Фото з сайту oiff.com.ua

Вчора в Одеському національному академічному театрі опери та балету урочисто відкрився сьомий за ліком фестиваль, який продовжує стверджуватися як стабільне і регулярне явище в світовому кінематографі та культурному житті Чорноморської Пальміри.

Цього року в міжнародному конкурсі беруть участь 12 повнометражних фільмів з 16 країн. 5 стрічок у повному метрі та 20 короткометражок змагатимуться у національній конкурсній програмі. Чимало цікавого і важливого демонструватиметься і відбуватиметься поза конкурсом. А відкривала фестиваль титулована «Сезаром» і «Люм’єром» європейська стрічка «Маргарита», в якій ідеться про заможну аристократку в Парижі початку минулого століття, що мріє співати на великій сцені, однак ніхто не хоче сказати їй, що вона фальшивить.

Сам фестиваль пройшов випробування часом та незгодами, що випали останнім часом на долю нашої країни. Хоча вже кілька років не може похизуватися гостями рівня Клаудії Кардинале чи Еміра Кустуріци. Із зрозумілих причин значно скромніше, ніж раніше, тут представлено російський кінематограф. Не варто применшувати заслуг тих митців, які вшанували своєю присутністю кінофоруми останніх років, однак для фестивалю, що позиціонує себе передусім як глядацький, зірки першої величини точно були б не зайвими. Приємне повернення до славетної Одеської опери відсвяткував сам фестиваль. І навряд чи деінде в Одесі могла б так гарно прозвучати Джамала, що виступила на церемонії відкриття з Summertime Гершвіна.

Спекотна літня пора — ще один неодмінний атрибут одеського кінофестивалю, що не зраджує його вже сім років. Як не зраджує організаторам і фантазія — щороку вони пропонують фахівцям та публіці бодай якусь новинку.

Цього року 7-й Одеський кінофестиваль представляє спеціальну арт-програму «АРТ-ОМКФ», де буде подано своєрідний синтез кіно та інших видів мистецтва. Вперше на фестивалі працюватиме позаконкурсна програма, присвячена вітчизняним та зарубіжним серіалам. Цей своєрідний, часом недооцінений жанр деякі дослідники вважають законодавцем нової форми масової свідомості.

Також уперше буде проведено й конкурс європейських документальних фільмів. З-поміж шести представлених тут стрічок і «Холодний Яр. Інтро» українського режисера Аліни Горлової. Важко сказати напевно, та складається враження, що тема українсько-російської війни і Майдану на нинішньому фестивалі є не настільки виразною і популярною, як торік. Може, перший, емоційний мотив дещо вщух, а час для глибокого художнього осмислення ще не настав. Тож принагідно, може, й доречно було б згадати, як усе починалося. І переглянути ті нечисленні стрічки, що були зняті в Україні на початку 90-х. Саме їх на фестивалі покажуть в українській ретроспективі «Межі свободи: незалежність по обидва боки екрана».