Іноді нас шокують повідомленнями про знущання над українськими дітьми, яких усиновили закордонні громадяни. Здебільшого вони вивозять малят, які мають певні вади здоров’я і виховуються в інтернатах. Однак і в українських родинах дітям з особливими потребами часто незатишно: проблеми з навчанням, спілкування з однолітками, бар’єри на шляху до творчості. Одне слово, їм важко і фізично, і морально. Якось і у Верховній Раді прозвучало зізнання, що депутати не знають, як живеться мешканцям спеціалізованих інтернатів. Тим часом таких дітей ціла армія — 167 тисяч. У країні існує майже триста спеціалізованих інтернатів. Але мало хто зважає на те, що такі діти обдаровані. Тим часом 40 відсотків вихованців інтернатів з діагнозом психічних відхилень могли б нормально навчатись у звичайних школах. Нині вони позбавлені такої можливості.
То як зробити, щоб люди з особливими потребами не були людьми з обмеженими можливостями? Щоб культурні цінності були доступні для кожного члена суспільства?
Так, Національний культурно-мистецький комплекс «Мистецький Арсенал» запропонував благодійний освітній проект для дітей та підлітків «Арсенал ідей». У його межах підготовлено спеціальні програми для окремих груп дітей та підлітків з особливими потребами — вадами зору, слуху, особливостями розумового розвитку та порушеннями функцій опорно-рухового апарату.
На його основі заплановано розробити спеціальні методики роботи з дітьми та іншими особами з особливими потребами в музейних та культурно-мистецьких закладах. Як зазначає керівник проекту Ольга Ізієру, долучитися до «Арсеналу ідей» виявили бажання чимало спонсорів. Так, завдяки представництвам в Україні компаній «Епсон» та «Майкрософт» у «Мистецькому Арсеналі» діти мають змогу користуватися досягненнями інноваційних технологій. Тут для них проводять майстер-класи.
ПРЯМА МОВА
Наталія ЗАБОЛОТНА,
Генеральний директор «Мистецького Арсеналу»:
— Ми прагнемо, щоб наш комплекс був доступний усім. Тому своїм девізом обрали: «Будуємо «Мистецький Арсенал» без високого порога!»
«Арсенал ідей» — проект, який засвідчує прагнення не говорити, а робити. Наше завдання — через долучення до прекрасного розкрити талант дітей.
Вони вже до нас пішли. Працюють у наших залах і майстер-класах. Одна з програм для дітей з проблемами зору — «Відчуй картину на дотик!»