«Мінсоцполітики орієнтується на досягнення головної мети — створення в Україні сучасної гнучкої прозорої системи, яка надаватиме людям адресні, якісні та доступні соціальні послуги», — зазначила міністр соціальної політики Наталія Королевська під час виступу на Всеукраїнській конференції «Реформування системи соціальних послуг: досягнення та перспективи», яка відбулася в Києві 27 листопада. Її організували Мінсоцполітики та Програма розвитку ООН у межах проекту «Підтримка реформи соціального сектору в Україні».

Як зазначила заступник міністра соціальної політики Лідія Дроздова, ще торік ключові напрями перемін ухвалені стратегією реформування системи надання соціальних послуг з орієнтацією на потреби людей. Фахівці міністерства спільно з експертами ПРООН розробили методичні рекомендації, в яких визначено перелік потреб населення в соціальних послугах. Нині розпочато процес стандартизації соціальних послуг. «Низку стандартів уже розроблено, а сім з них затверджено. Працює розгалужена мережа державних і комунальних закладів, які торік надали соціальні послуги трьом мільйонам осіб», — зауважила Лідія Дроздова.

Соціальна послуга знаходить адресата. Фото з сайту reshet-sobez.ucoz.ua

Наступний крок — запровадження спеціального механізму соціального замовлення, за яким до надання соцпослуг залучатимуть організації й установи усіх форм власності та господарювання, а також підприємців — фізичних осіб. Це, за словами заступника міністра, дасть змогу розширити коло необхідних людям послуг. У квітні цього року постановою Кабміну затверджено порядок здійснення соціального замовлення за бюджетні кошти. Щодо практичних кроків до розвитку недержавного сектору надавачів соціальних послуг, то тут перші спроби зробили ще торік на Хмельниччині, Луганщині та Одещині. Цього року до них долучилася Запорізька область. Уже нині вводять нові соцпослуги, серед яких університети третього віку, паліативний догляд вдома, транспортні послуги для маломобільних груп тощо.

Також фахівці одним із важливих завдань реформи називають застосування випереджувального підходу у наданні соціальних послуг. Зокрема раннє виявлення осіб та сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах та потребують допомоги.

Не менш важливим є інформування людей про можливе отримання якісних послуг. Апробували проект нової моделі інформування населення на Полтавщині. Напрацьований досвід планують поширити і в інших регіонах.

— Система надання соцпослуг з березня минулого року, тобто з моменту ухвалення змін до Закону «Про соціальні послуги», перебуває в активній фазі реформування. Нині працюємо над новою редакцією цього   закону, — розповіла директор департаменту соціальних пос   луг Мінсоцполітики Ірина Тарабукіна. — Він має врахувати зроблене.

Уже в середині 2014 року планують перейти і на нову модель фінансування. Суть фінансових змін звучить як девіз: «Гроші ходять за клієнтом». Складність у тому, наголошувалося на конференції, що впровадження нових фінансових підходів буде одномоментним для всіх установ, для всіх надавачів і споживачів соцпослуг.

Закон «Про соціальні послуги» передбачає закладання коштів для надання соціальних послуг на кожному рівні бюджету. Тому фахівці мають ще відпрацювати відповідний механізм. Тобто хід реформи вже залежить не стільки від центрального рівня, скільки від місцевого.