З вересня 2001 року роботу вітчизняних дитсадочків, шкіл та вишів контролює Державна інспекція навчальних закладів. Протягом двох останніх років  інспектори перевірили 568 навчальних закладів усіх типів та форм власності, а також  103 регіональні та місцеві органи управління освітою. 

Крім того, до державної інспекції регулярно звертаються громадяни, народні депутати, громадські організації та  державні установи щодо роботи навчальних закладів та неправомірних дій їх керівників. За два роки фахівці інспекції розглянули понад  півтисячі таких звернень.

Унаслідок перевірок  за два роки інспекція ініціювала 30 подань щодо керівників навчальних закладів та  органів управління освітою. Ще  майже стільки ж  — 31 подання  — ДІНЗ внесла до органів прокуратури про вжиття заходів щодо незаконної діяльності навчальних закладів та їх керівництва. Окрім цього, 24 закладам освіти, у роботі яких виявлені суттєві порушення, анульовано ліцензії на надання освітніх послуг.

Водночас унаслідок перевірок стало зрозуміло, що потрібно й надалі нормативно врегульовувати й вдосконалювати саму процедуру державного контролю, а також зробити його прозорішим.

Саме тому, а також виконуючи  Національний план дій на 2011—2013 роки, фахівці інспекції підготували проекти урядових рішень, зокрема щодо порядку державного інспектування навчальних закладів (затверджено постановою Кабінету Міністрів  від 3 травня 2012 року), щодо критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності з надання освітніх послуг у системі дошкільної та позашкільної освіти та визначається періодичність заходів державного нагляду (затверджені постановами Кабінету Міністрів  від 8 жовтня 2012 року).

Одним із важливих моментів є розроблення та впровадження критеріїв системи рейтингового оцінювання діяльності загальноосвітніх навчальних закладів. Так, затверджено уніфіковані форми актів перевірок дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних, вищих навчальних закладів, а  також спільно з Міністерством освіти і науки  —  орієнтовні критерії оцінки результатів діяльності вітчизняних навчальних закладів.

Крім того, разом із Інститутом педагогіки Національної академії педагогічних наук, Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти  інспекція розробила пакети завдань для проведення контрольних зрізів знань учнів під час державного інспектування загальноосвітніх навчальних закладів.

Важливий експеримент інспекція реалізує разом із профільним міністерством. Йдеться про розроблення й упровадження автоматизованої інформаційної системи (АІС) моніторингу діяльності загальноосвітніх навчальних закладів  «Рейтинг». Ця система забезпечує збір, обробку і поширення інформації про діяльність шкіл, гімназій, ліцеїв та допомагає ухвалити обгрунтоване рішення, як підвищити ефективність їхньої роботи.  Планується, що «Рейтинг» функціонуватиме в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.