Нова красива і простора будівля, розташована на території дніпропетровської лікарні швидкої допомоги, замість старого і тісного приміщення — так тепер виглядає те місце, де приймають дзвінки на «103». Але головне тут не будівля, а її начинка — найсучасніше обладнання, розроблене вітчизняними фахівцями. Воно дає змогу набагато скоротити час від прийому дзвінків операторами центру до приїзду машини «швидкої» до пацієнта. 

«Наша область є першою у цьому напрямі реформ. Я хочу подякувати всім, хто доклав зусиль до створення цієї диспетчерської. Маю надію, що її відкриття дасть змогу рятувати ще більше людей. Крім того, за рахунок обласного бюджету придбані дорогі препарати для проведення тромболізисів, які забезпечать пацієнтів якісною медичною допомогою ще на шляху до лікарні», — підкреслив на урочистому відкритті нової диспетчерської заступник голови облдержадміністрації, керівник апарату Геннадій Корбан.

На сьогодні в службі швидкої медичної допомоги Дніпропетровської області працюють шість станцій з диспетчерськими — у Дніпропетровську, Кривому Розі, Дніпродзержинську, Новомосковську, Нікополі та Павлограді. Окрім них, диспетчери «103» є і на підстанціях. Тобто виклики приймаються та розподіляються через кілька посередників, що потребує багато часу. За словами директора Дніпропетровського обласного центру екстреної меддопомоги та медицини катастроф Радія Шевченка, з початком роботи єдиного оперативно-диспетчерського центру такого не буде. Виклики зі всієї області надходитимуть одразу до єдиної диспетчерської, звідки передаватимуться безпосередньо бригадам швидкої допомоги. Всі автомобілі «швидкої» обладнані GPS-системами, і на виклик до пацієнта виїжджає та бригада, яка ближче до нього.

Завдяки унікальному обладнанню від вітчизняного виробника новий єдиний регіональний оперативно-диспетчерський центр у Дніпропетровську забезпечуватиме приїзд швидкої допомоги до пацієнта у найкоротші терміни. Фото автора

Однак за такою системою єдиний оперативний диспетчерський центр запрацює не одразу. Нині його запустили у тестовому режимі на Дніпропетровськ та прилеглі райони. Перш ніж розширити функції диспетчерської на всю область, фахівці дослідять, як працюватиме система в різних ситуаціях. Для цього надзвичайні події навіть будуть симулювати. Ще одна особливість нової диспетчерської: якщо раніше вона приймала дзвінки тільки через Укртелеком, то тепер виклики надходитимуть від трьох потужних операторів зв’язку. Це забезпечить більшу надійність і швидкість надходження викликів від пацієнтів.

«Це перший такий центр в Україні. Вся комунікаційна система розроблена дніпропетровськими спеціалістами, що, як з’ясувалося, значно дешевше та ефективніше. Загалом у нас діятимуть дві самостійні диспетчерські — в Дніпропетровську та Кривому Розі. У разі виникнення екстремальних ситуацій вони зможуть допомагати в роботі одна одній», — пояснив в. о. директора Дніпропетровського обласного департаменту охорони здоров’я Ігор Македонський.

Створення єдиного регіонального оперативно-диспетчерського центру в Дніпропетровську мало відбутися у рамках національного проекту «Вчасна допомога». Але це стало можливим лише за підтримки обласного бюджету. З нього на будівництво об’єкта надійшло 12,5 мільйона гривень. А на оснащення новітнім телекомунікаційним і серверним обладнанням у 2014 році з обласного гаманця було виділено 7,5 мільйона гривень.

Як розповів почесний президент НВП «Монтекс» (дніпропетровське підприємство — розробник обладнання та програмного забезпечення для «швидкої») Михайло Фількін, створенням подібного продукту займаються лише дві-три фірми у світі й коштує це у закордонних виробників учетверо дорожче. Наприклад, Литві одна з відомих світових фірм пропонувала таке обладнання за 16 мільйонів євро, наше ж обійшлося у 640 тисяч доларів. «Єдиний диспетчерський центр забезпечуватиме виклики лікарів для всіх жителів області — як у селі, так і в місті, — наголошує Михайло Фількін. — Ми виконали завдання МОЗ в повному обсязі. У подальшому диспетчерська має стати базою для впровадження нової послуги — телемедицини».