країнах Європи. Приміром, у Швейцарії з 2001 року за вантажівки масою 12 тонн сплачують 0,23 євро за кілометр доріг, а транспортні засоби вагою 44 тонни — 1,14 євро. Подібну практику запровадили в Німеччині. Починаючи з 2005 року плата за проїзд великовагових вантажівок становить від 0,14 до 0,29 євро за кілометр. Не відстають і наші сусіди: у  Польщі з 2011 року платять від 0,05 до 0,13 євро за кілометр, а в Росії збираються запровадити платний проїзд з 2014 року.

Чому в Україні досі цього не зробили, сказати важко. Адже вітчизняні дороги, збудовані переважно ще 30—50 років тому, швидко руйнуються через інтенсивний рух великовагового транспорту. Воно й не дивно, оскільки  проектували їх під навантаження шість тонн на вісь, а насправді вони мають значно більшу навантаженість. Особливо потерпають магістралі транзитних напрямків. Причому значна кількість перевізників транспортують вантажі без дозвільних документів. Загальна маса таких автівок часто сягає 70—80 тонн. Тож нині саме час, вирішили у Мінінфраструктури, запровадити обов’язкове справляння плати з великовагових транспортних засобів і в такий спосіб компенсувати завдану дорогам шкоду. Для контролю за проїздом таких вантажівок запровадять спеціальну систему з використанням технології GPS.

Донедавна в Україні перевізників перевіряли за допомогою 38 пересувних вагових комплексів. Однак це був вибірковий контроль, і водії всіляко прагнули його уникнути. Тепер на 24-му кілометрі траси Київ—Чоп встановлено стаціонарну систему контролю  вантажівок. Вона працює у тестовому режимі за гроші компанії-виробника. Принцип її дії такий: датчики, вмонтовані в дорожнє полотно, цілодобово і за будь-якої погоди визначають вагу машини. При цьому відеокамера фіксує марку і номер транспортного засобу, що дає змогу без проблем встановити  його власника. Інформацію про порушників відправляють на сервер ДАІ, Укртрансінс?пекції та Укравтодору.

Саме до функцій Укртранс?інспекції передадуть сплату за проїзд і стягнення адмінштрафів, які можуть бути досить значними. Однак наразі механізм їх стягнення невідпрацьований і законодавчо незакріплений. Тож порушників карають за чинним Адміністративним кодексом та іншими законодавчими актами. Приміром, застосовується штраф — сто неоподатковуваних мінімумів заробітної плати до тих водіїв, які перевозять великогабаритні вантажі без належних документів. Щоправда, в Укравтодорі сподіваються, що за два—три місяці законодавчі нюанси владнають. Ідеться про порядок стягнення плати з великовагових автомобілів, її розмір, перелік платних доріг, а також величину штрафних санкцій до порушників чинних правил.

За словами міністра інфраструктури Володимира Козака, платитимуть лише за проїзд тих транспортних засобів, чия маса понад 12 тонн. Причому збір пошириться на автівки, що прямуватимуть новозбудованими або відремонтованими дорогами, і лише за наявності альтернативних маршрутів.