ЕНЕРГЕТИКА

Нафтопроводом "Одеса-Броди" потече венесуельська нафта для білоруських НПЗ

Тестове прокачування сировини в аверсному режимі трубопроводом планується провести вже цього тижня, про це нещодавно заявив перший віце-прем'єр-міністр Андрій Клюєв. За його словами, всі пов'язані з цією процедурою витрати погодилася взяти на себе Білорусь. Саме на переробні заводи білорусів має надійти венесуельська нафта. Запуск проекту став можливим завдяки домовленостям наших урядовців з білоруським керівництвом, яке намагається знайти альтернативу російській сировині.

Можливий транзит становитиме 4-5 млн тонн із поступовим його збільшенням, до повного завантаження труби (потужність становить 9 млн т). Нафту закачуватимуть в нафтопровід в порту "Південний", а потім транспортуватимуть через "Одесу-Броди" до південної гілки нафтопроводу "Дружба" на Мозирський НПЗ. Нині венесуельську нафту постачають до України танкерами морем, а до Білорусі - залізничним транспортом.

Питання наповнення нафтою і напрямок роботи нафтогону тривалий час залишалися проблемними. Його збудували ще в 2001 році для транспортування каспійської нафти. Україна безуспішно намагалася домовитися про те, аби сировина з цього регіону постачалася саме цим напрямком. Не отримавши пропозицій з боку компаній, що видобувають нафту в Казахстані, Азербайджані, Кабінет Міністрів наприкінці червня 2004 року дав дозвіл використовувати трубопровід для транспортування російської нафти в реверсному режимі. Попри усі спроби домогтися від російських партнерів гарантування завантаженості транзитних потужностей, а отже й їх рентабельну роботу, цього не було досягнуто, як і не домовилися про вартість послуг. Російські компанії постійно знижували обсяги перекачування нафти територією України, віддаючи перевагу альтернативним маршрутам.

Як наслідок, нещодавно російська АК "Транснафта" вустами свого першого віце-президента Михайла Арустамова заявила, що з наступного року РФ відмовиться від прокачування нафти нафтопроводом "Одеса-Броди". За його словами, Росія активно використовувала маршрути Броди-Одеса і Броди-Південний, коли у неї була недостача експортних потужностей. Але внаслідок введення в експлуатацію трубопровідної системи Східний Сибір-Тихий океан цей дефіцит різко скоротився. У січні 2011-го з початком щорічного перекачування 15 млн тонн нафти в Китай він практично зникне. "Завантажувати чужі порти на шкоду своїм ми, звичайно, не будемо", - сказав М. Арустамов. Він також пояснив, що з врахуванням найближчої перспективи запуску порту в Усть-Лузі в Ленінградській області "Транснефть" не буде залежати від країн, територією яких проходять трубопроводи. Він уточнив, що завантажувати другу чергу Балтійської трубопровідної системи планується нафтою, яка нині прокачується нафтопроводом "Дружба" через Білорусь у Гданськ, а також тієї, що йде по Броди-Одеса і Броди-Південний. Після цього, за його словами, будуть усунені загрози зниження обсягів нафтовидобутку, що виникали через проблеми з транзитерами", - передають слова російського чиновника інформагентства.

Вітчизняні енергетичні експерти, коментуючи це повідомлення, констатують, що "Транснафта" не транспортує у задекларованих обсягах нафту в напрямку "Одеса-Броди" починаючи з травня 2010 року. Аргументуючи зниження - зростанням тарифів на транспорт, через що для них цей напрямок нібито економічно не вигідний. Але щойно з'явилися домовленості з Білоруссю, нам запропонували знизити ціну прокачування в обмін на повне завантаження трубопроводу. Проте Білорусь згодна з чинним тарифом, і тому є сенс працювати з нею.

У коментарі для ЗМІ член Комітету Верховної Ради з ПЕК Олександр Гудима сказав, що найближчими роками Росія збільшить видобуток нафти на 10-15%. "Якщо це станеться, діючих нафтопроводів буде вже недостатньо і питання "Одеса-Броди" знову стане актуальним. Таким чином заява компанії пов'язана більше з торгами щодо тарифів, ніж з появою альтернативних шляхів", - наголосив він.

Крім того, експерти переконані, що повна відмова від цих напрямів навряд чи можлива. "Нині ціна на нафту стрімко зростає, а наповнення російського бюджету, певною мірою, залежить від цих тенденцій. Вони хочуть виграти на тарифах, але вже можуть програти на транзиті. У цій царині змішані й політика, й економіка. Для України вигідна співпраця з Білоруссю, а якщо домовимося про постачання якісного бензину за пільговими цінами від них, то матимемо подвійний зиск", - таку думку висловив керівник експертної групи однієї з інвестиційних компаній Вадим Рудь.

Отже труба буде затребувана постійно, треба лише визначитися, з ким вигідніше працювати.