Основне завдання — щоб дітям з особливими потребами було зручно навчатися разом з однолітками. Фото з сайту youtube.com

З 1 вересня 2016 року 11 шкіл Запорізької області стануть першими учасниками практичного пілотного науково-педагогічного експерименту з розвитку інклюзивного освітнього середовища. Ініціатором проекту виступила голова Благодійного фонду Порошенка дружина Президента Марина Порошенко. Відповідний наказ Міносвіти №836 щодо запровадження цього проекту підписала міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.

«Починаючи роботу над програмою впровадження інклюзивної освіти в Україні, ми розуміли, що, попри великі зміни у законодавчих і нормативно-правових актах щодо розвитку інклюзивної освіти в Україні, її практичне застосування перебуває на низькому рівні, — зазначила Марина Порошенко. — Тож основна мета цього експерименту — напрацювати конкретні інструкції, завдяки яким кожен педагогічний колектив загальноосвітніх навчальних закладів матиме чіткий план дій для створення умов навчання дітей з особливими освітніми потребами. Ми зацікавлені у доступній, безпечній, привітній школі для наших дітей, яка допомагатиме розвиватися, набувати корисного соціального досвіду та пізнавати світ».

Його ініціатори підкреслюють, що експеримент спрямований не лише на гуманістичні й науково-пізнавальні результати, а й насамперед на практично-дидактичні. Він сприятиме підвищенню доступності освіти. Всеукраїнський науково-педагогічний експеримент «Розвиток інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області» проводитимуть у три етапи з липня 2016-го по червень 2019 року в багатьох школах області, де вже створено інклюзивні класи.

У 2016—2017 навчальному році навчальні заклади приймуть до першого класу десятки дітей з особливими освітніми потребами, які навчатимуться разом з однолітками. Проект передбачає створення індивідуальних програм для розвитку дітей, адаптованих навчальних планів, а також спільне викладання, тренінговий супровід, співпрацю з батьками. По завершенні третього етапу експеримент планують поширити у всіх регіонах України.

«Цей пілотний проект дуже важливий не лише для Запорізької області, а й для країни загалом, — підкреслила Лілія Гриневич, — бо після його завершення ми зможемо застосувати здобутий досвід у будь-якій області України.

Зокрема буде опрацьовано формування баз даних про дітей з особливими освітніми потребами, апробовано прозорий механізм фінансування за принципом «гроші ходять за дитиною», а також ефективні моделі партнерства між інклюзивними й спеціальними навчальними закладами.