ВИСТАВКИ
У Харкові презентували роботи зірок світового графічногодизайну з колекції Міжнародної трієнале «4-й Блок»
Плакати двадцяти найвідоміших авторів цього яскравого жанру представили в одному із сучасних мистецьких залів міста. В їх основі —національні традиції й роздуми про життя, мистецтво та устрій Всесвіту. У роботах вітчизняного автора Володимира Лесняка простежується український конструктивізм, а в дизайнерів сусідньої держави — Юрія Суркова та Володимира Чайки — російський концептуалізм. У плакатах групи Nous Travaillons Ensemble, Ле Кернека та містичних митців Др. Пеше+Мель Роз Лабораторія СРСР глибоко виражена французька експресія. Не можна пройти й повз дивовижні японські образи, створені справжніми легендами сучасного дизайнерського мистецтва Сігео Фукудою та Казумасі Нагаї, сміливі експерименти Йокоо Таданорі і незвичайну палітру соціально значущих листів Такеші Акіями. Змушують замислитися роздуми ізраїльтянина Давіда Тартаковера і жваві ілюстрації чеха Яна Райлиха.
Яскраві листи відомого японського дизайнера Такеші Акіями зачіпають за живе. Фото автора
— Роботи, представлені на нашій виставці, — це серце колекції Міжнародної трієнале плаката «4-й Блок», яка щотри роки проходить у Харкові. Усі автори — лауреати або ж члени журі цього відомого в світі заходу в сфері графічного дизайну, — розповідає менеджер Асоціації дизайнерів-графіків «4-й Блок» Дарія Титаренко. — Цього року конкурсні роботи вперше приймали через Інтернет. Було два тури відбору. Спочатку з усіх представлених робіт вибирали найкращі, а вже потім — кращі з кращих. Відібрані роботи у друкованому вигляді було відправлено до Києва на виставку. І вже там авторитетне міжнародне журі з Німеччини, Польщі, Словенії та інших країн протягом тижня підбирало найкращі роботи у трьох номінаціях: екологічний, культурний і чорнобильський плакат.
Загалом, як розповіла Дарія Титаренко, на останній конкурс надійшло приблизно 8 тисяч плакатів. Після відбору їх стало менше рівно наполовину. У столицю поїхало лише 1,5 тисячі. Частину робіт (у місті немає велетенської зали, яка б могла вмістити їх усі разом) харків’яни оглянули ще навесні. Ще кілька десятків полотен виставили восени.
— Тепер жителі та гості Харкова мають можливість помилуватися конкурсними роботами та отримати відображені на них екологічні меседжі, — каже Дарія Титаренко. — Замислитися над тим, що відбувається у рідному місті й поза ним. Тим більше, що всі плакати написані у простій і зрозумілій формі.
Але з думкою менеджера організаторів виставки погоджуються далеко не всі відвідувачі. Студентки Ольга Макарюк та Олена Нечипоренко запевняють, що плакати лише з першого погляду здаються доступними. Більшість з них і справді нагадують дитячі малюнки, однак у кожному простежуються далеко не дитячі проблеми, які вимагають індивідуального осмислення. Та саме те, що всі роботи виконано у примітивній і ніжній манері, яка нагадує стиль Марії Приймаченко, і привертає, як зізналися дівчата, їхню увагу.
Багатьом відвідувачам виставки імпонує іскрометний гумор на окремих плакатах. Саме в такій манері, на їхню думку, і слід говорити про наболіле.