Українські підприємства продовжують відчувати серйозні складнощі в роботі через невизначеність правового статусу вітчизняного бізнесу в Криму. Поки державні органи готують необхідну законодавчу базу, бізнес намагається консолідуватися для захисту своїх інтересів на півострові. З таким закликом до решти операторів звернувся Укртелеком. 

Українські оператори мобільного та фіксованого зв’язку відчували труднощі в роботі фактично з перших днів анексії Криму, яка супроводжувалася масовим перешкоджанням нормальному функціонуванню каналів зв’язку. На початку серпня 90% жителів Криму тимчасово залишилися без мобільного зв’язку. З різницею два дні через стороннє втручання в роботу технологічного обладнання припинили обслуговувати абонентів і «Київстар», і «МТС Україна». Щоб зберегти зв’язок для своїх абонентів у Криму, компанія «МТС Україна» звернулася до колег з «ТриМоб» (мобільний оператор Укртелекому) з проханням надати технічний роумінг. Так, національний оператор фіксованого зв’язку і доступу в Інтернет Укртелеком донедавна фактично залишався єдиною великою українською телекомунікаційною компанією, яка все ще могла працювати в Криму та Севастополі за українськими законами.

Однак незаконні дії самопроголошеної влади в Севастополі зробили неможливою роботу Укртелекому. Компанії заблокували доступ до її власної інфраструктури, телекомунікаційної мережі та обладнання, що використовувалося на ній. Водночас, за повідомленням Укртелекому, зараз є окремі підтвердження того, що сторонні особи на захопленому телекомунікаційному обладнанні оператора здійснюють незаконну маршрутизацію (пропуск телефонного сигналу між телекомунікаційними мережами різних операторів) телефонного трафіка.

«Севтелеком на базі захопленого в Севастополі обладнання нині здійснює термінацію трафіка, що виходить із Севастополя в Україну з використанням (можливо, з підстановкою) російського коду +7869, тобто під виглядом міжнародного. Хоч, на наше  переконання, оператори з Криму можуть випускати місцевий трафік тільки з використанням коду України», — повідомив «Урядовому кур’єру» директор ПАТ «Укртелеком» Юрій Курмаз.

В офіційному повідомленні Укртелекому йде, що, зважаючи на наявність загрози сталому функціонуванню мереж зв’язку загального користування в Севастополі, він був змушений тимчасово припинити обслуговування вхідного і вихідного міжміського та міжнародного трафіка з номерів, виділених для Севастополя, оскільки фактично не може контролювати ситуацію щодо забезпечення правильності його маршрутизації. З цього приводу Укртелеком вже звернувся до правоохоронних органів.

З огляду на ситуацію  Укртелеком закликав операторів телекомунікацій України вжити всіх можливих заходів з блокування нелегального телефонного трафіка, що надходить у напрямку номерів формату + 7-869-ххх-хх-хх, а також трафіка, що надходить у телекомунікаційну мережу загального користування України з таких номерів. З такою пропозицією компанія звернулася до своїх колег в Україні 10 жовтня. Найбільші мобільні оператори «МТС Україна» і «Київстар» заявили, що будуть дотримуватися рекомендації НКРЗІ.

Ситуація зі зв’язком у Севастополі і Криму найближчим часом матиме міжнародний резонанс. Це питання буде внесено до порядку денного Повноважної конференції Міжнародного союзу електрозв’язку (МСЕ), що найближчим часом має відбутися в Південній Кореї.

«У проекті резолюції МСЕ щодо ситуації з електрозв’язком у Криму передбачено рекомендувати всім операторам електрозв’язку своїх країн маршрутизувати трафік в та з АРК і м. Севастополь з використанням українського коду +380», — зазначив Юрій Курмаз.

Якщо таку резолюцію буде ухвалено, то не тільки оператори з Криму не зможуть використовувати для міжнародного зв’язку російський код +7869, а й російські дзвінки не можна буде направляти на кримські номери операторів з кодом +7, які там нещодавно з’явилися.

Паралельно з цим держава працює над розробкою законодавчого забезпечення роботи українського бізнесу в Криму. «Крим — одна велика загальна проблема. Це не проблема кожного окремого оператора. Всі вони сьогодні повинні виконувати ліцензійні умови, за якими зобов’язані надавати зв’язок у Криму. Але виконання цих зобов’язань, як і можливість комісії це перевірити, обмежені через обставини, що склалися. Ми не можемо запропонувати рішення, що виходить за межі чинного правового поля. У Верховній Раді України перебуває законопроект, який надасть відповідь на запитання: як працювати в Криму? Ми направили до парламенту свої пропозиції. Але коли документ буде ухвалено, то це вже питання до депутатського корпусу», — зазначає голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, Олександр Животовський.